best case scenario – or even better

Standaard

Jessica Mullen heeft een worksheet die `best case scenario‘ heet. Het idee is heel simpel: bedenk voor vandaag, morgen, volgende week, volgende maand en volgend jaar het best mogelijke scenario. Geloof me, dat is leuk om te doen. Als je alle remmingen en angsten loslaat, wat zou je dan willen? Waar zou je dan willen zijn met je leven, over een maand, of een jaar? Of zelfs over 5 jaar, en over 10 jaar? Je hoeft het niet eens op te schrijven, bedenk het gewoon. Ik heb me er laatst een volledige fietstocht mee vermaakt.

Een tijd geleden had ik een afspraak met een docent van mijn studie, en ik ging er schoorvoetend heen. De details zijn niet belangrijk, maar ik dacht dat ik ging vertellen dat ik een vak niet zou afmaken en ik baalde daarvan, want ik wilde eigenlijk wel haar begeleiding bij mijn project in de VS. Uiteindelijk was het een superleuk gesprek, ging ik het vak inderdaad niet afmaken en was ze haast nog enthousiaster dan ik over mijn project in de VS en wil ze me graag begeleiden. Dat gesprek was uiteindelijk beter dan het beste scenario dat ik me had kunnen voorstellen.

Nog iets langer geleden had ik een andere afspraak, een gesprek met een van de studentendecanen van de universiteit. Ik wist niet precies waarom ik de afspraak had gemaakt, maar hij was wel mijn contactpersoon geweest tijdens mijn burn-out jaren geleden en het leek me relevant hem te vertellen dat ik van studie aan het wisselen was enzo – deels ook omdat ik aan het eind van mijn studiefinanciering gekomen was en de universiteit me een fonds had toegewezen omdat ik om medische redenen studievertraging had opgelopen. Ook dat gesprek ging beter dan het best mogelijke scenario. Hij leidde, als vanzelf, het gesprek en begon over een ander fonds waar ik eigenlijk ook voor in aanmerking kwam en waarmee ik een heel jaar in plaats van een paar maanden gecompenseerd kreeg. Financieel gezien was dat natuurlijk ontzettend goed nieuws, zeker omdat ik dus uiteindelijk ruim 7 jaar ga studeren in plaats van de 5 waarvoor ik stufi zou krijgen.

Meer dan een jaar geleden moest mijn vader naar het ziekenhuis voor een zware en, zeker voor hem, enigszins risicovolle operatie. Ik vond het doodeng, al ben ik met een chronisch zieke vader wel wat ziekenhuisopnamen gewend, en merkte dat ik heel gespannen was in de tijd voor die operatie. Na de operatie had ik mijn vader aan de telefoon, die me vertelde dat het ontzettend goed was gegaan. Vooraf gezien was het idee dat, als alles goed ging, hij er met een stoma en zonder verdere complicaties uit zou komen. Maar het was uiteindelijk zo verrassend goed gegaan dat die stoma niet nodig was. Mijn vader is geen emotioneel persoon, en het was zo bijzonder om de emotie in zijn stem te horen toen hij het vertelde – dat het deze keer eens beter was gegaan dan verwacht, dat hij daar zo gelukkig mee was.

Die momenten zijn me allemaal bijgebleven. Ik geloof dat het kan uitkomen, het best mogelijke scenario – of zelfs iets nog beters, zo goed dat je het je niet eens kan indenken. Jessica Mullen heeft deze worksheet gemaakt vanuit het idee van the law of attraction. Los van of je wel of niet in the law of attraction gelooft of er mee werkt, volgens mij is dit gewoon een fijne oefening die helpt met positief in het leven staan, met het geloof dat alles wel goed komt en dat er mooie dingen voor je in het vooruitzicht liggen. Mocht je meer willen weten over the law of attraction en waarom het fijn is om ermee te werken, op een manier waar ik in ieder geval achter sta, dan verwijs ik je graag naar dit ontzettend goede artikel van the self help hipster.

PS. voel je vrij om in de comments jouw best mogelijke scenario te delen, of het nou voor vandaag of voor over 50 jaar is. Mijne is dat ik over twee weken de vierdaagse met veel plezier uitgelopen heb, al mijn tentamens gehaald heb en dat de voorbereidingen voor mijn project in de VS heel erg goed gaan.

Geef een reactie

