Wandelen

Standaard

Komende juli hoop ik de Nijmeegse vierdaagse te lopen (4 dagen, elke dag 50 km wandelen). Sinds Februari train ik ongeveer elke twee weken met mijn wandelmaatje. Hij heeft vorig jaar de vierdaagse al gelopen, en het trainen gaat hem ook duidelijk een stuk beter af dan mij. Er waren de afgelopen maanden zelfs momenten waarop ik twijfelde of het me uberhaupt zou lukken om eind juli 4×50 te halen als ik al moeite had met 2×35.

Het Groesbeekse bos

Het Groesbeekse bos

Toen ik dat vertelde kreeg ik van verschillende mensen de tip om ook kleine stukken te gaan wandelen. Eerst kon ik me niet heel goed voorstellen dat dat zou helpen (wat maakt 5 a 10 km uit als je traint voor 50?). Ik geloofde het pas toen iemand me vertelde hoe hij voor de 80 km getraind had: 3 keer per week 10 km wandelen en een keer per drie weken 25 km wandelen. Daarmee had hij de 80 km gewoon uit kunnen lopen.

De heerlijkheid (Beek-Ubbergen)

De heerlijkheid (Beek-Ubbergen)

De afgelopen twee weken ben ik dus begonnen met, tussen onze lange trainingen door, zelf korte stukken lopen. Als ik college heb om half elf sta ik vroeg op zodat ik daarvoor 10 km kan wandelen. En het lijkt te werken: de eerste lange training die we sindsdien gelopen hebben (40 km, verste wat ik ooit gelopen heb tot nu toe) ging prima, terwijl ik daarvoor elke keer als we de afstand verhoogden aan het einde liep te strompelen.

Het Groesbeekse bos

Het Groesbeekse bos

Maar, veel belangrijker dan dat, ik vind het heerlijk. In plaats van om kwart voor elf slaperig in college te zitten ben ik nu lekker op tijd en helemaal wakker en fris door de wandeling. De rest van de dag kan ik me ontzettend goed concentreren. Ik was van te voren een beetje bang dat ik het saai zou vinden, 2 uur alleen wandelen, maar dat is helemaal niet zo. Ik heb nog niet eens de behoefte gehad om muziek te luisteren – de geluiden van het bos zijn veel mooier. Volgens mij helpt het me ook om mijn gedachten op orde te krijgen. Niet dat ik op het moment heel piekerig ben, maar toch. Dat zou ook verklaren waarom ik me zo goed kan concentreren op dagen die ik begin met wandelen.

Mariënboom (klein stukje bos op de Kwakkenberg in Nijmegen)

Mariënboom (klein stukje bos op de Kwakkenberg in Nijmegen)

Daarnaast is het ook gewoon prachtig. Ik word, opnieuw, verliefd op Nijmegen en haar omgeving. Ik dacht dat ik de bossen in de omgeving wel kende, maar ontdek toch steeds nieuwe paden, nieuwe plekken. Soms herontdek ik ook stukken, waar ik misschien al wel 5 jaar niet geweest was. Het weer was niet heel mooi de afgelopen weken, maar ook dat maakt niet uit. Het bos is altijd mooi. Sterker nog, door al het groen om me heen te zien vind ik de regen minder erg, het groen maakt tastbaar dat de natuur de regen nodig heeft. Dat de bomen dit jaar zo laat groen werden kwam niet alleen door de kou, maar ook door de ontzettend droge maanden die we gehad hebben.

Heumensoord

Heumensoord

Dit alles is ook de reden dat ik de vierdaagse wilde lopen dit jaar. Ik zit, mede door mijn studie, veel binnen. De trainingen zorgen dat ik buiten ben en in beweging ben. Daar gaat het me om, niet om de vierdaagse zelf. Ik moet toegeven dat het in Februari en Maart wel ploeteren was – elke keer kwamen we verkleumd terug, en hielden we ons voor dat het de volgende keer vast wel warm zou zijn. Het mooie weer begint nu pas een beetje te komen.

Heumensoord

Heumensoord

Anyway, zoals je misschien al begrepen had: alle bovenstaande foto’s zijn gemaakt tijdens wandelingen. En dit alles is minder dan een uur lopen van mijn huis af. En ik hoop echt dat ik dat, ook na de vierdaagse, onthoud.

»

  1. Mooi stukje, Elise! Ik vind wandelen (en fietsen en hardlopen, maar daar gaat je stukje niet over..) ook een perfecte manier om een nieuwe buurt/stad te ontdekken. Succes met trainen!

  2. Wat ontzettend mooi is het daar zeg, en leuk dat je hieraan mee gaat doen! Het lijkt me ook wel leuk om dit te doen/mee te maken, maar het kost zoveel tijd; als ik 10 km hardlopen zou het al zo lang duren :P Veel plezier en succes!

Geef een reactie

