Voornemens, 1 jaar verder

Standaard

Vorig jaar rond deze tijd maakte ik een lijst met 60 voornemens die ik voor mijn 25e verjaardag waargemaakt wil hebben. Oke, om precies te zijn wil ik er, van de 60, minstens 50 uitgevoerd hebben, en per categorie minstens de helft. Tijd om de tussenstand te bekijken, net als de dingen die ik het gaafst vond om te doen en dingen die in de planning staan.

Tussenstand

Ik heb er inmiddels 19 van de 60 uitgevoerd. Dat is niet heel bewust gegaan, het was niet per se dat ik op 20 mikte dit jaar, maar ik vind het wel leuk dat ik zo mooi op schema lig. Een categorie is al af: degene met betrekking tot dit blog. Ik schreef een keer in het Engels, had voor het eerst meer dan 100 bezoekers (uiteindelijk bleek dat heel makkelijk te gaan) en durfde het aan om nog eens een artikel van mijn blog op facebook te zetten (inmiddels doe ik dat regelmatig). Waar het iets minder goed mee gaat is mijn spaarpotje. Ik heb inderdaad een spaarpotje gekocht, maar heb er eigenlijk maar een keer 50ct in gedaan, in plaats van elke keer dat ik een voornemen vervulde. Wel hield ik in het begin op een briefje bij voor welke voornemens ik nog geld in het potje moest doen. Gelukkig heb ik op het moment aardig wat contant geld, dus mijn spaarhamster is inmiddels weer up-to-date.

DSCF0123

Bijzondere dingen

Er zijn twee vervulde voornemens die er voor mij heel erg uitspringen. De eerste, een vak volgen aan een andere faculteit van mijn universiteit, heeft vrij veel gevolgen gehad op mijn leven. Ik vond dat ene vak, psycholinguistiek, zo leuk dat ik met mijn master natuurkunde stopte om cognitive neuroscience – language and communication (in een woord: psycholinguistiek) te gaan studeren. Inmiddels studeer ik dat al twee maanden, en ik ben nog steeds (absurd) gelukkig met mijn keuze.

Het andere voornemen wat voor mij heel bijzonder is is ‘in mijn eentje op reis gaan’ (gecombineerd met Polen bezoeken om daar de taal te oefenen). Het voelt, nog steeds, zo goed dat ik dat gedaan heb. Alleen, zelfstandig, en het was zo leuk. Het zorgde ook voor een vrij productieve blogmaand: ik schreef over leuke plekjes in Warschau, hoe het was om alleen op reis te zijn, een beetje Poolse cultuur en geschiedenis en liet mijn mooiste foto’s zien. Ik hou eigenlijk helemaal niet zo van reisblogs, maar stiekem is bloggen een hele fijne manier om een reis vast te leggen, ook voor jezelf.

Wat deze twee voornemens karakteriseert is het hoge ‘wow, wie had dat gedacht’ gehalte. Ik ben helemaal niet een stoer meisje dat alleen op reis gaat. Of blijkbaar wel. En hoewel ik een jaar geleden wel wist dat ik geen echte passie had voor natuurkunde, wist ik absoluut niet wat ik dan wèl wilde. Gister heb ik voor mijn verjaardag het boek ‘Het slimme onbewuste – Denken met gevoel’ gekregen, een psychologieboek in de categorie Popular Science. No way dat ik ooit een Popular Science natuurkundeboek heb gelezen, dat vond ik echt niet interessant genoeg. Ik was altijd een beetje jaloers op studiegenootjes, zoals mijn vriend, die natuurkunde wel echt leuk vonden en er ook ‘buiten kantooruren’ graag mee bezig waren. En nu, nu heb ik dat ook met mijn studie.

De afgelopen en de komende tijd

Ik heb de afgelopen tijd een aantal voornemens vervuld waar ik nog niet over geblogd heb. De meest spectaculaire is denk ik de cursus tissu die ik gedaan heb. Deze foto, van de eerste les, is gelijk het meest spectaculaire dat ik gedaan heb. Ik kreeg eigenlijk al vrij snel last van de polsblessure waardoor ik met paaldansen gestopt ben. Ik vond de cursus van 3 lessen wel superleuk, maar was ook wel opgelucht toen het voorbij was, want mijn lichaam kon het eigenlijk op dit moment gewoon niet hebben. Maargoed, wie weet wordt mijn pols sterker en kan ik op een gegeven moment weer verder met paaldansen en eventueel ook tissu.

IMG_2749 Elise

Daarnaast deed ik in Februari met mijn danspartner mee aan een stijldanstoernooi, het Nederlands Toernooi voor Dansende Studenten. Dat vond ik echt heel erg leuk. We dansten in de laagste categorie (amateurs), en haalden op dag 1 (ballroom) net niet de finale en op dag 2 (latin) net niet de halve finale. Ik vond het heel erg stimulerend werken om op zo’n toernooi te zijn en een hoop betere dansers gave dingen te zien doen. Dat wil ik ook allemaal leren!

211-ntds-531

Ballroom

Verder merkte ik ook dat wij in de maand voor het toernooi ontzettend vooruitgingen, omdat we serieuzer dan ooit oefenden. Mijn danspartner en ik hebben ons in ieder geval voorgenomen om toernooien te blijven dansen tot we hoog genoeg komen om onze favoriete dans (samba) te dansen. Die wordt pas vanaf de halve finale gedanst, en dan alleen in de twee hogere niveaus (profi’s en masters). Dat motiveert wel om nog even door te oefenen! Van beide dagen heb ik alleen geen foto’s kunnen vinden waar ik helemaal opsta of waar mijn gezicht überhaupt op staat.

Latin

Latin

 

Naast sporten heb ik ook nog andere dingen gedaan. Ik heb, met hulp van Janneke, zelf een rokje gemaakt. Daar komt nog een aparte blogpost over, ik ga namelijk voor Janneke’s blog een tutorial voor beginners schrijven over hoe je zo’n simpel rokje maakt. Dat kan alleen nog wel even duren, want ik kom de laatste tijd nauwelijks aan schrijven toe. Daarnaast wil ik de tutorial graag illustreren met een foto waarbij ik het rokje aan heb, maar dan moet de zon eerst gaan schijnen (hint,hint, mochten er weergoden meelezen). Om een klein beetje een idee te geven zal ik jullie wel vast het stofje laten zien.

DSCF0013

Op het moment ben ik ook al bezig met het voorbereiden van een ander voornemen: de vierdaagse wandelen. Ik heb al 3 keer getraind (en elke keer gedacht: volgende keer is het vast wèl warm). Het is echt heerlijk om urenlang buiten te lopen, vooral als je weet dat er daarna warme pannekoeken op je staan te wachten (dankjewel Tim en Tijl). Ik vind het heerlijk om zoveel buiten te zijn, en als het straks echt lente is wordt het alleen nog maar fijner. De hoofdreden voor het willen lopen van de vierdaagse is voor mij ook dat ik dan (door het trainen) een goede reden heb om wat vaker echt lang buiten te zijn. Vandaag kocht ik nieuwe (paarse!) wandelschoenen, mijn vorige paar (van de vorige keer dat ik de vierdaagse liep, ik was toen 14) was zowel te klein als versleten.

Daarnaast heb ik op het moment niet heel veel plannen. Eerlijk gezegd ben ik ook niet heel veel met dit blog (en de lijst voornemens) bezig op het moment – sinds mijn nieuwe studie begonnen is kom ik er echt meer aan toe. Het regelmatig schrijven komt vast wel weer terug, misschien als ik meer tijd heb, misschien als ik wat meer aan mijn nieuwe studie (en het bijbehorende nieuwe leefritme) gewend ben. Ik heb er wel vertrouwen in :) op het moment ben ik in ieder geval heel tevreden met de dingen waar ik mijn tijd aan besteed – daar gaat het om, wat mij betreft.

»

  1. Wat ontzettend leuk om zo’n uitgebreid overzicht te lezen van wat je allemaal hebt gedaan! Ik herinner me nog dat je die lijst postte (en ik heb er zelf toen ook 1 gemaakt!, waarvan ik bijna zeker weten geen 19 doelen heb gehaald…). Echt stoer hoor, al die losse dingen – en door die dansfoto’s krijg ik daar zelf ook weer helemaal zin in. Keep it up :)

Geef een reactie

