Vegan drie-gangen menu

Standaard

In Januari at ik twee dagen per week helemaal veganistisch. Daardoor leerde ik veel nieuwe maaltijden kennen, maar het absolute hoogtepunt was dit drie-gangen diner, dat ik met Chaim voor Judith en Suus kookte. Oke, eigenlijk bedacht en kookte Chaim het grootste gedeelte, hij heeft de recepten ook uitgeschreven. Maargoed, het was bij mij thuis en ik deel de recepten graag met jullie. En het mooie aan dit diner was dat ik, toen ik laatst een groep te eten had met een echte veganist erbij, gewoon zonder moeite allerlei lekker eten kon verzinnen. (Ik heb dus gewoon dit hele diner nog een keer gemaakt, omdat het zo lekker en makkelijk was… ).

Voorgerecht: wortelsoep

Ingrediënten (voor 4 personen)
• 1 el olie
• 4 grote wortels, grof gesneden
• 1 medium ui, grof gesneden
• 2 teentjes knoflook, fijn gehakt
• 1 tl gember, fijngehakt
• 1 bosje koriander, fijngehakt
• 1 liter groentebouillon

Bereidingswijze
1. Verwarm de olie in de pan.
2. Bak de knoflook, gember, wortel en ui totdat de ui zacht begint te worden.
3. Voeg de groentebouillon toe en laat 10 minuten koken.
4. Doe het in een blender of maak glad met een staafmixer.
5. Voeg de koriander toe en serveer.

Gebaseerd op dit recept.

Hoofdgerecht: paddenstoelenrisotto

Ingrediënten (voor 4 personen)
• 1 el olie
• 250 gr kastanje champignons, in kwarten of zessen gesneden
• 250 gr seizoenchampignons, grof gehakt
• 400 gr risotto
• 0,25 l witte wijn
• 0,8 liter groentebouillon
• 1 teentje knoflook, fijngehakt
• 2 bosuitjes, in dikke ringen gesneden.

Bereidingswijze
1. Verwarm de olie in de pan en fruit de knoflook
2. Voeg de champignons toe en bak deze een minuut.
3. Voeg de risotto en de wijn toe.
4. Als de risotto het gros van de wijn heeft opgenomen voeg dan steeds een
soeplepel bouillon toe.
5. Als de bouillon is opgenomen voeg de bosuitjes toe
6. Serveer met je favoriete edelgistvlokken-bereiding (of, als niet-vegan, met parmezaanse kaas).

Gebaseerd op dit recept.

Risotto in de pan - want eenmaal gaar krijg ik het niet fatsoenlijk op de foto...

Risotto in de pan – want eenmaal gaar krijg ik het niet fatsoenlijk op de foto…

Garnering: twee verschillende bereidingen van edelgistvlokken

Edelgistvlokken zijn een vegan alternatief voor (in dit geval parmezaanse) kaas. Beide bereidingen zijn heel makkelijk: gooi alle ingredienten bij elkaar in de blender, even kort aanzetten, en klaar. De meningen verschilden een beetje over welke lekkerder is, mijn eigen favoriet is bereiding 2 (vanwege de knoflook). Iemand anders vond het zelfs het lekkerst om ze er gewoon allebei tegelijk overheen te strooien.

Bereiding 1: met sesamzaad (comment van Jet op dit artikel)
• 2 eetlepels edelgistvlokken
• 1/2 cup geroosterd sesamzaad
• snufje zout

Bereiding 2: met amandelen en knoflook (bron)
• 1 eetlepel edelgistvlokken
• 1 cup amandelen
• 1 theelepel zeezout
• 1 grote teen knoflook, geperst

Nagerecht: vegan (noten)brownie

Ingrediënten (voor 8 personen/ 1 taart- of brownievorm)
• 250 gr bloem
• 350 gr rietsuiker
• 65 gr cacaopoeder
• 1 tl bakpoeder
• 1 tl zout
• 0,25 l water
• 0,25 l zonnebloemolie
• 1 tl vanille-extract
• Eventueel noten (bijv. 250 gr pecannoten of een hand hazelnoten).

Bereidingswijze
• Verwarm de oven op 180 graden
• Meng bloem, rietsuiker, cacaopoeder, bakpoeder en zout.
• Voeg daarna water, olie en vanille-extract toe.
• Meng tot een gladde massa.
• Voeg eventuele noten toe.
• Bak voor ongeveer 35 minuten.
• Laat minimaal 10 minuten afkoelen voordat je hem serveert. Serveer met fruit, bijvoorbeeld verse frambozen of bosbessen uit de diepvries.

Gebaseerd op dit recept.

DSCF0085

»

  1. Ja, vegan eten is best heel erg lekker! Ik vind alleen dat je zo ontzettend goed moet letten op dat je alles we binnenkrijgt, dat het mij te veel moeite zou zijn voor het dagelijks leven. Want hoe zit het bijvoorbeeld met de eiwitten in dit menu, zijn dat er genoeg? Ik kan ze nergens vinden, of zit er echt heel veel in de edelgistvlokken?

  2. Het eten smaakte inderdaad erg goed en het was een erg gezellige avond (al hielpen daar de flessen wijn ook bij). Bedankt voor de recepten van de edelgistvlokken, eet nu geheel geen vlees meer een om zo nu en dan geen overkill aan kaas te eten lijkt me dat een mooie afwisseling.

  3. Klink goed..!
    Als je de risotto echt goed veganistisch wil berijden, let dan op welke wijn je koopt. In de meeste wijnen is namelijk dierlijk stremsel gebruikt.
    Op internet zijn lijsten van veganistische wijnen te vinden.

  4. Voor “De Kattenkrabbel”, een klein tijdschriftje van voor leden van “Zwerfkat In Nood” was me gevraagd om een artikeltje te schrijven: een veganistisch menuutje.

    Mijn kennis van & over het veganisme was vrij beperkt: ik wist dat het bestond, en … euh ja… dat was het eigenlijk! :-p

    Maar goed, als informaticus leef & sterf ik volgens het motto “Google Is Your Friend”. Ook nu stelde Google me niet teleur, ik kreeg een mooie lijst van mogelijke receptjes, waar onder deze blog post.

    Je kan het gevolg al raden: ik heb jouw recept gelijk mee in mijn artikel mee verwerkt. Als je wil stuur ik je je wel eens het artikel in pdf – formaat. :-)

    Ook ben ik sindsdien een fan van je, en wacht ik vol verlangen naar eens een nieuwe post van je. Sinds 2013 heb je blijkbaar niets meer gepost, ermee opgehouden of…? :-)

    • Bedankt voor de complimenten over mijn blog :) leuk om te horen! Ik ben inderdaad voorlopig opgehouden met bloggen – ik steek al mijn schrijfkriebels in mijn masterthesis op dit moment. Ik verwacht herfst 2015 weer te gaan bloggen, ik ga dan waarschijnlijk in het buitenland mijn PhD doen en zal dan wel weer behoefte hebben alle nieuwe indrukken al schrijvend te verwerken.

      Ik zou het leuk vinden het artikel met recepten te lezen!

Geef een reactie

