Kantine, maar dan beter

Standaard

Deze week wordt in de grootste kantine van de Radboud Universiteit, de Refter, een speciale proefweek gehouden. Eerder dit jaar had ik de enquete van de Refter ingevuld waarin gevraagd werd naar je eetvoorkeuren, genoeg reden dus om een kijkje te gaan nemen. Bij binnenkomst wijzen grote pijlen met ‘We Canteen‘ (de naam van het project) je naar een gezellig rijtje marktkraampjes. Een stuk vrolijker dan de normale kantine, waar je met een dienblad langs een hele rij bakken en toonbanken met eten schuift.

Sfeerimpressie

Sfeerimpressie

Vanmiddag tijdens de lunch waren er kraampjes van Bzzy, wereldkoks, brood op de plank en Barra. Na een beetje neuzen besloten Janneke en ik allebei voor een dubbele boterham met houmous en gegrilde paprika van brood op de plank te gaan. Of we er een lunchpakketje van wilden maken? Voor 4 euro krijg je dan de boterham met een vers, biologisch fruitsapje en een stukje verse brownie of appeltaart. Nou, lekker! De boterhammen werden ter plekke voor ons gesmeerd, je kon dus ook aangeven of je wel of geen boter op je brood wilde, dat waardeer ik enorm.

Onze lunchpakketjes

Onze lunchpakketjes

De lunch was heerlijk :) normaal lunch ik wat simpeler, dit was echt verwennerij. Lekker vers gebakken brood met bijzonder beleg, een luxe fruitsapje erbij. En dan die brownie, hemels. Echt een perfecte brownie: knapperig aan de buitenkant, kleffig aan de binnenkant en lekker licht.

IMG_0868

Na het eten hadden we nog een half uur pauze over, dus besloten we buiten bij de theebus een kop thee te gaan halen. Daar konden we kiezen uit heel veel soorten losse thee. Janneke koos voor een kruidenmelange genaamd ‘Opa Harmsen’, ik ging voor de hele aparte ‘Gummi T’. Een soort fruitthee met gummibeertjes (!) erin. Daar lieten we ons verleiden tot het nemen van een stuk glutenvrije sinaasappelcake en een stuk vegan brownie. De thee was ontzettend lekker. De brownie was iets minder mijn ding, maar wel heel leuk om een keer te proeven. Hij was gekruid met gember en een stuk cacao-achtiger en puurder van smaak dan de andere brownie. Ook was hij vrij klef. Als je van gember houdt moet je hem zeker proberen.

IMG_0867

Het grappige was dat de Refter ook wat meer aangekleed was dan normaal. In samenwerking met tweedehands-zaak ‘klerengoed‘ waren er een aantal vintage hoekjes ingericht. Ik vond het een hele charmante uitstraling hebben. Sowieso word ik altijd wel blij van lp’s, ik ben ook al een aantal keer in hun winkel geweest om wat platen uit te zoeken.

Conclusie: studeer/werk je aan de RU, ga dan zeker even een kijkje nemen. Het project loopt nog t/m donderdag en staat er van 08:30 tot 20:00. Je kunt er dus ook ontbijten en avondeten! Ik hoop in ieder geval dat de Refter en de universiteit hier meer mee gaan doen en dit soort producten binnenkort in hun assortiment gaan verwerken.

Eén reactie Volgende »

  1. Heej,

    Ik had vanmiddag een paar tussenuren en zat daar dus ook! Ik heb je niet gezien…maar Ik zat met de bijna iedereen van van Engels boven, dus nogal ingesloten. ;)

    Zelf heb ik niet zo gemerkt dat de Refter meer aankleed was ( buiten de kraampjes), maar dat is meer omdat er volgens mij zo wat elke week wel een project loopt. Dus de aankleding zich afwisselt ;)

    De Theebus is wel gaaf he?

    • hee :)

      ik heb je idd niet gezien, maar wij waren er alleen in de pauze en zaten beneden.

      Dat zou ik eigenlijk niet eens weten, dat het elke week verandert :P ik moet toegeven dat ik maar sporadisch.

      Haha, ja, ik vond het vooral ook wel heel gaaf dat het in zo’n bus was :)

    • Ik kom zeker binnenkort even naar de bakkerij in de stad om nog wat brood (en brownie, als jullie die standaard in het assortiment hebben) te halen!

Plaats een reactie