Proefdiervrije make-up

Standaard

Een tijdje terug, toen ik er achter kwam dat voor make-up nog stees proefdieren gebruikt worden, kwam ik Green Beauty Blog Naoki tegen. Zij heeft twee hele handige lijsten: een met proefdier-vrije merken en een met proefdier-gebruikende merken. Wat fijn dat er zo’n site bestaat! Jaren geleden heb ik ook wel eens op een andere site zo’n lijst gezien, maar die was niet overzichtelijk en er stond weinig uitleg bij. Sophie geeft juist heel veel uitleg bij haar lijst, wat haar criteria zijn bijvoorbeeld, en houdt hem goed up to date. Verder is de niet-dierproefvrij lijst eigenlijk nuttiger dan de wel-dierproefvrij lijst: dan kun je zien wat er nog te verbeteren valt in je eigen badkamerkastje.

Anyway, toen ik die lijsten had gevonden besefte ik me twee dingen.

  1. Veel meer producten dan je zou verwachten worden op dieren getest :( ik kende helaas veel meer merken van de ‘slechte’ lijst dan van de ‘goede’ lijst. Ik gebruik en heb vrijwel geen make-up en gebruik en heb qua verzorgingsproducten alleen de basis. Helaas zijn alle verzorgingsproducten die ik op dit moment gebruik (shampoo enzo) niet dierproefvrij. Een deel van mijn make-up gelukkig wel, maar nog niet alles. Eerlijk gezegd dacht ik tot een paar weken geleden heel naïef dat tegenwoordig in Europa alles dierproefvrij is :( vandaar dat ik hier nooit eerder iets mee gedaan heb. 
  2. Er staan genoeg merken die ik ken op de ‘goede’ lijst om een overstap naar volledig proefdiervrij makkelijk te maken. Verder is het natuurlijk ook leuk om voortaan naar de tuinen en de natuurdrogist te gaan om wat nieuwe merken uit te proberen.

Natuurlijk ga ik nu niet al mijn badkamer in een klap ‘zuiveren’ en al die producten weggooien. Dat is slecht voor het milieu, daar help ik verder niemand mee en mijn portemonnee zit ook niet echt te wachten op het opnieuw moeten kopen van alles wat ik gebruik. Mijn plan is om geleidelijk, product voor product, over te stappen op dierproefvrij. Hoe dan? Heel simpel, als iets op is en ik heb nieuwe nodig dan koop ik het van een ‘goed’ merk. Op die manier is het voor mij heel haalbaar, zowel financieel gezien als qua moeite die het kost om een nieuw product te vinden. Het zou dus goed kunnen dat mijn make-up over twee jaar pas helemaal dierproef-vrij is, aangezien ik dat zo weinig gebruik dat ik ook bijna nooit nieuwe nodig heb.

DSCF0027

Dus, hoe staat het er nu praktisch mee? Vorige week gingen mijn deo en mijn tandpasta op. De enige merken waarvan ik uit mijn hoofd wist dat ze op de goede lijst stonden waren de huismerken van AH en kruidvat, dus daar heb ik nu respectievelijk tandpasta en deo van. Omdat ik dat toch wel een beetje onhandig vond (ik wil graag iets meer keuze hebben) heb ik kaartjes voor in mijn portemonnee gemaakt van de twee lijsten. Nu heb ik het dus altijd bij de hand!

DSCF0030

De hippie-gedachte hierachter, en achter veel van mijn keuzes, is als volgt: je stemt elke dag met je portemonnee. Allemaal leuk en aardig dat ik op GroenLinks stem, maar als ik elke dag niet-biologisch vlees koop etc. dan heeft dat veel meer invloed. Dan is de boodschap die ik uitdraag veel meer dat het milieu en dierenwelzijn met niet genoeg uitmaakt. Supermarkten bieden steeds meer biologische producten aan en worden steeds milieuvriendelijker, en dat komt doordat de klanten steeds meer biologische en vegetarische producten kopen. Vraag en aanbod. Daarom heeft zo’n verandering veel meer en veel directer effect dan eens in de vier jaar een rood hokje aankruisen.

Verder heb ik nog een vraag aan jullie. Kent iemand een fijne, dierproefvrije deo? Ik gebruikte hiervoor de deoroller voor de gevoelige huid van sanex, die vond ik heel erg fijn. Die van de kruidvat is minder fijn. Er zit meer geur aan (ik vind het wel fijn als hij niet echt een geur heeft, alleen maar een beetje creme-achtig ruikt) en hij is toch wat minder fijn voor mijn huid, omdat het niet een soort melk-achtige creme is maar iets doorzichtigs dat iets meer prikt. Ik ben dus op zoek naar een roller voor de gevoelige huid zonder geur van een dierproefvrij merk. Liefst ook zo natuurlijk mogelijk :) maargoed, ik neem aan dat als ik naar de tuinen ga dat ik wel zoiets kan vinden omdat ik dan iets meer keuze heb dan alleen kruidvat-huismerk. Het heeft ook geen haast, ik wil deze eerst opmaken.

Zit er niet veel te veel een waarde-oordeel achter dit blogje? Ik noem de ene lijst ‘goed’ en de andere ‘slecht’. Dat is deels omdat dierproefvrij nogal een awkward, lang woord is (valt het je op dat ik minstens 5 verschillende vormen gebruikt heb van het woord?). Verder heb ik voor mijzelf besloten dat ik niet meer wil bijdragen aan merken die dierproeven doen. Dat voelt voor mij goed, vandaar de ‘goed’. En ja, ‘slecht’ is nou eenmaal het andere woord wat daar bij hoort.

Zoals eigenlijk met al mijn hippie-dingen zie ik dit als een persoonlijke keuze die ieder voor zich mag maken. Ik veroordeel het dus niet als mensen bijvoorbeeld wel vlees eten of wel make-up kopen van merken die dierproeven doen. Mijn eigen lieve vriendje eet nota bene vlees en ik vind dat niet erg. Zie het meer zo: natuurlijk hoop ik met dit soort artikelen mensen aan het denken te zetten over hun keuzes. Natuurlijk vind ik het gaaf als je overstapt van vlees naar minder vaak vlees, of naar alleen maar biologisch vlees, of misschien zelfs naar vegetarisch. Maar wat mij betreft is dit ieders eigen keuze/verantwoordelijkheid en ik zal je er niet minder aardig om vinden.

ps. Hoe zit het eigenlijk met mijn nieuwe studie en dierproef-vrij? Cognitive Neuroscience blijkt helaas een vakgebied te zijn waar nog veel proefdieren gebruikt worden. Het goede nieuws (voor mij) is dat dit vooral in de andere richtingen is, mijn eigen tak (taal) gebruikt vrijwel geen proefdieren. Ik ga dit semester gelijk het vak neurophilosophy volgen, en ik hoop dat daarbij ethiek (met name mbt proefdieren) aan bod komt. Deze week ontmoette ik de andere studenten die ik Februari starten, en van de zes bleek minstens de helft vegetarisch te zijn en bezwaar te hebben tegen proefdieren. Ik ben dus niet de enige bij mijn studie die hier mee bezig is. Verder heb ik wat meer info gevraagd over het neuro-anatomie vak dat ik in de zomer ga volgen. Voor dat vak is het alleen verplicht dat je in mensenhersenen snijdt, maar daar heb ik geen principiële problemen mee. (Ik hoop ook dat mijn maag er geen principiële problemen mee heeft…. bij biologie op de middelbare werd ik vaak misselijk bij snij-practica.)

»

  1. Waat! Mijn shampoo staat op de verkeerde lijst :(. Dankje voor je blog hierover! Ik kende GBB al wel (mooie site!), maar omdat ik nauwelijks make-up gebruik, en vrijwel alleen van de Body Shop, dacht ik goed te zitten. Weer niet dus. Er blijft weer genoeg om over te denken en te bloggen…

    • Ik kom trouwens net iets tegen waaraan je misschien mee wilt doen: “Verdubbeldaad 5: Dierproefvrije toiletzeep promoten
      Marlène gaat op haar werk en op een paar plaatsen waar zij vaak komt vragen of ze in het vervolg proefdiervrije zeep op de toiletten willen neerzetten. Als hulpje geeft zij hen de lijst van Proefdiervrij. Als ze het met weinig geld moeten doen, tipt zij ze dat de Euroshopper ook proefdiervrij is. De Verdubbeldame verdubbelt deze actie. Verdubbel je mee?
      Huidig aantal verdubbelaars: 3”,
      zie: http://verdubbeldame.blogspot.nl/

      • Jaa, ik was de verdubbeldame al tegengekomen via jouw blog :) ik zal er eens wat beter naar kijken! Ik ga in Februari al aan twee andere challenges/projecten meedoen + mijn nieuwe studie doen, dus ik weet niet of ik op korte termijn aan iets mee zou doen, maar kijken kan altijd en niet alles is veel moeite :) maar ik had al een mental note gemaakt dat ik komend jaar sowieso een keer mee wil doen met iets! (jij ook? vast wel!)

      • Ik heb me net zondag opgegeven voor No Impact Week in maart! Een week lang je ‘impact’ verminderen (en ik zag veel dingen die ik al vaak doe… dus het zou bijna laf zijn niet mee te doen! ^^)

      • Gaaf! Daar heb ik wel eens over gelezen :) een paar vrienden van mij deden vorig jaar mee, scheen nog best lastig te zijn. Ga je erover bloggen?

      • Ja, dat was ik wel van plan! Al wordt het misschien niet elke dag van die week, maar dat maakt niet uit toch? Ben erg benieuwd wat de opdrachten zullen zijn…

  2. Lastig he… Vandaag las ik op internet wel dit artikel:
    http://www.beautyscene.nl/p/144126/eindelijk_een_verbod_op_dierproeven_voor_cosmetische_producten!
    Er komt dus een verbod, wat wel een beetje goed nieuws is, maar nog niet helemaal (zie mijn reactie onderaan). Ik probeer er zelf de laatste tijd veel meer op te letten, maar ja, ik als make-up liefhebber heb nogal een verzameling opgebouwd de afgelopen jaren, en helaas (ik wist het gewoon niet!) ook foute producten. Ik denk inderdaad dat ik ze niet weggooi, maar zal ze zeker niet nog een keer kopen. En mijn nieuwe yes to Tomatoes shampoo is wel goed gelukkig, daar ben ik blij mee, hij is zo fijn en ook helemaal niet lastig verkrijgbaar!

  3. Dove staat op de blacklist? :( Dat is de énige deo waar ik niet allergisch voor ben.. Snik moe. Shampoo heb ik al van Dr. Organic (en van Zwitsal, waar hoort dat?). En De Tuinen, dat is toch ook wel goed?

    • mjah, t is soms lastig he :(

      Dr. Organic en de tuinen huismerk zijn sowieso wel dierproefvrij :)

      Zwitsal weet ik niet, met even zoeken heb ik kunnen vinden dat hun moederbedrijf (Sara Lee) eindproducten niet op dieren test, maar volgens mij zijn ze niet helemaal dierproefvrij. Maargoed, ik kon er niet heel veel over vinden en wat ik vond stond op een forum, dus heel betrouwbaar is deze info niet :P

  4. Mijn deo tip: de roll on van Zarqa, is bij De Tuinen te koop. Niet 100% natuurlijk, bevat echter geen parabenen en aluminium dus wel veilig. Fijn dat mijn lijsten je op weg helpen! :)

    • Dankjewel voor de tip! En überhaupt bedankt voor het maken en bijhouden van de lijsten :) dat was voor mij dus het zetje wat ik nodig had om over te stappen.

Geef een reactie

