Goed voor mezelf zorgen: time-management

Standaard

Een van mijn voornemens is om een soort ‘contract’ met mezelf op te stellen om goed voor mezelf te zorgen, aangezien dat er nog wel eens tussendoor wil schieten bij mij. Ik weet dat ik beter functioneer en gelukkiger ben als ik wel goed voor mezelf zorg. Ik wist eerst niet zo goed hoe ik dat ‘contract’ vorm wilde geven, maar gewoon een serie artikelen met manieren om goed voor mezelf te zorgen is het natuurlijkst voor mij. Het ‘contract’ wordt dan gewoon dat ik mijn eigen tips opvolg. Deze serie schrijf ik dus eigenlijk vooral voor mezelf, maar meelezen (en tips geven!) mag altijd en als ik er iemand anders mee help word ik daar natuurlijk ook blij van. Dit is het eerste artikel in de serie.

Ik moet zeggen dat ik misschien zelf al zou afhaken bij de titel van dit blogje. Time-management, bluhhh, wat een jeukwoord, wat een managers-taal. Maarja, het dekt de lading wel heel goed. Om even aan te geven waarom time-management belangrijk is voor mij twee situatieschetsen, beiden uit mijn afgelopen maand.

Situatie 1: maandagochtend, op weg naar mijn eerste tentamen van het jaar. Dit was een van de eerste dagen dat het zo vroor, en op de fiets merkte ik opeens dat mijn versnellingen het niet deden. Omdat ik terug naar huis berg op moet stond de fiets dus in de 1e versnelling. Als je dan de berg af fietst schiet dat niet op. Ik was dus als een kip zonder kop aan het trappen zonder dat het uitmaakte. Gelukkig was ik ruim op tijd thuis vertrokken, dat vind ik fijn bij tentamens. Normaal vertrek ik veel te laat van huis, en dan haal ik het een beetje in door de berg af te jakkeren. Ik was waarschijnlijk nogal in paniek geraakt als ik dan opeens bevroren versnellingen had gehad. Nu vond ik de hele situatie eigenlijk supergrappig. Ziet er echt niet uit, je fiets in de lichtste versnelling. Nu was ik nog steeds hartstikke op tijd en relaxed, vrolijk zelfs, toen ik aankwam op de uni.

Situatie 2: donderdagavond, op weg naar yoga. Of eigenlijk: een kwartier eerder, het lukt niet om op te staan van de computer. Ik blijf maar doorklikken en dingen lezen. Geen zin om op te staan, geen zin om naar buiten te gaan. Uiteindelijk sta ik 20 min voor de les begint op. Snel, snel, snel, tas inpakken, geen tijd om mijn zooi op te ruimen. Zo snel mogelijk fietsen, gevaarlijk met de sneeuw, mijn kapotte remmen en de redelijk stijle weg naar beneden. Buiten adem kom ik bij yoga aan, de hele fietstocht bang en gestresst, bang dat ik te laat kom en dat de deur al dicht is. Gelukkig mocht ik nog naar binnen, snel omkleden en de les begint een halve minuut nadat ik binnenloop. Als ik weer thuiskom hebben de katten de zooi nog erger gemaakt. De waterkan is omgegooid, gelukkig zat er niet veel meer in en stond hij niet naast de laptop. Ik had blijkbaar iets van eten niet goed weggeruimd, want ’s nachts heeft een van de twee overgegeven. Mehh.

Anyway, ik denk dat het punt wel duidelijk is. A stitch in time saves nine. Van op tijd weggaan (en ook voor je weg moet even de tijd te nemen om je huis goed achter te laten) wordt alles een stuk relaxter. Daar ben ik dus op aan het oefenen nu. Ik hou helemaal niet van te laat komen, daar word ik gestresst van. Dan is het dus ook handig om lekker op tijd te vertrekken. Dat heeft ook als voordeel dat je wat flexibeler bent, dat er ruimte is voor dingen die opeens gebeuren, en die neiging hebben dingen nou eenmaal.

Je kunt bijvoorbeeld even stoppen om te kletsen als je iemand tegenkomt die je kent. Veel beter dan in het voorbijgaan roepen ‘Hoi! Sorry, ben al laat, moet rennen!’. Ook is het niet zo erg als er iets misgaat: bevroren versnellingen, sneeuw op de weg waardoor je langzaam moet fietsen, het maakt allemaal niet uit. Ik heb ook wel eens een uur voor we op vakantie zouden gaan iets kapot laten vallen. Dat soort dingen zijn een stuk minder vervelend als je niet al achterloopt op je schema.

Nu streef ik er dus naar om een kwartier voor ik weg wil te stoppen met wat ik aan het doen was. De tijd dat ik weg wil kies ik ook aan de ruime kant. Het lijkt soms overdreven, maar voor mij werkt het heel fijn. Rustig mijn tas inpakken, even wat spullen opruimen en wegleggen zodat het huis netjes (en kitten-proof) is. Tijd om ook even wat eten in te pakken / nog snel even wat brood te smeren en mee te nemen als dat nodig is. Als je toch al een kwartier van te voren op bent gestaan is het ook makkelijk om op tijd te vertrekken, in plaats van 5 minuten te laat. Thuiskomen is trouwens ook fijner in een goed-achtergelaten huis.

Soms is goed voor jezelf zorgen zo simpel. Voor mij hoort een goede tijdsplanning (alsin, het hele op tijd opstaan van waar je mee bezig was gebeuren) echt bij goed voor mezelf zorgen. Stress is slecht voor je, en ik heb van die lamme periodes dat ik altijd te laat (en dus gestresst)  wegga. Inmiddels ben ik al een week met bovenstaand time-management ‘trucje’ bezig en het werkt echt goed.

Iets anders waar ik op let is de tijd die ik achter mijn laptop doorbreng. Ik zat deze maand veel thuis te leren, soms ook op de computer. Ik merk aan mezelf dat ik niet gelukkig word van een te groot deel van mijn dag naar een schermpje kijken. Ook daarvoor heb ik sinds een week een trucje.

Ten eerste sluit ik mijn laptop helemaal af, plug ik hem uit en doe ik hem in zijn hoes in de kast als ik klaar ben met computeren. Het scheelt al een hoop dat hij dan niet meer de hele dag klaarstaat op tafel, dat ik hem alleen maar open hoef te klappen om ‘eventjes’ te computeren. Dit hangt ook samen met het tweede gedeelte. Als ik nu wil computeren moet ik mijn laptop uit de kast halen en uitpakken en opstarten. Op dat moment sta ik even stil bij wat ik ga doen op de computer en voor hoe lang, en ook dat ik hem daarna weer af moet sluiten. Meestal neem ik ook een tijd in mijn hoofd.

En nee, ik hoef heus niet alleen maar rigide te studeren van mezelf. Het kan ook zijn dat ik hem pak en besluit een half uur artikelen te lezen via Blackboard en daarna een kwartiertje random dingen te doen. Maar het helpt om dit al van te voren te beslissen, dan wordt ‘eventjes soggen’ niet urenlang lusteloos rondklikken op random websites. Als ik dan toch een paar uur iets anders ga doen dan leren, dan liever een boek lezen of een wandeling maken of met een vriendin afspreken of de keuken in om iets te bakken.

Ook dit doe ik al ruim een week en het bevalt goed. Soms lijkt mijn tijd zo weg te glippen, met name als er apparaten als TV en computer bij betrokken zijn. Ik besteed mijn tijd liever bewust :) enig nadeel is dat ik iets minder blog. Bloggen gebeurt bij mij redelijk random, gewoon als ik toevallig achter mijn laptop zit en toevallig zin heb om iets op te schrijven. Deze week had ik wel veel blogjes in mijn hoofd, maar geen random momenten dat ik toch zat te computeren. Nu, zondagavond, heb ik mezelf even lekker computervrij gegeven. Alsin: heel bewust zo lang computeren als ik wil.

»

    • hoi Bart :) nou, dan verschijnt het op mijn blog als reactie. Je kunt het denk ik ook weer weghalen als je alleen naar mij toe wilde reageren en het niet online wilde hebben :P

  1. Hey meis,
    Ik herken me heel erg in je post over voor jezelf zorgen.
    Een van de dingen die ik doe sinds ik werk is ruim op tijd opstaan. Mijn wekker gaat 70 minuten voor ik de deur uit ga. Dan kan ik nog ong. 5 min liggen en vervolgens rustig opstaan/aankleden/eten/etc. en een beetje rommelen om dan relaxed de deur uit te gaan. Dan voel ik me idd de rest van de dag prima. =)

Geef een reactie

