Maaltijd-ideeën voor één persoon

Standaard

Ik weet niet of jullie dit herkennen, maar zelf vind ik het soms moeilijk om te koken als ik alleen eet. Welk recept is nou handig voor een persoon, ook qua hoeveelheden en ingrediënten? Verder heb ik ook niet altijd zin om heel uitgebreid te koken en moeite te doen als het maar voor een persoon is. Je moet namelijk alles zelf doen: boodschappen, koken, afwassen. Aan de andere kant eet ik wel het liefst gezond, lekker en huisgemaakt. Hier een aantal van mijn oplossingen met voor- en nadelen erbij, onderaan vind je 5 6 recepten die ik zelf graag maak als ik alleen eet.

Eten bestellen

Voordelen: extreem makkelijk; lekker; geen afwas.
Nadelen: duur; je moet wachten (soms wel een uur); ongezond (tenzij je in plaats van de standaard pizza eens bij een ander soort bedrijf bestelt);

Kant- en klare ovenpizza

Voordelen: extreem makkelijk; lekker (voor een keertje); als je hem met de kartonnen doos als bord eet heb je vrijwel geen afwas.
Nadelen: ongezond; tenzij je ze standaard in huis hebt / eerder al nagedacht hebt met boodschappen doen moet je er wel voor op de fiets naar de winkel.

Van te voren een keer wat extra koken (bijv. 4 porties als je met 2 personen eet)

Voordelen: lekker makkelijk met opwarmen (denk evt aan op tijd ontdooien!); goedkoop; weinig afwas op de restjes-eet-dag.
Nadelen: je moet van te voren weten dat je binnenkort alleen gaat eten (planning!); maaltijd moet wel geschikt zijn voor bewaren in een bakje en opnieuw opwarmen;

Toch voor meer dan een persoon koken (andere porties invriezen/in de koelkast bewaren)

Voordelen: lekker; gezond (hangt natuurlijk een beetje van je maaltijd af); makkelijk (je kunt je ‘gewone’ recepten koken); handig voor de volgende keer dat je alleen eet (hou dan wel rekening met het op tijd ontdooien!); goedkoop (hangt ook weer van je gerecht af);
Nadelen: veel moeite voor een persoon (boodschappen, koken, afwas);

Spontaan een last-minute eet-date regelen

Voordelen: gezellig; je omzeilt eigenlijk het hele wat-moet-ik-koken-als-ik-alleen-eet-probleem;
Nadelen: niet geschikt als je bijvoorbeeld alleen zou eten vanwege een drukke dag / gekke tijdsplanning;

Makkelijk een-persoonsgerecht koken (mijn favo recepten staan hieronder)

Voordelen: lekker; gezond;
Nadelen: veel moeite voor een persoon (boodschappen, koken, afwas);

Recepten voor een persoon

Vegan chili

Erg makkelijk, voor mij ook ideaal omdat ik op 3 ingrediënten na alles al in huis heb. Er zit wel redelijk wat pruttel-tijd bij, dus niet zo handig als je haast hebt. En het mooie aan het gerecht is dat je het makkelijk kan aanpassen naar je eigen smaak. Wortel past er bijvoorbeeld goed bij, maar champignons volgens mij ook.

Recept: Bak een kleine ui met een teentje geperste knoflook en een paprika. Voeg na 5 minuten een blikje kidneybonen en een blikje gepelde tomaat toe. Kruid met chilipoeder, paprikapoeder, komijnpoeder en een klein beetje kaneel. Laat nog 20 minuten pruttelen met het deksel op de pan op laag vuur. Eet met wat geroosterd brood of wat nacho-chips.

Avocadopasta

Makkelijk, snel klaar, lekker licht eten (ideaal als je vroeg moet eten ivm sport), superlekker en wederom weinig spullen nodig die ik niet standaard in huis heb. Beide recepten zijn voor 2 porties, maar heel makkelijk te halveren. Als je zoals ik nooit goed bent in avocado’s kopen, hou je toch maar een halve avocado over omdat je zoveel bruine plekken moet wegsnijden.

Recept 1, recept 2

Pannekoeken

Hier zijn heel veel varianten van. Je kunt voor de typische nederlandse dunne pannenkoekjes gaan, of juist voor kleine dikke american pancakes (hoewel ik die zelf liever als ontbijt/lunch eet). Vaak heb ik alles voor pannenkoeken standaard in huis (meel, eieren, melk). Omdat je het met verschillende dingen kan beleggen heb je ook vaak al lekker beleg in huis (kaas, banaan, appel, rode vruchtjes (diepvries)). Mijn recept hieronder is niet heel nuttig, maar met google vind je genoeg duidelijkere recepten. Wel lastig als je zelf niet goed bent in pannenkoeken bakken (ik kan het ook pas ongeveer een jaar, daarvoor liet ik het altijd door mijn vriendje doen).

Recept: mix een ei met meel en wat melk tot het de logische consistentie heeft van pannenkoekenbeslag (redelijk vloeibaar maar niet echt dun). Het komt niet zo nauw, en als het niet lekker is gooi je er gewoon wat meer van het een of het ander bij.

Maaltijdsalade

Ideaal, want gezond, lekker en snel klaar. Het is ook heel makkelijk aan te passen aan je eigen voorkeuren, je gooit er gewoon in wat jij lekker vindt. Zelf eet ik dit vooral in de lente en in de zomer, voor de winter vind ik het iets te licht.

Hier staat mijn basisrecept met wat variatie-ideeën. Ik vind zelf de hoeveelheden makkelijk aan te passen aan 1 persoon (gewoon minder pasta gebruiken….). Ik moet wel toegeven dat ik een grote eter ben, ik werk rustig in een uur door een hele grote bak salade heen terwijl ik lekker film zit te kijken ofzo.

Gevulde verse pasta (kant en klaar)

Dit is zo makkelijk dat het eigenlijk niet echt een recept mag heten. Bij de AH verkopen ze in het koelvak verse gevulde pasta met bijbehorende sauzen. Ik koop zelf het liefst de tortelloni met kaas en walnoten en de tomaat-mascarpone saus. Beide zijn zo klaar (saus mag in de magnetron, pasta hoeft maar 4 minuten te koken). Als je het ietsje wil oppimpen kun je een verse tomaat in stukjes snijden en door de saus roeren na het opwarmen. Afhankelijk van je eetlust is dit misschien niet ideaal voor jou. Zelf krijg ik dit in mijn eentje op (dan zit ik wel echt heel vol, maar dat vind ik fijn). Een aantal meiden die ik ken krijgen dit echter absoluut niet in hun eentje op, en ik geloof ook dat de AH het ziet als een 2-persoons-maaltijd. Het is misschien enigszins duur, maar aan de andere kant heb je ook echt alleen maar de pasta en het bakje saus nodig. Het is ook opvallend vaak in de bonus!

Simpele vegetarische pasta

Deze pasta maakte ik de dag na het schrijven van dit bericht voor het eerst, het recept is geinspireerd op de reactie hieronder van Lisa. Vaak pak ik uit luiheid een wokmix uit het koelvak als groente voor in de pastasaus, maar vandaag gebruikte ik voor de verandering eens verse groente. Ik herinnerde me dat ik nog wortels had liggen, en ui en knoflook heb ik standaard in huis, dus het enige dat ik extra moest kopen was een paprika.

Recept: kook wat van je favoriete pasta, ik gebruik ongeveer 100 g in mijn eentje. Bak in een wokpan een fijngesneden teentje knoflook met een kleine ui en een winterpeen (ook in stukjes). Voeg na een paar minuten ook een in stukjes gesneden halve rode paprika toe. Na een minuut (ik vind paprika lekker als hij niet te lang gebakken is) zet je het vuur zachter en voeg je een blikje tomatenblokjes toe. Kruid de saus met italiaanse kruiden. Serveer met een bol mozarella, ik vind het zelf heel leuk om die er per portie overheen te scheuren.

Zo, nu weten jullie hoe ik het meestal oplos / wat ik dan kook als ik alleen eet. Andere ideeën / geschikte recepten zijn natuurlijk meer dan welkom!

»

  1. Handige tips en recepten!
    Volgend jaar ga ik alleen wonen dus ik heb me al een beetje verdiept in eenspersoonsrecepten, maar naast dat ook een fenomeen dat ‘freezer cooking’ heet.
    Dat is in een nutshell één dag koken en dan voor de rest van de week/maand voorraad hebben.

    In ieder geval, mijn überrecept waar ik op terugval bij te weinig tijd/geen zin om iets nieuws te proberen; faalt nooit, supermakkelijk en supersnel ;)

    4 ingrediënten:
    – zak (wok)groenten
    – flesje woksaus, volgens mij “Conimex Woksaus knoflook koriander” http://beeldbank.ahold.com.kpnis.nl/getimage/AHI_434d50303239323831?dRevLabel=1&Rendition=200x200_JPG, ik vergeet altijd welke het is en ruik aan de top in de winkel :P
    – vleesvervanger, meestal ben ik geen fan van vleesvervangers, maar ach, voor een keer, deze zijn wel oké en gebruik ik voor dit recept: http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000753800/000/000753866_001_133172_200.jpg
    – bami, noodles? Nee, zo heet het niet, ik bedoel dit: http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000333100/000/000333130_002_56654_200.jpg “Conimex Chinese eiermie”
    – eventueel casavekroepoek, ook weer van Conimex, vegetarisch

    Als je met nog een persoon eet kan je ook peultjes o.i.d. toevoegen, of meer/minder groenten.

    Bereiden: (volgorde kan iets afwijken)
    1. water opzetten
    2. groenten wokken met olijfolie
    3. eiermie in pan met kokend water dumpen
    4. woksaus toevoegen aan groenten (eventueel de helft)
    5. vleesvervanger met olijfolie aanbakken
    6. eiermie afgieten, alles bij elkaar, klaar!

    Wat water erbij kan ook geen kwaad.
    Protip: als je voor meerdere personen kookt en dus het hele flesje woksaus gebruikt, kun je die na ‘leeg’gegoten te hebben vullen met water, schudden, en dat erover doen.
    Er blijft namelijk best veel achter in het flesje meestal, dan gebruik je het optimaal.


    “Recepten voor een persoon”
    Met volgende week: “Recepten voor een trapleuning” :P

    (Sorry, (wannabe)taalfetisjist, ik verklaar mij nader, vergelijk “Recepten voor één persoon”)
    Over taalfetisjisme, wil je een actiegroep beginnen om de niet-amoreuze definitie van ‘date’ in de woordenboeken te krijgen?

    • Hee Bart,

      bedankt voor je recept :)

      hahaha, ja, ik wist dat de titel niet lekker liep, maar ik vond ‘1 persoon’ ook zo pauper staan. Met die accentjes is het wel beter, maar eerlijk gezegd (n00b als ik ben) weet ik nooit zo goed hoe ik die erop moet krijgen. Mijn macbook pakt iig niet ‘e automatisch… dus wat ik soms doe is een woord met accentjes typen (cafe bijv.) en dan rechtermuisklik en dan verandert de spellingscontrole het in café. En die e-met-accent kopieer ik dan. Dat is hoe ik altijd mijn accentjes typ, dus daar heb ik nooit zo’n zin in. Tijd om eens te leren hoe het wel moet :P want nu ik het hele verhaal intyp…. bedenk ik me dat het eigenlijk echt heel belachelijk is.

      Voel je absoluut vrij om mijn taal te verbeteren, daar word ik heel gelukkig van want dan leer ik hoe het wel moet!

      • Oh het is heel makkelijk hoor :)

        alt + e en dan e = é
        alt + u en dan u = ü
        alt + i en dan i = î
        alt + `/~ en dan e = è

        klinkers kunnen wisselen dus alt + e en dan u = ú enz.

      • Hahaha, mijn toetsenbord staat altijd op Pools ingesteld, als ik alt+e toets krijg ik ę :P op Nederlands geeft het wel é :)

  2. Leuke post! Ik kook eigenlijk bijna altijd alleen voor mezelf, vind het inmiddels niet meer zo moeilijk. In Nederland kookte ik eigenlijk bijna altijd een keer soep uit een pak voor één persoon, een paar keer voorgesneden wokgroenten (bvb Thaise of Italiaanse) uit een zakje en sperzieboontjes uit de vriezer, dan dan met een ei of vegavlees + pasta/rijst/aardappelen. Hier heb je die voorgesneden zakjes niet, maar ik koop eigenlijk iedere week verschillende groenten die ik kan roerbakken, vooral champignon, wortels, broccoli en altijd nog wat dingen, en dan kies ik iedere avond een andere combi van een paar groenten :) Werkt supergoed! Het liefst koop ik vooral dingen die ik ook rauw kan eten, voor als het met het koken niet helemaal uitkomt.

    • Ja, dat doe ik tegenwoordig ook steeds vaker :) gewoon veel verse groente. Als je elke dag verse groente gebruikt komt het ook allemaal op tijd op :)

  3. Oh, dat eerste recept moet ik snel eens gaan proberen! Nadelen van eten bestellen en kant-en-klaar vind ik ook nog dat het milieubelastend is (die eerste helemaal, en kant-en-klaar vanwege het extra afval én het feit dat je hetzelfde eten twee keer kookt/bakt..)

    • Oh, dat van dat milieubelastend had ik nog niet eens bedacht. Sowieso waren dat vooral mijn oude opties :) In Rotterdam zit een hippie-bezorgservice die het op de fiets komen brengen, is het dan nog milieubelastend?

  4. Ah ik herken het probleem. Ik kook dan meestal ook voor 2 personen ipv 1 en de helft gaat dan na afkoelen de vriezer in. Gelukkig heb ik een flink vriezer daarvoor want ik vind het maar saai om twee dagen na elkaar het zelfde te eten.

Geef een reactie

