Muffins en crackers

Standaard

Vanochtend had ik geen ontbijt in huis, en ik had eerder deze week bij gebrek aan ontbijt al american pancakes voor mezelf gebakken. Goed excuus om iets nieuws te proberen dus! Tegenwoordig hebben we eigenlijk het meeste dat je nodig hebt om mee te bakken standaard in huis, dat is handig, dan kun je gewoon gaan bakken wanneer je daar zin in hebt.

Ontbijt-muffins met warme appel

Muffins bakken stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje. In de kerstvakantie kocht eindelijk een muffinvorm, die heb ik vandaag ingewijd. Ontbijtmuffins zijn hartige, vullende muffins. Volgens mij zijn ze ook iets gezonder dan gewone muffins. Toen ze uit de oven kwamen rook het huis gelijk naar warme appel met kaneel – hmmmm. Dit zijn ook echt muffins die het lekkerst zijn als ze vers uit de oven komen, dan is de appel namelijk nog warm.

  • Meng in een kom 120 g havervlokken met 1,2 dl karnemelk (of, bij gebrek aan karnemelk: 1,2 dl melk en 1/2 eetlepel citroensap). Laat dit 5-10 minuten weken (terwijl je de rest maakt).
  • Klop in een andere kom een ei los. Roer hier 60 gram suiker en 0,4 dl milde olijfolie doorheen. Ik heb rietsuiker gebruikt, het is vast ook lekker met bruine suiker.
  • Meng in een ander bakje 120 g bloem met 2 theelepels bakpoeder, een flinke theelepel kaneel en een snufje zout.
  • Voor de vulling: schil een granny smith appel en snijd hem in blokjes. Zet deze, samen met een handje zonnebloempitten en een handje grof gehakte hazelnoten vast klaar.
  • Roer nu eerst het havervlokken-mengsel door het natte mengsel heen. Roer hier vervolgens het meelmengsel doorheen. Roer niet te goed, stop als je geen meel meer ziet zitten. Het hoort klonterig te blijven (dat komt door de havervlokken). Meng vervolgens de vulling er doorheen en lepel het beslag in de ingevette muffinvorm. Ik heb hiermee 12 kleine muffins gemaakt.
  • Bak 25 minuten in een oven op 190 graden voorverwarmde hetelucht-oven (of 200 graden bij een electrische oven).
breakfast!

breakfast!

Multi-zaden energie crackers

Terwijl de muffins even af stonden te koelen maakte ik een ander recept wat ik al een tijdje wilde proberen. Gisteren vond ik in de stad eindelijk chiazaadjes en had ik dus alles in huis om de crackers te maken. Het mooie aan dit recept is dat het supermakkelijk is. Het is de eerste keer dat ik iets met chiazaadjes gemaakt (en gegeten) heb. Laat ze niet weg uit het recept, het zijn namelijk de gekke eigenschappen van chiazaadjes met water die de crackers ‘bij elkaar houden’.  Het recept komt van oh-she-glows.

  • Meng in een kom 1/2 kopje chiazaadjes, 1/2 kopje sesamzaadjes, 1/2 kopje pompoenpitten en 1/2 kopje zonnebloempitten
  • Pers een teentje knoflook uit en laat het heel even weken in 1 kop water.
  • Gooi het knoflook-water bij de zaadjes en roer het een tijdje goed door, de chiazaadjes hebben even de tijd nodig om het water te absorberen en hun trucje te doen. Breng op smaak met wat zout.
  • Stort het mengsel op een bakplaat met bakpapier. Maak er een grote, dunne plak van door het plat te duwen met de achterkant van een lepel. Heb geduld hierbij, in eerste instantie leek het bij mij ook nergens op, maar uiteindelijk werd het een mooie, egale cracker.
  • Bak 30 minuten in een op 160 graden voorverwarmde oven. Haal het daarna uit de oven en snijd de plak in grote crackers. Een pizza-snijder (zo’n rond mes) is daar echt ideaal voor. Draai de crackers met een spatel om en bak nog 30 minuten op 160 graden.

Ik moet toegeven dat ik het recept er van te voren enigszins ingewikkeld uit vond zien doordat er chiazaadjes inzitten (iets dat ik dus nog nooit gebruikt had) en doordat ik het als gedoe vond klinken dat je ze halverwege moet snijden en omdraaien. Het was uiteindelijk echt supermakkelijk, en ik ben vrij onhandig, dus dit kan iedereen volgens mij.

voor het bakken

voor het bakken

na het bakken

na het bakken

De beste muffins ooit heb ik trouwens in New York gegeten. Ik weet niet meer hoe de zaak heette, het was een vestiging van een organic food keten ergens in de buurt van het rockefeller centre en 5th avenue. We hadden al een tijd rondgelopen en gingen hier lunchen. Ik nam thee en een luxe grote granenmuffin – hmmm! Mijn appelmuffins waren lekker, maar kwamen niet in de buurt van de muffin die ik daar at. Het grappige aan de VS is dat, doordat het meeste eten daar vrij ongezond is, je er ook veel uitzonderlijk lekker gezond eten kunt vinden, als je even goed zoekt. Er is een soort tegenbeweging van biologisch, vegetarisch, vers voedsel.

Honger + granenmuffin = blije ik

Honger + granenmuffin = blije ik

»

    • Kan het je echt aanraden :D ze zijn lekker, ze zijn makkelijk mee te nemen (ik stop ze in mijn lunchskins) en ze geven veel energie. Vond zelf de chiazaadjes smaak/structuur wel een beetje wennen, maar jij kent ze denk ik wel als je ze in huis hebt :P (en ook zeker niet vies hoor, gewoon wennen, qua structuur zijn ze heel anders dan ‘gewone’ crackers)

Geef een reactie

