Kleine manieren om wat positiviteit de wereld in te brengen

Standaard

Vandaag heb ik, met 5 anderen, de hele middag in de stad gestaan en mensen een fijne dag gewenst. Later deze week komt daar nog een hele blogpost over, nu even iets anders. Via Mille Pagine kwam ik bij dit verhaal terecht. Het is een interview van een blogger met een dakloze die bijna elke dag op Utrecht Centraal staat om straatkranten te verkopen. Ik kom daar zelf nooit, maar hij schijnt echt een bekend gezicht te zijn in Utrecht. Wat ik zo mooi vind: blijkbaar wenst hij iedere dag mensen een fijne dag. Ik heb dat vandaag een uur of 4 gedaan, maar deze dakloze meneer staat dus bijna dagelijks allemaal voorbij-haastende reizigers op een hele vrolijke, positieve manier een fijne dag te wensen. Wat cool! Terwijl hij zelf dus geen huis heeft (en wel drie kinderen).

Anyway, het zette me aan het denken. Aan de reacties op bovengenoemd blogje te zien brengt die man echt heel veel positiviteit de wereld in. Heel veel mensen kennen hem en geven ook aan vrolijk te worden van de manier waarop hij ze begroet. Vandaag heb ik ook mensen een fijne dag gewenst, veel mensen vonden dat ook zo leuk en bijzonder dat ze even stopten om een praatje met ons te maken. Het idee was ook om positiviteit de stad in te brengen.

Hier wat kleine manieren om positiviteit de wereld in te brengen die ik zojuist bedacht/gejat/verzameld heb:

  • Geef eens wat vaker complimentjes. Aan je familie/vrienden/bekenden, maar ook eens aan iemand die je niet (goed) kent. Ik ben wel eens random in een supermarkt in Rotterdam aangesproken door een ouder echtpaar, dat ze mijn knalgroene jas (2e foto hier) zo vrolijk vonden.  Echt, zoiets maakt je dag. Ik vond het ook heel leuk om te lezen dat zoiets Dionne ook een keer overkwam. Heel soms geef ik zelf ook zo’n complimentje aan een total stranger, nog veel vaker zou ik dat willen doen maar durf ik niet. Zullen we anders gewoon met zijn allen afspreken dat we het er wel uit flappen, als zo’n complimentje in ons opkomt?
  • Briefjes verspreiden met leuke/lieve boodschappen. Nog nooit zelf gedaan en nog nooit zo’n post-it gevonden, maar eigenlijk werd ik al vrolijk toen ik het bij Desi op haar 101 in 1001 lijst zag staan. Wat volgens mij hetzelfde is: graffiti met mooie boodschappen. Hier in Nijmegen zijn heel veel van die gekke electriciteitskastjes die op straat staan bespoten met hartjes. Mooi :). Laatst kwam ik tijdens een wandeling in de buurt ook een kastje tegen met ‘you can create your own universe’. Normaal hou ik niet zo van graffiti, maar dit soort dingen vind ik geweldig.

IMG_0590

  • Wees oprecht aardig tegen de buschauffeur / de caissière / de serveerster /etc. Zij doen ook alleen maar hun best en hun werk. Zelf heb ik al van kinds af aan geleerd de buschauffeur te begroeten en bij het uitstappen even te zwaaien / doei en/of bedankt te zeggen. Een oud-studiegenoot van mij is buschauffeur (hij heeft echt zijn passie gevonden, zo gaaf!), en toen ik laatst bij hem in de bus zaten hadden we het over etiquette in de bus. Volgens hem is het heel simpel, zeg gewoon even hoi als je de bus binnenkomt, dat is het enige. Lees ook hier een interview met een buschauffeur in Utrecht (van het meisje dat ook bovengenoemde dakloze interviewde).
    Een vriend van mij doet ook altijd zijn best om aardig te zijn tegen caissières, een kort praatje met ze te maken en ze aan te kijken. Dat maakt zoveel uit, soms gaan mensen er voor mijn gevoel een beetje mee om alsof het apparaten zonder gevoel zijn die hun bus besturen, hun boodschappen afrekenen en hun drankje komen brengen. Een meisje dat ik ken is serveerster en vertelt ook wel eens over hoe onbeleefd mensen kunnen zijn – terwijl zij het ook niet fijn vindt als het zo druk is dat ze mensen even moet laten wachten en dan juist extra hard werkt en extra lief glimlacht. Evenzo zal de buschauffeur het ook niet fijn vinden als hij om wat voor reden dan ook niet op tijd rijdt. 
  • Stuur zomaar een kaartje / bel eens zomaar iemand op. Ik ben de laatste maand voor het eerst in jaren weer ‘echte’ kaartjes aan het sturen. Met echt een brief enzo, niet alleen ‘groeten uit Berlijn, we hebben dit en dat gezien en het was mooi weer’. Ik vind het zo leuk, ik was ook zo totaal gelukkig toen er voor mij een echte brief in de bus lag. Hetzelfde geldt voor zomaar iemand bellen / gebeld worden. Hoe gaat het met je? Nee, ik bel zomaar, gewoon om je even te spreken.
  • Deze is wat lastiger, maar komt misschien wel vaak voor. Als je op het punt staat te klagen / zeuren / iemand af te snauwen, hou je eens in. Eerlijk is eerlijk: meestal als je zoiets doet komt het doordat jij een slechte dag hebt, niet door wat die ander ‘verkeerd doet’. Tenminste, ik weet dat dat voor mij geldt. Op een goede dag ruim ik met alle liefde alles achter mijn vriend aan op, ook als hij bij wijze van spreken een pot saus op de grond laat vallen, dan kan ik echt alles hebben. (Nee, niet dat hij dit doet, dit zou mij zelf eerder overkomen). Op een slechte dag kan ik ongeveer boos worden als hij één theezakje niet binnen 2 minuten heeft opgeruimd. (Nee, ook geen echte situatie, maar het illustreert heel goed het verschil tussen goede-dag/slechte-dag Elise). Minder negativiteit in de wereld is ook een vorm van meer positiviteit :) en eigenlijk is het heel makkelijk en word je er zelf ook vrolijker van.
  • Bedank mensen. Als ze voor je gekookt hebben, als ze er voor je zijn, als ze je helpen met iets. Bedank ook jezelf af en toe eens, dit werkt heel goed als je nog niet heel erg van jezelf houdt en onzeker bent (geloof het van een ervaringsdeskundige!). Bedankt ook de wereld/God/het universum/het leven/whatever floats your boat als je iets moois overkomt. Ik merk zelf dat ik zo veel gelukkiger ben geworden door – heel simpel – elke avond vijf dingen van de dag op te schrijven waarvoor ik dankbaar ben.

Hebben jullie nog meer van dit soort ideeën? Ik ben benieuwd!

»

  1. Ja, die man is écht een bekendheid! Iemand heeft me wel eens verteld zelfs dat het een oplichter zou zijn, die elke avond naar huis gaat in een dikke BMW, haha.. zie je meteen goed hoe jaloers-ig mensen kunnen worden van vrolijkheid. Je moet echt maar eens naar Utrecht gaan, hij is er bijna altijd (en zo niet, dan steken de normale straatnieuws verkopers er zielig bij af…)

    Uit je rijtje vind ik “Als je op het punt staat te klagen / zeuren / iemand af te snauwen, hou je eens in” echt de beste. Ik probeer dat steeds vaker te doen, maar als nog gaan gesprekken vaak richting het klagelijke omdat de ander het dan niet doet… :P
    Complimentjes aan vreemden geven moet ik ook meer gaan doen! Het is zo leuk! Maar ik vind het zelf altijd een beetje eng (straks vindt hij/zij me een staarder/stalkers!). Ik meng me wel eens in gesprekken in het openbaar vervoer, maar om echt een compliment te geven…

  2. Wat leuk een leuke tips! Ik zeg altijd hoi tegen busschauffeurs en ik ben ook altijd aardig tegen cassieres. Daar word ik zelf ook blij van namelijk!

    • Wat een goed punt, dat had ik nog helemaal niet bedacht. Je wordt er inderdaad zelf ook gelukkiger van! Eigenlijk geldt dat voor al deze tips wel :) btw, heb jij een blogje geschreven over die post-its/gaat dat nog komen? Ik ben heel benieuwd namelijk!

  3. Wellicht niet heel origineel, maar geheel in het kader van ‘positiviteit de wereld inbrengen’, wil ik je graag een compliment geven. Toevallig kwam ik op je blog terecht, en ik vind het echt de moeite waard. Zelf denk ik er al een tijdje over om ook een blog te beginnen. Maar precies datgene wat jij over jezelf schreef, nl. dat het best eng is om je gedachten online te zetten, heeft me tot nu toe weerhouden. Misschien dat ik toch eens uit mijn ‘comfortzone’ moet gaan stappen; je blog inspireert in ieder geval…
    Groet, Christel

    • Hoi Christel :) bedankt, wat leuk om te lezen!

      Wat je altijd zou kunnen doen is in het begin nog niet al te veel mensen over je blog vertellen maar het al wel online zetten. Zo ben ik ook begonnen, toen heb ik beetje bij beetje mijn vrienden erover verteld en het uiteindelijk na een paar maanden eens op facebook durven zetten. Hetzelfde geldt voor onderwerpen om over te bloggen: begin bij wat je comfortabel vindt om over te schrijven (in mijn geval bijvoorbeeld thee en boeken…) en ga langzaam wat ‘engere’ dingen schrijven (in mijn geval bijvoorbeeld over hoe ik met mijn perfectionisme probeer om te gaan). Veel succes!

  4. Pingback: » Acht tips voor verveelde couch potatoes Travel on a Budget

Geef een reactie

