Bikramyoga: tips voor als je het een keer uit wil proberen

Standaard

Ten eerste: ik ben geen expert. Ik ga nu ongeveer twee maanden naar Bikramyoga en weet verder helemaal niets van sporten / gezondheid. De tips zijn gebaseerd op wat ik handig vind en de uitleg die ik van mijn docente heb gekregen. Omdat ik nog niet zo lang yoga doe weet ik nog goed hoe de eerste les was, daarom leek het me toch best logisch om dit nu te schrijven en niet over een paar jaar als ik veel meer ervaren ben. Wil je meer tips lezen? Zelf las ik van te voren de tips van Lianne en Sabine, die zijn beide een stuk ervarener dan ik. Verder kun je op de site van je studio waarschijnlijk ook een hoop info vinden.

Ik kan me voorstellen dat je het best eng vindt om voor het eerst naar Bikramyoga te gaan. De sport staat bekend als zwaar, alle niveaus staan bij elkaar en je staat gelijk 90 minuten in een ruimte van 40°C. Zelf dacht ik ook dat je op zijn minst al goed moest zijn in yoga voordat je Bikramyoga kunt proberen. Niets van waar, je kunt alle houdingen gewoon meedoen voor zover jij ze kan. Ik denk zelf dat de hitte een veel belangrijkere factor is. Als je niet goed tegen hitte kunt / het idee van een sauna je niet aanstaat lijkt dit me niet zo’n geschikte sport. Zelf vind ik het heerlijk om naar de sauna te gaan. Ik had ook helemaal geen last van de hitte of van duizeligheid de eerste les.

Wat bedoel ik met dat je alle houdingen gewoon kunt meedoen? Dat betekent dat sommige houdingen gelijk goed lukken maar dat je van andere houdingen in het begin maar 5% doet. Bij ‘standing head to knee posture’ sta ik bijvoorbeeld altijd de hele houding lang op een been met mijn andere knie opgetild. Ik kan nog niet bij mijn voet zonder om te vallen, laat staan dat ik die voet uit kan trappen. Sterker nog, ik hou dat staan op een been niet eens de hele duur van de houding vol, meestal val ik eruit. Dat is niet erg. Ik merk dat ik steeds langer kan blijven staan en steeds later val. Er komt een tijd dat ik op een been kan staan met de andere knie opgetild zonder om te vallen. En daarna komt er een moment dat ik bij mijn voet kan zonder om te vallen. En een moment dat ik kan beginnen met uittrappen. Enzovoort. Als het goed is let de docent extra op beginners en geeft hij/zij je tips als het niet lukt.

Tijd voor het lijstje met tips:

  • Neem schoon ondergoed mee. Je bent na de les he-le-maal bezweet, je kleren zijn zeiknat. Het is echt heel relaxed om dan even te douchen en daarna schone, droge kleren aan te doen. Ik vond het zelf vroeger nooit prettig om na sport in zo’n kleedkamer te douchen, maar ik heb me eroverheen gezet omdat het nog minder prettig is om niet te douchen als je zo bezweet bent. 
  • Als beginner is het handig om op de achterste rij te gaan liggen (als het goed is vertellen ze je dat ook). Maar wat is de achterste rij? Ik snapte het niet en was per ongeluk op de voorste rij gaan liggen. Als je de studio binnenkomt is er een hele grote muur met spiegels. Iedereen ligt op zijn rug op zijn matje, met zijn hoofd richting de spiegelmuur. De achterste rij is zover mogelijk weg van die spiegelmuur, dus de rij waar iedereen heen wijst met zijn voeten. (Mocht je toch op de voorste rij gaan liggen, geen probleem. De docente kijkt bij ons aan het begin altijd even waar de beginners zijn gaan liggen, in mijn geval werd ik dus van plaats gewisseld met iemand van de achterste rij. Toch had ik graag van te voren geweten waar dan die achterste rij was waar ik op had moeten gaan liggen.)
  • Wees stil in de studio. Ik weet niet hoe het in andere steden is, maar bij ons hangt er een bordje op de deur dat je stil moet zijn. Iedereen is ook stil en dat is heel prettig. Dit geldt met name in de tijd voor en na de les dat je in ‘dead body pose’ op je matje ligt.
  • Adem alleen door je neus. Als het goed is wordt dat ook gezegd na de eerste ademhalingsoefening.
  • Als je het niet trekt / duizelig wordt / zodanig buiten adem raakt dat je niet meer door je neus kunt blijven ademen kun je even stoppen met meedoen en op japanse wijze (op je knieën met je handen op je knieën) op je matje gaan zitten.
  • Luister goed naar je lichaam. Doe alles met intentie (de intentie om te rekken) en niet met brute kracht.
  • Drink van te voren en achteraf veel water. Neem tijdens de les voor de zekerheid een flesje water mee naar binnen. Mijn docent raadt aan om in principe niet te drinken tijdens de les. Zelf heb ik dat vanaf les 1 niet gedaan, het bevalt mij prima. Tussen alle houdingen door sta / lig je even stil. Die tijd heb je nodig om weer tot rust te komen. Hoe minder je dan doet, hoe beter. Als je steeds wat water drinkt kost dat energie en waardevolle stil-staan tijd. Ik zou je dus aanraden om het niet te doen. Maar: luister naar je lichaam en neem, zeker de eerste keer, voor de zekerheid wel een flesje water mee de studio in.
  • Als je snel last van je rug hebt is het belangrijk om je rug goed te ondersteunen. Dat betekent dat je je buik aanspant (en inhoudt) bij vooroverbuigingen en dat je je billen aanspant (samenknijpt) bij achteroverbuigingen. Je kunt in het begin overdonderd zijn door de hoeveelheid aanwijzingen van de docent en dat is niet erg, maar let op deze twee bij je rug. Als je hier goed op let krijg je na de les geen rugpijn (wel spierpijn in je rug, maar dat is juist goed). Bikramyoga is heel goed als je niet zo’n sterke rug hebt, je krijgt er een betere houding en een sterkere rug van.
  • Zorg dat je geen volle buik hebt voor de les (maar ook geen honger). Ik eet meestal ongeveer 3 uur voor de les een flinke maaltijd. Als ik toch honger heb voor ik naar de les ga eet ik een banaan, dat vult goed maar zit niet in de weg.
  • Neem geen geparfumeerde shampoo etc. mee. Ik vind het zelf heel fijn dat die regel er (bij onze studio) is, ik krijg zelf namelijk geen lucht meer als er iemand spuitdeo gebruikt. Door je hieraan te houden houd je rekening met anderen die mogelijk allergieën hebben.
  • Kom extra vroeg de eerste les, 20 a 30 minuten van te voren, dan kunnen ze je wat uitleg geven en heb je tijd om alvast 10 minuten in de studio te gaan liggen om aan de warmte te wennen.
  • Trek korte sportkleding aan. Ik heb een kort, strak broekje en een sportbeha. Voor mannen is alleen een korte broek het handigst. Zo min mogelijk kleding is fijn met de hitte, je zweet er beter door. Maak je geen zorgen om je lichaam: iedereen is toch te druk met focussen op zijn eigen houding om naar je te kijken. Yoga is een plek waar mensen niet oordelen maar accepteren. Het is wel handig om kleding te hebben waar je je fijn in voelt, dus als dat voor jou (nog) niet een blote buik is is dat ook prima.

Maargoed, het allerbelangrijkste: ga gewoon, kijk hoe je het vindt, sta open voor de yoga. Ik vond de eerste les hartstikke leuk, geniet van de nieuw ervaring en maak je niet te druk over duizeligheid en moeilijke houdingen. Je ziet wel wat er gebeurt. De dialoog (de instructie) kan in het begin overweldigend zijn, luister gewoon en probeer zo goed mogelijk te doen wat er gezegd wordt. Natuurlijk doe je het niet perfect en dat hoeft ook niet. Als je een houding echt ‘verkeerd’ doet (op een manier die slecht is voor je lichaam) corrigeert de docent je houding vanzelf.

Dan nog iets over moeilijke houdingen wat ik afgelopen maand geleerd heb. Niet echt relevant voor je eerste les, meer voor als je ermee door besluit te gaan. De moeilijkste houdingen, die waar je tegenopziet, daar gebeurt het. Daar word je sterker, daar groei je. Dus juist als je een houding echt heel zwaar vindt: doe extra je best, dit is een goede houding voor jou. In mijn geval gaat het bijvoorbeeld om de rugversterkende serie (het gedeelte op je buik). Eerst vond ik die niet leuk en had ik er geen zin in. Nu kijk ik er juist naar uit, dat stukje les is waar ik het meest profijt van heb. En ja, het is nog steeds belachelijk zwaar. Maar het helpt als je weet waar je het voor doet. Geef dus niet op!

Ik merk trouwens ook dat de serie voor mij steeds verandert. Nu eens vind ik dit moeilijker, dan weer dat. Op het moment heb ik veel moeite met de eerste houding na de ademhalingsoefening, de ‘staande halve maan houding’, terwijl ik die eerst heel licht vond. Nu begrijp ik de houding beter en doe ik hem met aangespannen benen en buik en armen, maar daar wordt hij wel zwaarder van. Ik heb wel het gevoel dat ik er nu meer aan heb. En misschien begrijp ik hem over een paar maanden nog beter en moet hij nog weer anders, maar dat is prima. Dat vind ik juist zo mooi aan deze yoga.

Overzicht locaties in Nederland met een link naar de website (zet het ajb in de comments als je een studio weet die ik er niet bij heb gezet):

Amsterdam, Rotterdam, UtrechtDen Haag, Leiden, Nijmegen, Arnhem, Haarlem

Meer lezen? Ik schreef ook een reportage op Nadelunch.com naar aanleiding van mijn proefles.

Eén reactie »

  1. Fijne tips. Ik herken heel veel van wat je schrijft. Vroeger ging ik meerdere keren per week, sinds ik verhuisd ben kan ik maar 1 keer per week gaan (maar toch: yes!) en ik vind het heerlijk.

Geef een reactie

