Moodboard 2013

Standaard

Ik wilde al heel lang een keer een moodboard / visionboard (volgens mij is het gewoon hetzelfde) maken. Na het lezen van dit artikel van Lin heb ik er ook eindelijk een gemaakt. Ik was eigenlijk al sinds deze lente bezig met het af en toe uitknippen van plaatjes uit tijdschriften voor een handgemaakte collage, maar dat schoot niet zo op. Ik besloot dus om voor 2013 digitaal een moodboard te maken – en dat het niet perfect hoefde te zijn. Dat scheelt, dan ga je zoveel makkelijker aan de slag!

Ik vond het wel tegenvallen hoe moeilijk het is. Ik denk dat het vrij simpel is om een mooie te maken als je goed bent met photoshop, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik ben vandaag eerst een tijdje aan het klooien geweest met pixlr (gratis online photoshop), maar na een uur had ik er pas twee plaatjes in staan en niet op een mooie manier. Uitendelijk heb ik hem gemaakt met iPhoto. Daar is een optie om ‘aandenkens’ te maken, en ik heb zelf een ‘kaart’ gemaakt bestaande uit meerdere foto’s. Supermakkelijk. Daarna heb ik (het is hier dus duidelijk niet voor bedoeld) hem op zo groot mogelijk scherm gezet en een foto van het scherm gemaakt met daarop de collage. De word cloud heb ik via deze simpele website gemaakt. Het resultaat:

Afbeelding 15

Ik wil hem als achtergrond gaan instellen op mijn laptop volgend jaar :) volgens mij werken moodboards prima als je ze vaak uit je ooghoeken ziet. Alsin: je hoeft er niet echt op te focussen, maar het is fijn als je het af en toe ziet. Het helpt je om je focus te vinden, door je te herinneren aan wat je belangrijk vindt. Ik zal hem een beetje toelichten, alle foto’s staan ook ergens voor.

2012-11-02 12.05.53

We beginnen rechtsboven, met de klok mee. Deze foto van mijn schaduw heb ik gemaakt in Warsaw. Een mooi moment voor mij: ik was, voor het eerst ooit, in mijn eentje op reis. Deze foto staat voor mij voor zelfvertrouwen en groei. Daarnaast staat hij natuurlijk ook gewoon voor reizen en vakantie. Ik ben zo gegroeid het laatste jaar, daar wil ik graag mee doorgaan in 2013. Een jaar geleden had ik je niet geloofd als je had gezegd dat ik in mijn eentje op reis zou gaan dit jaar. Ik ben benieuwd wat ik dit jaar ga doen waarvan ik dat nu nog niet kan geloven!

DSCF0007

De potloden staan voor creativiteit en vrolijkheid.  Ik wil graag doorgaan met schrijven, dat ik afgelopen jaar een blog begonnen ben heeft me zoveel gebracht. Verder vind ik het gewoon een leuke foto, ik ben gek op kleurtjes! De doos kleurpotloden was trouwens een kadootje van mijn ouders voor mijn verjaardag. Ik hou van kadootjes, zowel krijgen als geven.

DSCF0059

De foto daarna heb ik in mijn laatste tentamenweek gemaakt. Hij staat voor leren, maar ook voor relaxen. Ik was altijd een beetje een stresskip, tot dit jaar. Mijn laatste tentamenweek was hartstikke relaxt. Dat wil ik graag vasthouden en zelfs nog verder ontwikkelen in 2013: heel veel interessante dingen leren, op een prettige, relaxte manier. Daarnaast staat de foto voor huiselijkheid. Ik ben dit jaar gaan samenwonen en ben een ontzettende huismus. Ik geniet zo van lekker thuis aanrommelen.

DSCF0063

De foto rechtsonder is van Tijl en mij toen we in de meivakantie in Antwerpen waren. Liefde, zon, even lekker weg. Dit jaar willen we voor het eerst echt op vakantie met zijn tweeën: een week Ibiza in de meivakantie.

DSCF0006

Deze foto van Sophia is om me te herinneren aan bepaalde mooie eigenschappen: curiosity, playfulness, mindfulness. Katten hebben dat allemaal.

DSCF0001

Mijn gratitude journal. Ik begon er eind 2011 mee, inmiddels is hij bijna vol. Volgens mij is dankbaarheid de makkelijkste en effectiefste goede gewoonte die je kunt hebben. Dankbaarheid en positief denken kunnen zoveel veranderen! Ik kan het zelf niet zo goed uitleggen, Lianne wel.

DSCF0070

Lezen! Ik hou van lezen. Self-help boeken, mooie kinderverhalen, boeken in andere talen (Frans!). Lezen, leren, comfortabel, huiselijk.

IMG_0630

In Leiden liep ik afgelopen zomer tegen deze boekenmarkt aan. Daar vond ik een van mijn favoriete boeken, shogun, voor maar een paar euro. Deze foto heeft voor mij te maken met the law of attraction. Zomaar onverwacht tegen iets aanlopen wat je al een tijdje wou hebben, en dat het dan ook nog veel goedkoper is dan je dacht, bijvoorbeeld. Ik ben dit jaar tijdens de Self Help Summer School begonnen met het werken met LOA, en daar wil ik in 2013 mee doorgaan. Het is zo leuk om te doen!

DSCF0182

Thee! Thee staat voor mij voor gezelligheid. Fijn bijkletsen met een kop thee (en een zelfgebakken brownie!). Gezellige avonden met vrienden en eindeloos veel potten thee. Even pauze tijdens het leren: een lekkere kop thee voor mezelf zetten. De tijd nemen.

IMG_0332

Deze foto is gemaakt tijdens een gezellige avond chocofonduen met vrienden. Hij staat voor gezond, zelfgemaakt eten (veel fruit en groente!), gezelligheid en vrolijkheid.

DSCF0047

Deze foto maakte ik toen ik spontaan besloot een fietstocht van 40 km te maken omdat het mooi weer was en ik naar buiten wou. Ik geniet zo van buiten zijn, maar zit eigenlijk heel veel binnen. Hopelijk in 2013 meer natuur, meer spontane acties, lekker bewegen in de buitenlucht! Het is zo mooi buiten :)

IMG_9614

Deze laatste foto is de enige die ik niet zelf gemaakt heb, hij is van Suus. Eind dit jaar ben ik begonnen met Bikramyoga, een sport die heel goed voor me is. Inmiddels heb ik mijn eigen matje besteld en dit jaar wil ik (nog) vaker naar yoga. Deze foto staat verder ook voor groei, er valt nog zoveel te leren bij yoga. De kameel, de houding die Suus hier doet, doe ik bijvoorbeeld nog met twee handen op mijn onderrug.

Misschien gek om een moodboard voor volgend jaar te maken gebaseerd op foto’s van dit jaar. Ik ben zo dankbaar voor 2012, ik ben nog nooit zo gelukkig geweest als dit jaar. Dat maakt het logisch voor mij. Verder voelt het daardoor ook echt heel erg als ‘mijn’ moodboard. Geniet van 2013, ik hoop dat het jou en mij en iedereen mooie dingen mag brengen!

»

  1. Woah, een foto van mij, ik ben vereerd! :)) sowieso, leuke fotos en fijne verhalen, goed idee zo’n moodboard!

    Zullen we binnenkort weer eens samen eten? x

    • Leuk :D ik eet twee dagen in de week vegan in januari, wil je een vegan of een niet-vegan dag? Verder heb ik ongeveer de hele maand vrij en heb ik dus tijd zat ^^

  2. Wat een mooie collectie foto’s is het uiteindelijk geworden! Ik vind het niet gek om er foto’s van afgelopen jaar in te gebruiken, het is toch vrijwel altijd zo dat je redeneert/kijkt vanaf het punt waar je nu bent in je leven? :)

    Dat 2013 ook maar zo mooi mag worden!

    By the way, ik maak heel graag collages van papier (als in: mooie plaatjes uit tijdschriften, met dingen als kaartjes en bonnetjes er tussendoor). Net als jij ben ik best perfectionistisch, dus dat kost veel tijd inderdaad… maar ‘maar’ ongeveer zoveel tijd als je volgens mij nu hierover hebt gedaan! Dus ik kan het je wel aanraden, want als je het resultaat op een A2 of A3 vel plakt heb je iets heel moois om vaak naar te kijken.

    • ja, ik heb ook mijn papieren collage nog niet opgegeven hoor :) uiteindelijk, toen ik deze methode had gevonden, was dit moodboard heel snel af, maar in totaal ben ik er wel een aantal uur mee bezig geweest

  3. Leuk om te zien/lezen! Ik ben van plan om er ook een te maken. Wilde het eigenlijk gewoon in paint doen, maar misschien is dat toch niet zo handig :P

Geef een reactie

