Review: Ambacht Nijmegen

Standaard

Sinds Lianne schreef over een gezonde en milieuvriendelijk bezorgservice ben ik op zoek naar iets vergelijkbaars in regio Nijmegen, en ik heb het (eindelijk!) gevonden. Ambacht zit in Nijmegen Oost (Daalseweg) en je kunt daar eten, afhalen of laten bezorgen. Sinds de verhuizing fiets ik er af en toe langs, en ik was er al een hele tijd nieuwsgierig naar, maar eigenlijk bestel ik bijna nooit eten, dus het kwam er maar niet van.

Nadat ik een vriend geholpen had met zijn verhuizing hadden we zin in makkelijk eten. We stonden eigenlijk op het punt om pizza te bestellen, maar gelukkig herinnerde ik me mijn voornemen. Hoewel ze volgens de site nog niet open waren om kwart over vier (tsja, je krijgt honger van verhuizen) namen ze wel gewoon de telefoon op. We bestelden ons eten, het zou om 17u bezorgd worden.

Het bezorgen

Het eten was er uiteindelijk om tien over vijf. Geen heel groot probleem, maar ik word dan rusteloos en loop vanaf de genoemde tijd steeds heen en weer naar het raam om te kijken of ze er al bijna zijn. Het eten werd bezorgd door een aardige jongen, helaas wel gewoon op een scooter (ik hoopte stiekem dat het, net als bij Beter in Rotterdam, op de fiets bezorgd zou worden). Ze bezorgen trouwens ook niet overal in Nijmegen, gewoon even vragen als je ze belt, maar ik geloof wel in de meeste studentenwijken. Het eten was trouwens goed warm toen het aankwam, niet geheel onbelangrijk!

Het eten

We bestelden een groentenrisotto (ik), een groentenlasagne (hij) en een maaltijdsalade met risottobitterballen ernaast (voor ons samen). Over de lasagne en de risotto waren we het eens: heerlijk. De risottobitterballetjes vielen ook goed in de smaak, ik vond het erg lekker om als vega ook eens bitterballetjes te kunnen eten. In de maaltijdsalade zat wat pastinaak (denk ik), waardoor Kristan het niet zo lekker vond. Zelf vond ik het wel lekker, ik vind het ook wel cool dat ze met dit soort ‘vergeten groenten’ werken. Verder werken ze ook met eten van het seizoen, ook een pluspunt wat mij betreft.

Klein puntje om rekening mee te houden: de porties zijn niet supergroot. Voor mij geen probleem, ik heb de halve risotto en de salade opgegeten en toen zat ik vol, maar Kristan (een zeer grote eter) had na zijn lasagne dus nog plek voor de andere helft van de risotto. Opzich is dit deels ook een positief punt, want ik geloof dat de porties vaak ook zo groot zijn bij besteld eten dat mensen een deel weggooien. Maargoed, als hongerige student is dit iets om rekening mee te houden.

Conclusie

Ik vond het leuk om eens bij een totaal ander soort bedrijf eten te bestellen. Meestal als je eten bestelt wordt het friet of pizza, maar hier hebben ze ‘echt’ eten: maaltijdsalade, pasta, risotto, soep, allemaal dingen die ik zelf ook wel eens maak. Het eten is zoveel mogelijk biologisch (het vlees sowieso) en uit de streek. Verder is het eten gewoon gezond, iets dat ik erg waardeer. Ik zou het dus eigenlijk aan iedereen aanbevelen om, als je toch eten gaat bestellen, dat hier te doen. Enige verbeterpuntjes zijn de bezorging (tijd, manier) en afhankelijk van je eetlust de grootte van de porties.

»

Geef een reactie

