Facebook ?

Standaard

In het kader van een reportage voor nadelunch.com stopte ik 6 november met facebook en twitter. Inmiddels zijn de 3 weken voor de reportage en de maand bewust internetten die ik als voornemen had voorbij. Hoe nu verder? Eerlijk gezegd weet ik het nog niet zo goed.

Email

Qua email bevalt het bewust internetten me supergoed. Ik open mijn mail meestal nog steeds maar een keer per dag. Heel soms, als er een goede reden voor is, open ik hem nog een keer, maar dan echt kort en doelgericht. Ik ben dus van plan om dit zo te houden. Wat ik soms deed in de periode dat ik mijn mail echt strikt maar een keer per dag ‘mocht’ openen was lijstjes maken van wat ik moest doen, bijv. die-en-die mailen, dit adres opzoeken en dat regelen. Ik had vroeger heel vaak dat ik mijn mail met een reden opende, maar die reden allang weer vergeten was op het moment dat ik in mijn mailbox was. Het maar een keer per dag openen van je email dwingt je (mij in ieder geval) tot efficiëntie.

Twitter

Twitter miste ik eigenlijk niet zo tijdens mijn 5 weken zonder. Ik zat ook nog niet zo heel lang op twitter, volgde niet heel veel mensen en heb ook niet veel volgers. Inmiddels log ik er weer af en toe op in, meestal om een blogpost te promoten, daar vind ik twitter heel fijn voor. Twitter vind ik niet veel toevoegen maar ook niet veel tijd kosten, dus ik blijf dat denk ik gewoon af en toe openen (denk aan 1 a 2 keer per week). Soms voel ik me een beetje schuldig dat ik eigenlijk alleen over mijn blog twitter, aan de andere kant is dat ook wel weer de reden dat ik een account nam. Tip: schoon je account eens op. Ik had pas een paar maanden twitter en vond eigenlijk dat er vrij veel on-interessante dingen tussen zaten. Met name bedrijven/stichtingen, zelfs coole bedrijven, twitteren gewoon heel veel. Ik wil best af en toe eens iets lezen over postsecret, Loesje en Lux (arthouse bioscoop van Nijmegen), maar mijn hele tijdlijn (heet dat zo?) stond er vol mee. Nu, opgeschoond, is hij een stuk interessanter.

Facebook

Oke, dit is het echte dilemma. Wat te doen met facebook? Aan de ene kant wil ik het eigenlijk graag mijn profiel weghalen en er helemaal mee stoppen. Aan de andere kant vond ik facebook wel leuk en wil ik niets missen. Maargoed, juist dat ik het zo graag wil houden vind ik een beetje stom, dat vind ik een reden om het niet te doen. Ik ben ook op facebook gegaan omdat ik bang was dat ik anders dingen zou missen, en dat vind ik echt een stomme reden eigenlijk.

Vandaag besloot ik de proef op de som te nemen en mijn facebook weer eens te openen om te kijken hoe het er ging. Ik had 85 meldingen, en dan nog kon de site ze alleen maar tot een maand geleden onthouden, dus dat was niet alles. Verder nog wat vriendschapsverzoeken en berichtjes. En heb ik veel gemist? Een boekenfeestje in een antiquariaat (maar ik weet niet of ik die avond überhaupt vrij had kunnen houden als ik het op tijd had geweten). Een antwoord op een oud oproepje van mij dat ik op zoek ben naar een Pools persoon in Nijmegen om Pools mee te oefenen, stom genoeg verstuurd op de dag dat ik stopte met facebook (ik heb haar mijn mailadres gestuurd en hoop dat ze nog een tijd in Nijmegen blijft). Een korting op iets, maar misschien dat die nog wel geldt, dat weet ik niet. Verder waren de 85 meldingen eigenlijk niet zo belangrijk…. vooral heel veel spam vanuit allerlei facebookgroepen, eigenlijk.

Dus nu, tsja, weet ik het nog steeds niet. Ik overweeg om mijn facebook een keer per week te openen voor uitnodigingen voor feestjes en om een groep te volgen die ik wel heel leuk vind. Verder vertelde een vriend van me dat hij de wereld via facebook-updates op de hoogte gaat houden van zijn wereldreis, ik zou het ook zonde vinden om dat helemaal te missen. Een andere optie is nog om een nieuw profiel aan te maken en daar heel selectief mee te zijn zodat er niet zoveel onzin in staat. Facebook is, voor mij in ieder geval, enigszins verslavend en hersendodend. Ik merkte vandaag ook dat ik uit automatisme weer door mijn startpagina heen begon te scrollen. Voegt dat echt iets toe? Het prikkelde me in ieder geval om mijn tijgerpunten uit te rekenen (17, ondergemiddeld….). Ik schrok er wel echt van dat ik niet alleen, zoals de bedoeling was, ging kijken hoe mijn facebook erbij stond en de meldingen / interessante groep ging bekijken, maar dat ik ook nog als een zombie door mijn startpagina heen ging scrollen omdat ik dat nou eenmaal gewend was.

Kun je leven zonder facebook? Ja, natuurlijk. Mijn zusje heeft het niet en mist het ook niet. Aan de andere kant heeft ze wel de inloggegevens van een vriendin zodat ze af en toe in kan loggen als ze iets op wil zoeken ofzo. Kan ik leven zonder facebook? Tsja, natuurlijk kan het, maar wil ik het ook? Ik weet het niet.

»

  1. Ik denk eerlijk gezegd dat er weinig mis met facebook is als je er zo bewust mee omgaat als jij doet. Je kunt trouwens ook je emailinstellingen veranderen en het meeste van facebook via je mail regelen. Dan voorkom je de afleiding van de startpagina…

    Zelf heb ik ook sommige bedrijven geblokkeerd, zodat mijn startpagina niet te vol is. Regelmatig je vrienden opschonen helpt ook.

Geef een reactie

