List of awesomeness

Standaard

Zaterdag hielp ik een vriend van me met verhuizen. Het was een bijzondere verhuizing, niet van het oude huis naar het nieuwe huis, maar gewoon uit het oude huis. Hij gaat namelijk vanaf januari voor onbepaalde tijd op wereldreis, dus alles moest vooral weg, het liefst naar zinnige plaatsen, en een zeer beperkt deel van zijn spullen ging naar zijn ouders voor als hij terug is. Omdat ik hem hielp met verhuizen had ik first pick in alle spullen die hij weg wou geven. 

Nu heb ik dus nog meer thee (ja, echt, dat kon… ik had bijvoorbeeld nog geen groene thee en geen gewone engelse melange in huis). Ons kruidenkastje staat inmiddels ook nog voller dan normaal, maar dat vind ik eigenlijk heel huiselijk, je kan niet te weinig kruiden hebben. Verder zocht ik uit de weggeefstapel nog een aantal boeken uit, onder andere The Book of Awesome.

Ik hou van bladerboeken. Van die boeken die altijd leuk zijn om even doorheen te bladeren, boeken die je niet van A tot Z leest. The Book of Awesome is gebaseerd op deze website, en staat vol met kleine dingen die het leven net even wat leuker maken. Dingen als op blote voeten over het strand lopen, in een vers opgemaakt bed gaan liggen, iemand die op je net-gebouwde hotel landt in monopolie. Van die kleine dingen, niet de grote life-changing moments, waar je heel erg van kunt genieten. Ik vind het grappig om erachter te komen dat die blijkbaar ook voor veel mensen hetzelfde zijn / herkenbaar zijn.

Anyway, geïnspireerd door het af en toe in dit boek kijken vielen mij de laatste paar dagen ook wat Awesome momenten op. Vooral als ik onderweg ben, blijkbaar heb ik dan tijd over om na te denken en stil te staan bij dit soort dingen. Ik besloot om ook een kleine ‘list of awesome things’ te maken.

  • Dat de spoorwegovergang gaat rinkelen (zeg je dat zo?) terwijl je er net overheen fietst. Yeah, net op tijd, zeker ’s ochtends op weg naar de uni kan wachten voor een trein het verschil maken tussen op tijd en te laat. 
  • Iets te laat bij college komen, maar dat het nog niet begonnen is. Ik kom helaas heel vaak rond 08.47 het lokaal binnen, en het is zo fijn als dan de deur nog open staat en de docent nog niet begonnen is. Pfjief, gehaald! Eigenlijk hou ik niet van te laat komen, ik vind het onbeleefd en storend, dus ik moet hier gewoon zelf iets aan veranderen.
  • Naar de bushalte  lopen zonder de bustijden op te hebben gezocht, en dat de bus dan binnen een minuut aan komt rijden. Hoppa! Geen haal-ik-de-bus-wel stress, niet minutenlang in de kou wachten, niet twijfelen of je misschien te laat was en de bus al weg is. Ik vind het zo relaxed als dit gebeurt :)
  • Als hetgene wat je nodig hebt toevallig in de bonus is. Gisteren had ik 3 dingen op mijn lijstje staan, daarvan waren er 2 in de bonus. Score! Niet verwarren met ‘hee kijk, dit is in de bonus, die heb ik toch nodig’.
  • Dat het stoplicht precies groen is als je aan komt rijden. Ik woon op een berg, dus ’s ochtends sjees ik de berg af, en dan win je significant tijd als je je vaart kan houden doordat het stoplicht op groen staat. Wieeejjjj.

Eigenlijk lijkt een ‘list of awesome things’ heel erg op een gratitude list. Beide gaan over momenten waar je dankbaar voor bent. Er is wel een subtiel verschil, ik denk dat op een ‘list of awesome things’ vooral kleine dingetjes staan die iedereen kunnen gebeuren en die iedereen wel herkent. De awesome dingen zijn ook redelijk onafhankelijk van je humeur. Een gratitude list daarentegen gaat over zowel grote als kleine dingen. Ik schrijf regelmatig ’s avonds in mijn gratitude journal dat ik zo blij ben met onze katten, soms heel specifiek dat ik het fijn vind dat ze me ’s ochtends kwamen wakkerknuffelen maar soms ook gewoon heel algemeen dat ik zo gelukkig ben met ze. (Crazy cat lady alert!).

Daarnaast spreekt het woord ‘Awesome’ denk ik meer mensen aan. Ik denk dat jongens sneller zouden willen nadenken over kleine awesome momenten dan over alles waar ze dankbaar voor zijn. Dankbaarheid klinkt heel zweverig en spiritueel (niet dat ik daar problemen mee heb, trouwens…). Verder zal een ‘list of awesome’ dus meer mensen aanspreken omdat wat je daarop zet dingen zijn die iedereen kunnen gebeuren, terwijl mijn thank-you journal vaak hele persoonlijke gebeurtenissen bevat.

De schrijver van het boek en de website vertelt ook dat het maken van een lijst met 1000 awesome things zijn leven veranderd heeft. Hij vertelt dat hij dankbaarder is, dat hij meer geniet van de kleine dingen in het leven. Dat vind ik mooi om te horen, ik geloof zelf ook echt dat het bijhouden van een gratitude journal mijn leven op een subtiele manier positief beïnvloedt.

Dus als je nog op zoek bent naar een goed voornemen: begin een gratitude journal / awesomeness journal / hoe je het zelf ook wil noemen. Wat mij betreft gaat het in het leven om gelukkig zijn, en stilstaan bij waar je dankbaar voor bent maakt je gelukkiger. Hoe meer je stilstaat bij waar je dankbaar voor bent, hoe meer je onbewust zult zorgen dat je dat soort dingen vaker gaat doen, dat je meer toetrekt naar mensen die je inspirerend vindt, enzovoort. Ik vind het mooi dat iets kleins en makkelijks zo’n grote invloed kan hebben op je leven.

Tip: hou het simpel, hoe lager je de drempel maakt hoe makkelijker het is om hier echt een gewoonte van te maken. In dit geval bijvoorbeeld door een paar dingen per dag op te schrijven in een klein schriftje dat op een duidelijk zichtbare plaats ligt. Dat geldt trouwens in het algemeen voor goede voornemens en als je gewoontes wil veranderen. Begin klein, het gaat er vooral om dat iets in je systeem komt, maak het niet te moeilijk voor jezelf. Denk aan de lange termijn, je hebt er veel meer aan om een jaar lang elke dag een klein beetje gezonder te eten, bijv. een stuk fruit/groente extra te eten, dan om af en toe opeens drie dagen hypergezond te eten en daarna weer terug te vallen op je oude eetpatroon.

Geef een reactie

