Bijnamen

Standaard

‘Fiets’, ‘Fietsel’, ‘Sophietsel’, ‘Sophie’, Sophia…. Dit, in de omgekeerde richting, is hoe het misging. Dit is waarom ik mijn lieve kleine katje tegenwoordig met een strak gezicht ‘Fiets’ kan noemen. En dat is niet alles: ‘Plaats’, ‘Plaatsel’, ‘Plato’. Veel minder stappen, en net zo raar. Dan zijn dit nog bijnamen die iets met de naam van de katten te maken hebben. Ik noem ze ook gerust ‘Nuffelnonijntje’, ‘Schattewoek’ of ‘Muffelmuffel’.

Fiets?

Fiets?

Elke kattenbezitter, of misschien in het algemeen zelfs huisdierenbezitter, kent het wel. Je geeft je beestje een leuke naam, maar daar blijft het niet bij. De meeste huisdieren die ik ken hebben ook wel bijnamen. De katten van de buren reageren bijvoorbeeld ook gewoon op ‘druif’. De hond bij de ouders van mijn vriend heet Sparkle (ze is al 11, stuk ouder dan twilight….) maar wordt ook wel eens ‘hondepotenbeest’ of ‘mevrouw van Puffelen’ genoemd. Zelf noemde ik de kat van een vriend van mij altijd ‘kattenflaps’ of ‘Sammeflaps’ als ik op het beestje paste. En het konijn van mijn zusje heette officieel Snuffie, maar na een hele reeks van bijnamen heette hij na een tijdje gewoon ‘Sur’ (spreek uit als het engelse Sir).

Plaats

Plaats?

Eigenlijk, nu ik erover nadenk, geldt dit niet alleen voor huisdieren. Vroeger thuis hadden we een periode dat we elkaar ‘Olifant’ (mijn broertje), ‘Spijk(t)er’ (mijn zusje) en ‘Pizza’ (ik) noemden. Ahum. Dan zijn er natuurlijk nog de wat logischere bijnamen, mijn ouders noemden mij bijvoorbeeld vroeger ook wel ‘Liesje’, ‘Liselotje’ of ‘de E’. Verder heb je in relaties, naast de gebruikelijke ‘Liefje’ en ‘Schatje’ meestal ook wel naampjes voor elkaar. Dit varieert ook weer van ‘Engel’ en ‘Popje’ tot ‘Schattosaurus’ en ‘Woekie’.

Of ben ik nou gewoon te klef voor woorden en kom ik uit een gek gezin, dat ik niet gek opkijk van dit soort bijnamen? Tegenwoordig zijn ze op internet natuurlijk ook gebruikelijk. Ook hier zit weer veel variatie in. Zelf had ik rond mijn 13e vooral dingen van het niveau Elise_xjes_90 enzo, maar veel mensen hebben een iets minder, tsja, puberale bijnaam die ze nog steeds op veel sites gebruiken. Mijn vriend gaat bijvoorbeeld op veel gamesites als ‘Tok’ door het leven. Sommige vind ik ook echt mooi gevonden, bijvoorbeeld Suushi als naam voor de website van Susanne, of Ikbenirisniet als naam voor de website van Iris.

De wetenschapper in mij vraagt zich meteen af of er wel eens onderzoek naar is gedaan. Vast wel. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat bijnamen in relaties aangeven dat je dicht bij elkaar staat, omdat ze persoonlijk zijn. Je geeft er dan mee aan dat je een band hebt. En het is nou eenmaal makkelijk om heel klef te doen met je huisdieren/jonge kinderen/partner, vandaar dat die heel snel bijnamen hebben. Ik vraag me af wat het is in de menselijke natuur dat we dingen zo nodig bijnamen willen geven.

Even googelen leert mij dat ik nog hele categorieën over het hoofd zie. Ook dingen als gebouwen, steden en voetbalclubs kunnen bijnamen krijgen. Daarnaast had ik het tot nu toe eigenlijk alleen over positieve bijnamen, het komt denk ik ook vaak voor dat mensen negatieve bijnamen hebben, scheldwoorden die je met een persoon associeert zegmaar. Google leert mij ook dat wetenschappelijk onderzoek vooral naar de negatieve vorm is, en dan met name in schoolsituaties.

Ik ben weer eens afgedwaald, waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: hebben jullie ook bijnamen? En zou je ze durven vertellen? Of is dat toch te persoonlijk?

»

  1. Rembrandt heet Snoezelwoezel, cutiepie of schattepoes en Maurits Maupie, Mauritzepoes, Koning Maurits, Mauwtje of Mauritzelfritzel. :) Alles wat rijmt of allitereert is goed.

  2. Mijn/mijn ouders katten heten afwisselend, Mini, mienemien, krent, tuttekop, tante tut, schijterd of kruipsel en Maxi, max, (lekkere) dikzak, theemuts, dame of mormel. =P

  3. De ene hond (Fax) heet Faxitaxi, Faxman, zeehond, Taxi of ‘die dikke.’ De andere hond (Itchy) heet: Itchybitchy, bitchy, puntneus, stinkert, oud wijf, blinde kip of muis. De kat (Zepp) noem ik steevast ‘De Poes’ of klont. In een goeie bui heetie Koning Klont of vormloze Barbapappa.

Geef een reactie

