Bikramyoga

Standaard

Ik schreef voor Nadelunch een reportage over mijn proefles Bikramyoga, maar misschien is het leuk om te vertellen hoe het verder ging. Bij de eerste les verzekerde de docente me ervan dat als je de yoga echt wil proberen dat niet in één  les gaat. Die eerste les ben je vaak vooral bezig met ademhalen en niet flauwvallen en aan de hitte wennen. Nu viel dit bij mij gelukkig allemaal wel mee, ik hou van hitte. Ik had wel vaker gelezen dat Bikramyoga echt effect op je lichaam en geest heeft, vooral als je het vaak doet, dus ik besloot maar gelijk een introductiekaart te nemen. 10 dagen onbeperkte toegang voor 30 euro.

Als echte Hollander rekende ik gelijk even uit hoe vaak ik dan moest gaan om de kaart ‘eruit te halen’. Een enkele les zou mij als student 12 euro kosten, dus met 3 keer had ik voordeel van de kaart. Een andere manier om ertegenaan te kijken is: hoeveel wil je per les betalen? Met 3 lessen betaal je alsnog 10 euro per les, best veel vind ik. Dus ik besloot 5 keer te gaan, dan kost het nog maar 6 euro per les. Woohoo! Gedreven door mijn vrekkerigheid ging ik dus naar 5 yogalessen in 10 dagen.

Goed, natuurlijk is het een beetje overdreven om te zeggen dat het alleen door geld-overwegingen kwam. Als ik het niet leuk vond was ik natuurlijk niet zo vaak gegaan. Leuk is eigenlijk ook niet het goede woord. De lessen zijn ontzettend zwaar, het is echt bikkelen. Ik vond het ook best fascinerend dat ik toch steeds weer ging, dat ben ik helemaal niet gewend van mezelf. Ik ben niet echt een sporter en geef gauw op.

Door een polsblessure en veel rugpijn stopte ik in september met paaldansen. Ja, net nadat ik erover schreef. Er lijkt wel een soort vloek te zijn, dat ik met een sport stop zodra ik erover heb geblogd. Dat had ik met hardlopen ook vaak. Ik weet dat ik bij mijn voornemens onder ‘sport’ 4 hardloopvoornemens heb, maar ik ben al zo vaak begonnen en weer gestopt met hardlopen dat ik er niet echt vertrouwen in heb. Maargoed, ik heb nog zo’n twee en een half jaar voor ik de lijst compleet wil hebben, en er kan veel veranderen.

Terug naar yoga. Ik merkte wel degelijk dat het effect op me had, die 10 dagen. Ik at gezond, was energiek en voelde me goed. Misschien was het allemaal wel placebo-effect, omdat ik van verschillende mensen heb gehoord dat yoga zo’n effect heeft, maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Zolang ik het zo voel is het zo, al is het maar in mijn hoofd. Ik was natuurlijk überhaupt blij dat ik, voor het eerst in maanden, weer sportte. Het helpt voor mij ook wel dat het lekker warm is. Daardoor is het, terwijl het buiten nu koud is, best aanlokkelijk om naar de studio te gaan. Verder hou ik ervan als ik ga zweten van sporten, dan pas heb ik echt het gevoel dat ik aan het sporten ben, en door de warmte zweet je bij Bikramyoga belachelijk veel.

Een ander positief effect dat yoga had was op mijn houding. Ik zit altijd nogal onderuitgezakt, echt altijd, en dat is helemaal niet goed voor je rug. Na Bikramyoga voel ik mijn rugspieren, waardoor ik er de hele dag aan herinnerd word om rechtop te zitten. Daardoor zat ik opeens een stuk rechter. Echt een overwinning voor mij, want ik weet al heel lang dat mijn houding slecht voor me is, maar wist nooit zo goed hoe ik deze kon veranderen. Als het goed is wordt van een aantal oefeningen bij yoga je rug ook sterker, dus het is echt goed voor me.

Inmiddels heb ik een 10-ritten kaart gekocht om in December van te sporten. Helaas niet heel goedkoop, ik betaal nu 9 euro per les. In Januari wil ik een onbeperkte maandkaart kopen, ik heb dan tentamenweken en dus een wat flexibeler rooster, dan kan ik ook eindelijk eens ’s ochtends een les volgen. Nu ga ik snel stoppen met schrijven, over een uur sta ik namelijk alweer in de studio. Fijne zondag!

»

  1. Leuk om te lezen! Ik wil het ook graag uitproberen als ik weer in Nederland ben, maar eigenlijk vind ik het maar eng, zo warm. Wel rot dat je met paaldansen hebt moeten stoppen zeg :( Veel succes, ik hoop dat het blijft bevallen!

  2. Dit wil ik ook een keer proberen! Ik heb alleen de onrealistische gedachte dat ik enorm voor lul zal staan als ik het voor de eerste keer ga proberen.

    • hoef je niet bang voor te zijn! Iedereen is toch te druk bezig met zijn eigen houding om op jou te letten, en er is niet echt een goed of fout, het verschilt gewoon per houding tot hoever je erin kan gaan… soms kom je als beginner superver omdat je toevallig lenig bent op die plaats ofzo. En als je echt fout in de houding staat geeft de docent gewoon aanwijzingen over hoe je houding beter kan.

      Anyway, ik vond het ook eng de eerste keer, maar de sfeer is absoluut niet zo dat je voor schut kan staan, iedereen is juist heel aardig!

    • leuk! hahaha, ik weet niet of ik je zou herkennen :) maar als je mij herkent zeg maar hoi! (niet in de studio zelf trouwens, daar moet je stil zijn :P maar in de hal/kleedkamer enzo).

  3. Ik verhuis binnenkort naar Nijmegen, wil het dan echt eens uitproberen. Hier in Groningen is geen Bikram studio, dus ben erg benieuwd!

Geef een reactie

