kledingruilfeestje

Standaard

Misschien heb je wel eens van het concept van een kledingruilfeestje gehoord. Je nodigt wat andere meiden uit  (ik heb nog nooit gehoord dat jongens zo’n feestje hielden…) en vraagt ze kleding mee te nemen die ze niet meer dragen. Dan gooi je alle kleding bij elkaar en ga je kleding uitzoeken en passen. Aan het einde van de avond gaat iedereen met nieuwe kleding naar huis.

Ik vond het altijd wel een gaaf idee, hippie als ik ben. Het heeft meerdere voordelen. Je ruimt een keer goed je eigen kleding op (hebben jullie ook altijd een plank met kleding die je vrijwel nooit draagt?). Zo kom je bijvoorbeeld ook van miskopen af en weet je dat ze daarna alsnog gedragen worden, ik vind dat echt een heel fijn idee. Ik doe gelukkig niet veel miskopen, maar als ik ze doe dan hangen ze me vaak nog jarenlang aan te staren vanuit de kledingkast. En iedere keer als ik ze dan zie vind ik het een beetje pijnlijk, want het heeft toch geld gekost en het hangt daar maar, vrijwel ongedragen. Daarnaast is er natuurlijk het duidelijke voordeel van gratis nieuwe kleren. Handig voor als je een beetje krap zit, dus!

Een tijd geleden kwamen Janneke en een vriendin van haar met het voorstel om een kledingruil te doen. Afgelopen donderdag ging ik dus naar een kledingruilfeestje met twee tassen vol oude / te kleine / te grote / niet leuke / in de was gekrompen kleding. Eerlijk gezegd kon ik me van te voren nauwelijks voorstellen dat iemand die echt zou willen hebben, elk van die kledingstukken was voor mij namelijk enigszins moeilijk om te zien omdat ik het wel had maar niet gebruikte.

Een deel van de kledingberg aan het begin van het feestje

Een deel van de kledingberg aan het begin van het feestje

Aan het einde van de avond ging ik terug naar huis met een grote tas vol (voor mij) nieuwe kleding. Van die twee tassen vol die ik had meegenomen hield ik op het einde 4 dingen over om mee terug naar huis te nemen. Wow! Ik ben echt verbaasd over hoe goed zo’n feestje werkt. Ik blij met mijn nieuwe kleren en vooral ook blij dat ik van die oude kleren af ben op een zinnige manier. Die worden nu door iemand anders gedragen, voor sommige kledingstukken betekent dat dus dat ze eindelijk überhaupt gedragen worden. Dat vind ik zo’n mooi idee!

Ik had gedacht dat het best moeilijk zou zijn, want iedereen heeft toch verschillende maten en een ander lichaam. Dat was juist superhandig: een meisje dat een stuk dunner is dan ik paste een trui van mij die in de was gekrompen was; ik paste in een favoriete rok van een ander meisje die door het vele dragen teveel uitgerekt was om haar nog te passen; iemand anders had vollere borsten dan ik en daardoor stond een bepaald jurkje haar wel goed. Zo ging het maar door, voor veel kleding is de reden dat je het niet draagt vooral dat het niet goed / mooi / lekker zit, maar dan kan het anderen juist wel passen en daardoor supergoed staan.

Outfit met een geruild vestje. En door het feestje kwam ik dit rokje weer tegen, ik had het nu voor het eerst in een jaar weer aan.

Outfit met een geruild vestje. En door het feestje kwam ik dit rokje weer tegen, ik had het nu voor het eerst in een jaar weer aan.

Naast kleding kun je ook andere dingen meenemen naar zo’n feestje: oude schoenen, sieraden, boeken, dvd’s. Eigenlijk alles wat je niet (meer) gebruikt maar wat nog wel gewoon goed is. En het grappige is: het is echt geen rommel. Iedereen heeft wel spullen die nog gewoon prima zijn maar om wat voor reden dan ook niet meer gebruikt worden, en daar kun je dan mooi iemand anders blij mee maken. Zelf nam ik bijvoorbeeld een pasta-kookboekje mee dat bij Janneke in de kast stof stond te verzamelen.

Anyway, ik raad je echt aan om ook zo’n feestje te organiseren. Laat iedereen wat drinken/snacks meenemen, dan hoeft ook dat niemand veel te kosten. Wij waren met 6 personen en dat was een prima hoeveelheid, maar ik denk dat meer of minder ook gewoon goed zou gaan. Dan heb je gelijk een goede reden om je kledingkast te declutteren, dat ruimt ontzettend op. Tip: gooi alles op een hoop en ga met zijn allen kleding grabbelen. Na een tijdje heeft iedereen een ‘passtapel’. Gooi de rest van de kleding aan de kant en ga passen. Alles wat je hebt gepast maar niet wil gaat weer naar het midden zodat anderen het kunnen passen. Op het einde vouw je met zijn allen de ongewilde kleding op (zelfs tijdens deze fase komen mensen nog leuke kleding tegen en slinkt de hoop!). Zo komt alle kleding een paar keer aan bod. Nog een tip: neem ook kleding mee voor mensen die er niet bij zijn. Ik nam een rokje en een topje dat niemand hoefde mee voor een alternatieve vriendin. Ze moet ze nog zien en passen, maar vond het al lief dat ik überhaupt aan haar gedacht had.

Ik verheug me alweer op de zomer, dan kan ik een nieuw jurkje aan dat ik woensdag scoorde. En de vier kledingstukken die ik overhield gaan in de kledingbakken voor het goede doel. Je kunt de kleding/spullen die je niet meer hoeft trouwens ook naar Het Goed brengen (kleding) of laten ophalen (meubels). Gooi het in ieder geval niet zomaar weg als het gewoon nog goed is!

»

  1. Het was echt heel erg leuk! Ik loop al twee dagen op jouw oude schoenen rond, ze lopen echt prima en staan een stuk eleganter onder een kort rokje dan mijn eeuwige Dr. Martens. Over een half jaar wil ik best weer zo’n feestje doen, dan kan iedereen zijn kast weer uitzoeken voor de zomer!

  2. Ik heb juist twee leuke zomerjurkjes van Janneke, en die kan ik nu nog niet aan :( Maar ben wel blij dat ik andere mensen blij heb kunnen maken met mijn oude kleren! En vond het ook gewoon gezellg :)

  3. Dat heb ik ook eens gedaan met de meiden van m’n dispuut. Supergezellig en ik was een hoop oude kleding kwijt. Zelf had ik wat dingen meegenomen onder lichte dwang, maar die heb ik daarna toch ook maar naar het leger des heils gebracht.

    Maar leuk om eens te doen is het zeker!

  4. Oooh, dit wil ik al zo lang een keer doen/meemaken. Alleen heb ik (het idee dat ik) zelf niet zoveel in te brengen (heb), omdat ik oude kleding vaak nog verkoop via marktplaats (voor weinig geld, overigens). Maar tof om te zien dat het zo goed ging! Al jouw pre-bezwaren zijn ook de mijne, dus wie weet…

  5. Wat onwijs leuk! Ik zit er ook aan te denken om een kledingruilfeestje in mijn achtertuin te houden, van de zomer. Ik zit een beetje inspiratie op te doen op internet en kwam zodoende terecht op jouw blog… Bedankt voor de inspiratie zou ik zo zeggen! ;)

Geef een reactie

