help wanted: vegan recipes

Standaard

In Januari ga ik een uitdaging aan die nogal buiten mijn comfort zone ligt: twee dagen in de week veganistisch eten. Ik wil het graag goed voorbereiden en ben nu dus op zoek naar lekkere, makkelijke veganistische recepten. Mijn plan is om in December al een maaltijdenplan te maken voor de veganistische dagen van Januari. Dus heb jij veganistische recepten die je aan kan raden? Stuur me het recept of plaats een link in de comments. Heel erg bedankt! Receptensites zijn natuurlijk ook welkom, maar eerlijk gezegd zie ik daar meestal door de bomen het bos niet meer. Dus dan kan ik meer met een specifiek recept van zo’n site, als dat me lekker lijkt ga ik vanzelf mijn weg vinden op die site. Ideeën voor ontbijt en lunch zijn trouwens ook welkom!

Op het moment ben ik sojayoghurt aan het leren eten zodat ik mijn normale ontbijt (zelfgemaakt muesli met turkse yoghurt) ook veganistisch kan eten. De variant met vruchtjes is goed te eten, die heb ik nu bijna op. Ik denk dat ik daarna eerst nog voor een andere variant met vruchtjes ga, ik durf nog niet helemaal aan de naturel. Gelukkig zijn mijn favoriete snacks (zelfgemaakte mueslirepen) ook helemaal veganistisch.

De grootste uitdaging echter wordt lunch en avondeten. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of brood veganistisch is – ik denk het niet. Zelf brood maken staat al een tijd op mijn wishlist, dus misschien kan ik gelijk veganistisch brood leren maken ofzo. Ik lunch tegenwoordig ook vaak met salades, dus als ik daar de kaas uit weglaat (en de honing uit de dressing) dan kan ik dat gewoon blijven doen. Iets anders dat ik heerlijk vindt zijn groentewraps met zelfgemaakte houmous, ik ga begin Januari zeker weer een bakje houmous maken zodat ik dit vaak kan lunchen.

Tsja, en avondeten.. volgens mij is linzensoep het enige veganistische recept wat ik regelmatig maak. Verder is op dit moment de enige veganistische maaltijd die ik me kan voorstellen gekruide tofu met rijst en wokgroente (ik hoop dat mijn buurmeisje me binnenkort wil leren hoe zij haar tofu zo lekker kruidt!). Het lijkt me niet echt een strak plan om alleen deze recepten te maken (dan eet ik beide elke week in Januari, denk niet dat dat een goed beeld geeft van veganistisch eten), dus wat betreft avondeten zijn echt alle tips/recepten welkom!

»

  1. Wat ik echt heeeerlijk vind: twee (rode) uien, drie tenen knoflook, twee paprika’s, een courgette, een aubergine, een blik kikkererwten en wat (cherry)tomaten met wat olijfolie kort bakken op hoog vuur, dan komijn, kaneel en peper er bij, deksel op de pan en ongeveer twintig minuten laten pruttelen op halfhoog vuur (of laag als je elektrisch kookt). JUM! Je kunt er daarna koriander op doen, of couscous of rijst er bij, of geitenkaas (maar dan is het niet meer veganistisch, dus dat moet je dan maar een andere keer proberen ;)), of net wat je wilt. Ik eet er ongeveer 1,5-2x van, in mijn eentje.

    • (In mijn eentje, want mijn vriend zegt dat hij dit niet lekker vindt, ook al vindt hij het altijd heerlijk ruiken als ik het heb gemaakt en als ik er niet te veel kikkererwten bij doe vindt hij het ineens wel lekker… Maar ik maak het dus meestal als hij niet thuis eet, als ik snel iets voor mezelf klaar wil maken.)

      • Ik heb het net gemaakt en vind het heerlijk :) bedankt voor dit recept! Ga het binnenkort (op een niet-vegan dag) ook eens met geitenkaas proberen.

  2. Heuj! Goede uitdaging joh, leuk dat je het eens wilt uitproberen! Ik ben zelf een tijd volledig veganistisch geweest en heb wat vrienden die het inmiddels al jaren zijn dus tja tips heb ik wel.
    Brood is goed te doen, maar misschien heb ik daar niet zo’n goed beeld van aangezien ik van jongs af aan al meestal zelfgemaakt brood krijg, Het wordt moeilijker zodra je raw foodist of zelfs fruitarian wilt worden (als raw foodist mag je geen THEE!!!!)

    Maar ik raak een beetje afgeleid geloof ik. Ik heb nog wel een lekker recept met pompoen en linzen als je daarvan houd :) In principe heb je ook als veganist nog veel keuze, het is alleen in het begin goed opletten bij het inkopen doen (dan sta je sowieso versteld van de zooi die ze in sommige producten stoppen) enfin ik heb nog wel wat interessante boeken die hierover, en het bredere plaatje milieu en dieet, gaan als je daar ooit nog eens geïnteresseerd in raakt.

    Slaap lekker!

  3. Oi! Ik realiseerde me net pas, dat ik die buurvrouw ben (het was een lange dag ja ;) en natuurlijk wil ik je dat wel leren! Gaaf dat je het zo lekker vond!

  4. Brood van de natuurwinkel is sowieso vegan (tenzij je iets van melkbrood neemt ofzo maar dat hebben ze daar vaak niet eens), en van de Knollentuin (in de Fransestraat, fantastisch bakkerijtje) ook! En het ‘Allinson volkoren’ brood van AH – biologisch maar ook de gewone van 78 cent per halfje – bevat ook alleen water, meel, zout en gist! :) Die eet ik ook vaak als ik ff krap bij kas zit.

    Verder ben ik heel benieuwd naar je uitdaging, want ik vind het zelf ook lastig om echt vegan te avondeten. Ik eet vaak wel grotendeels plantaardig, maar gooi er dan toch wat kaas of creme fraiche doorheen..

    Oh, ‘onze’ avocadopasta die we toen maakten is natuurlijk wel vegan, als je de feta weg laat :D

Geef een reactie

