Warschau – herfst

Standaard

Warschau is een mooie stad. Ik was er niet in een optimaal seizoen, maar vond haar ook in de herfst prachtig. Veel mensen daar vroegen me waarom ik niet in de zomer was gekomen, en lieten me beloven nog eens terug te komen als het er warm en zonnig is. Dan schijnt de stad nog mooier te zijn. Ik kan het me voorstellen, Warschau heeft namelijk ontzettend veel parken. Ook in deze tijd van het jaar waren die mooi, maar in de zomer moet het echt heerlijk zijn, een stad vol parken.

Nou kan ik wel een hoop proberen te vertellen over hoe mooi Warschau in de herfst is, maar daarvoor had ik mijn camera mee. In het park ‘Ogród Saski’ (Saksische tuin) maakte ik deze foto’s:

Dezelfde vijver uit een andere hoek. Die mooie boom daar rechts achter verbergt het plekje van de vorige foto.

Detail van een beeld: de stelling van Pythagoras

Deze foto maakte ik in Łazienki Królewskie (letterlijk: koninklijke baden). Ik moet nog een keer terug naar dit park om de eekhoorntjes te voeren – ik was er eind van de middag (dan is het daar al aan het schemeren) en ze lieten zich niet zien. Volgens mijn host is dit park de mooiste plek van heel Warschau en op zichzelf genoeg reden om in de zomer nog eens terug te komen.

Het paleis op het water (schemer)

De volgende foto’s zijn niet van mijzelf maar van Tijl. Zijn studiereis deed Warschau ook aan. De nacht voor ik aankwam reisde hij met de nachttrein door naar Wenen. We hebben totaal ander weer gehad, maar ook besneeuwd is Warschau prachtig.

Het paleis op het water

Dit is het marktplein in de oude stad (rynek starego miasta). Geweldig toch, al die gekleurde gebouwen. Dit hele gebied staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Ik vond het zelf wel jammer om te beseffen dat het hier niet om de oorspronkelijke gebouwen gaat maar om renovaties van na de oorlog. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer mooi dat ze gewoon hun oude centrum weer heropgebouwd hebben. Dat is zoveel mogelijk met de oude bakstenen en brokstukken gedaan. Ook zijn tekeningen van architectuurstudenten (van voor WOII) gebruikt om de stad zo precies mogelijk te reconstrueren. Dat is wel gaaf, juist ook de nauwkeurige wederopbouw heeft bijgedragen aan het opnemen op de werelderfgoedlijst.

De zeemeermin (syrenka) is de beschermster van de stad. Overal vind je verwijzingen naar haar, ze staat bijvoorbeeld in het wapen van de stad.

Syrenka

Dit is het hoogste gebouw in Polen, the Palace of Culture and Science. De inwoners van Warschau zijn niet bepaald gek op het gebouw. Het werd in 1952 neergezet als kado van de Sovjet Unie aan de bevolking van Polen, maar mensen zagen het vooral als Stalinistisch machtsvertoon. Het gebouw lijkt op de Moscow State University, en volgens mijn host werden in verschillende andere sattelietstaten van de Soviet Unie dit soort gebouwen neergezet.

Op de 30e etage van het gebouw is een panoramaplatform waar je van het uitzicht van de stad kunt genieten. Er wordt (onder de bevolking) gezegd dat dit het mooiste uitzicht van heel Warschau is, omdat je vanuit daar het gebouw zelf niet ziet. Bovenstaande foto van Tijl is gemaakt vanuit de hoogste verdieping van een wolkenkrabber die ernaast staat. Zelf ben ik wel als een brave toerist naar het panoramaplatform gegaan.

uitzicht vanuit het panoramaplatform

Dit is het vierde artikel naar aanleiding van mijn reis naar Warschau. Lees hier over restaurants en cafés die ik gaaf vond, hier hoe in mijn eentje reizen me beviel en hier over wat Poolse cultuur en geschiedenis.

Geef een reactie

