Warschau – boeken en cafés

Standaard

In Warschau zijn ontzettend veel leuke cafés. Ik weet niet of het toevallig was, maar tijdens mijn bezoek kwam ik veel gave plekken tegen met als thema boeken. Ik ben dan natuurlijk gelijk verkocht. Uit eten is in Polen trouwens  spotgoedkoop, zelfs in Warschau, hun duurste stad. Hier een aantal tips voor als je ooit in Warschau bent.

Eten

Zapiecek, Aleje Jerozolimskie 28

Traditioneel Pools eten met serveersters in belachelijke ‘traditionele’ (ahem) korte jurkjes. Het eten was lekker, ik at hier pierogi (een soort dumplings, gekookte gevulde deegballetjes) met bosbessen en room. De serveerster was erg geduldig met mijn gebrekkige Pools, ondanks dat het helemaal vol zat in het restaurant.

Bibliotheek van smaken en dromen

Zapiecek is een keten, maar zeker geen fast-food restaurant. Ik vond het interieur prachtig, hoe gaaf is die boekenmuur! Geen idee of ze die hebben bij alle vestigingen, maar ik zou denken van niet. Dit is trouwens niet echt een aanrader voor vegetariërs. Ze hebben wel een paar vegetarische opties, maar niet veel. Wat ze hebben is wel erg lekker.

O Obrotach Ciał Niebieskich, ulica leszczyńska 4

Dit is een hippe lunchroom in de buurt van de rivier en het Copernicus science museum waar ik tegenaanliep. De versierde trap lokte me naar binnen, de binnenkant vond ik al net zo mooi. Ik at hier de soep van de dag, augurkensoep. Dat is trouwens een stuk lekkerder dan het klinkt. Het zelfgebakken brood dat ik bij mijn soep kreeg was fantastisch.

Voor de natuurkundigen: de naam van het café is een Poolse vertaling van het meesterwerk van Copernicus, De revolutionibus orbium coelestium, het revolutionaire werk waarin hij (zij het als gedachte-experiment, de man was een brave katholiek) een model van ons zonnestelsel voorstelde met de zon in het midden (ipv de aarde, het beeld dat men in die tijd had).

Pierrogeria, Krzywe koło 30

Een van de mensen van CouchSurfing die me de stad heeft laten zien nam me hierheen mee om te eten. Het restaurant heeft een mooie ligging in de oude stad (stare miasto). Ze hadden erg veel vegetarische keuze, iets dat ik ontzettend waardeer. Ook leuk: je kon zelf een gemixt bord samenstellen met 5 verschillende gevulde pierogi, waardoor je dus allerlei dingen kunt uitproberen. De lekkerste vond ik zelf ruskie z oscypkiem: russische stijl gevuld met oscypek, een heerlijk gerookte kaas uit de bergen in het zuidwesten van Polen.

pizzeria UFO, ulica kilińskiego 1

Eerlijk is eerlijk, dit onooglijke tentje ziet eruit als een willekeurige cafetaria die je overal kunt vinden. Volgens mijn CouchSurfing-host hebben ze de beste pizza van heel Warschau. Dat kan ik niet bevestigen, dit is namelijk de enige plaats in Warschau waar ik pizza heb gegeten, maar lekker was het zeker. Met name de rode tomatensaus die ze (koud) in een kan op tafel zetten voor bij je pizza is heerlijk. En stiekem word ik altijd wel gelukkig van pizza eten, ook al is het in Polen geen eten van de streek, dus toen mijn host het voorstelde was ik gelijk voor.

(Thee) drinken

Je zou het misschien niet verwachten, maar in Polen hebben ze geweldige thee. Tot nu toe was mijn lekkerste thee ooit degene die ik een paar jaar terug in Krakau dronk, inmiddels is het een gedeelde eerste plaats met een thee die ik in Warschau vond. Echt, ik kan alle theeliefhebbers aanraden om eens naar Polen te gaan.

Same Fusy, ulica nowomiejska 10

Dit was het favoriete thee-café van mijn CouchSurfing-host. Een schattig cafe waar je zo voorbij zou lopen, er is wel een uithangbord maar voor het café zelf moet je eerst een gang door en dan de trap af naar een kelder. De twee zaaltjes zijn leuk ingericht, maar ik raad je aan om in de eerste te gaan zitten: de tweede, waar wij zaten, had hoge stoelen met een hele rechte rug, net een kerkbank, ik zat echt niet lekker. Helaas heb ik hier zelf geen foto’s van gemaakt, maar dit Flickr-album geeft de magische sfeer goed weer. Zelf had ik hier een thee die citrus love story heette, met echte stukjes fruit. Op de harde stoelen na (maar die kun je dus ontwijken) is dit een aanrader!

Główna Księgarnia Naukowa, ulica Krakowskie przedmieście 7

Dit is echt een must-go wat mij betreft. Ik heb hier de lekkerste thee ooit gedronken. Het grappige is dat dit een boekhandel is, en geen café. Achterin de boekhandel is een ruimte ingericht als café. Ze hebben heel veel soorten thee, achter de balie staan potten met losse thee.

Als je iets verder doorloopt naar de tweede ruimte van het café vind je bij de bar een schoolbordje met speciale thee. Officieel is het misschien helemaal geen thee, want hij wordt getrokken met echt fruit. Niet gedroogd fruit ofzo, er drijven gewoon twee stukken granaatappel en een berg frambozen in je glas als je de vruchtenthee neemt. Echt een aanrader!

En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben gek op boekhandels, ik vind de sfeer geweldig zo tussen de boeken. Heel relaxed theedrinken ook. Alsof dat nog niet genoeg was is het café ook nog eens ontzettend hip ingericht, ik word helemaal vrolijk van de muurschilderingen. Ik vond de thee zo lekker dat ik de volgende dag weer terug ben gekomen.

Uitgaan

Resort Klubo Kawiarnia, Bielańska 1

Ik ben niet echt uit geweest in Warschau, maar op mijn eerste avond ben ik wel naar de wekelijkse CouchSurfing meeting gegaan. Erg leuk om wat andere CouchSurfers en wat locals te ontmoeten! Ik kwam in Polen aan op Halloween, en de dag daarna, allerheiligen, is in Polen een nationale feestdag. Daardoor waren er superveel halloweenfeestjes en was het erg druk. Niet helemaal mijn ding, ik kwam vooral naar de meeting in de hoop wat Poolse mensen te ontmoeten om eventueel later overdag mee af te spreken, dat is gelukkig ook gelukt. Pas bij het weggaan zag ik hoe hip het café eigenlijk was: de bar is gemaakt van stapels boeken. Op internet staat dit cafe beschreven als ‘possibly the most hipster place in Warsaw’.

Dit is het eerste artikel naar aanleiding van mijn reis naar Warschau. Lees hier hoe in mijn eentje reizen me beviel, hier over Poolse cultuur en geschiedenis en bekijk hier hoe mooi de stad is.

»

  1. Ja, liever meer van dit soort dromerige stukjes dan één! <3 Wat leuk dat je ge-couchsurft hebt, en wat stoer! Nu wil ik ook naar Polen, maar ik kan helemaal geen Pools… en het lijkt me best koud :p

    • Nou, Polen (en Warschau zeker) heeft landklimaat, dus in de zomer is het er warmer dan in Nederland! En met de kou viel het me ook alles mee, ik had al die extra warme kleding niet eens nodig… maargoed, ik had veel geluk met het weer, het wordt daar kouder dan hier in de winter.

Geef een reactie

