Het warme-muts-effect

Standaard

Wat een mooie herfst hebben we dit jaar. De bomen hebben vast elk jaar zulke mooie kleuren, maar dit jaar valt het extra op door de blauwe lucht en de stralende zon. Elke dag dat ik wakker word met blauwe lucht voelt als een kadootje. Sommige dagen laat ik het voor wat het is en blijf ik binnen zitten, terwijl ik weet dat het heerlijk is als ik me – letterlijk – over de drempel heen sleep. Maar als je moet leren voor tentamens is het zo verleidelijk om gewoon de hele dag binnen te zitten. Afgelopen week zat ik regelmatig om 1 uur ’s middags nog in mijn pyjama op de bank over psycholinguïstiek te lezen. Uiteindelijk heb je toch meer aan je leertijd als je deze ook onderbreekt met frisse lucht en lichaamsbeweging.

Vandaag moest ik ’s ochtends bijles geven. Ik had dat express zo gepland, dan was ik er tenminste lekker op tijd uit. En oh, wat voelt dat goed. Want als je even door de eerste 10 minuten heenkomt (bluhh, de wekker, ik wil slapen, ik lig zo lekker, het is zo heerlijk warm in bed)… valt het allemaal best mee. Ik was helemaal trots dat ik vroeg op de fiets zat, lekker warm aangekleed. Bijles geven met een sterke kop thee, wetend dat ik de rest van de dag nog voor me had. Toen ik terug naar huis fietste beloofde ik mezelf snel weer naar buiten te gaan.

Ik besloot naar mijn oma te fietsen in plaats van bussen – 18 km door een prachtig, heuvelachtig gebied (alle foto’s uit dit artikel zijn van mijn fietstocht vandaag). Wat is de omgeving van Nijmegen toch mooi. Oma zei wel drie keer dat ik er zo goed uitzag, zo gezond en levendig. Zo voelde ik me ook, na een uur binnen had ik nog mooie blos op mijn wangen van de frisse lucht. Vanaf daar door naar mijn ouders, weer zo’n 15 km, ditmaal vooral langs het water. Prachtig, met een lage zon. Zoveel beter dan wagenziek en passief in de bus hobbelen.

Bij mijn ouders kreeg ik ontzettend goed (financieel) nieuws. Op de een of andere manier (law of attraction…) komen dit soort berichten altijd op dit soort dagen, positieve, actieve dagen. Note to self: als de zon schijnt en ik wil naar buiten is het een goed idee om dat ook gewoon te doen. Ook als voelt het gek om in mijn eentje te gaan wandelen. Ook al lijkt het nutteloos omdat er geen hond is om uit te laten. Misschien wordt het tijd voor een imaginaire hond om uit te laten, ofzo, als dat me naar buiten helpt. Nee maar echt, een van de redenen dat ik later een hond wil is dat het me dwingt om vaak naar buiten te gaan.

Ik ben me inmiddels trouwens druk aan het voorbereiden op mijn reis naar Polen. Ik ben nogal een koukleum, maar helaas niet echt goed in warme kleren kopen. Ik vind ze bijna nooit mooi, en dan lukt het me gewoon niet goed om ze te kopen. Eenmaal buiten in de kou vervloek ik dat vaak, en dat wilde ik dit jaar voorkomen. Inmiddels ben ik dus in het bezit van een foeilelijke en heerlijk warme muts en een paar fleece-handschoenen. Echt, ik voel me een soort circuskabouter met die muts op, tot ik de kou in loop en warme oren heb en alleen nog maar dankbaar ben. Want anders was ik dus echt nooit voor de lol 35 km gaan fietsen vandaag. Volgende week ga ik nog maar een poging doen om warme kleren te kopen.

»

  1. De herfst is zeker mooi dit jaar! Goed om te lezen dat je jezelf naar buiten kunt dwingen :) Ik ben trouwens ook niet zo goed in warme kleren kopen, ik dacht dat ik de enige was! Veel succes met de voorbereidingen!

  2. Warme kleding kopen vind ik ook supermoeilijk! Op zich terecht, want als ik mezelf er in de winkel lelijk in vind… dan ga ik het echt niet dragen, dus het scheelt wel miskopen. Ik houd het zo goed mogelijk vol met veel laagjes tot de winter weer voorbij is, maar dat werkt niet zo in Polen denk ik… succes met shoppen! ;-)

Geef een reactie

