tips voor het schrijven van een motivatiebrief

Standaard

Bij de aanmeldingsprocedure voor mijn nieuwe studie hoort het schrijven van een motivatiebrief. Dat is vrij gebruikelijk. Als je bijvoorbeeld een beurs aan wil vragen voor een studie in het buitenland, of wil solliciteren voor een masterstage bij een bekend instituut, of meer van dat soort dingen, dan hoort daar vaak een motivatiebrief bij. Later, als je gaat solliciteren voor een baan, hoort bij je CV ook een sollicitatiebrief, volgens mij is dat niet heel anders dan een motivatiebrief. Daarom wil ik graag wat tips met jullie delen – ik vond het namelijk best moeilijk om mijne te schrijven, maar ook heel leerzaam daardoor.

  1. Wat mij ontzettend hielp was tegen een vriendin vertellen waarom ik zo graag die master wilde doen, waarom het me zo leuk leek. Dat kom je in de goede mindset voor de brief, en enthousiast tegen een vriendin praten is makkelijker dan gelijk een officiële brief proberen te schrijven. En tijdens dat gesprek kun je gewoon dingen gaan intypen.
  2. Niet te verlegen zijn! Die brief moet zorgen dat mensen benieuwd naar je zijn, dat ze willen weten wie je bent. Zorg dus dat ze dat ook willen weten, schrijf enthousiast en noem gewoon alles wat je relevant lijkt, ook al denk je misschien dat het heel vanzelfsprekend is. Focus op je sterke punten.
  3. Laat hem controleren! Je hebt vast vrienden die goed zijn engels (mocht je net als ik in het engels moeten schrijven). Misschien ken je mensen die eerder een motivatiebrief hebben geschreven, dat kan ook helpen. Je leest zelf nou eenmaal makkelijk over je eigen foutjes heen, dus het is sowieso een goed idee om iemand een controle op taalfoutjes te laten doen. En mocht je nou niet weten aan wie je dit kunt vragen: je kunt altijd gewoon een oproepje op je facebook/twitter zetten, dan kom je er vanzelf achter wie dit soort dingen leuk vindt om te doen.
  4. Mocht je vast zitten, bijvoorbeeld omdat je echt niet weet waar je moet beginnen: schrijf gewoon maar wat. Desnoods is het allemaal onbruikbaar en begin je later opnieuw. Gewoon maar typen helpt, als het bijvoorbeeld te informeel is, vol staat met spellingsfouten of niet loopt kun je dat altijd later nog veranderen, alleen of met anderen samen. Maar als je niets opschrijft is er ook niets om bij te schaven. Zelf heb ik van mijn eerste vijf alinea’s twee halve gebruikt in de uiteindelijke versie, maar ik was tenminste begonnen.
  5. Deze tip kreeg ik van een vriendin: verwerk de volgende punten in je brief. How did I get here? Who am I, what have I done / why am I capable? Why do I want this? De volgorde maakt niet heel veel uit, maar zorg dat ze deze info in je brief kunnen vinden.
  6. Heb vertrouwen! Het komt wel goed, als je echt geschikt bent dan word je wel uitgekozen. En als je niet wordt uitgekozen, dan kom je vast iets tegen wat nog beter bij je past. Dat geloof ik echt.
  7. Mocht je opvallende ‘tekortkomingen’ hebben, vertel daar dan open over en vertel waarom je denkt dat je het toch kan. Ik heb me aangemeld voor een master waarvan ik niet aan de voorkennis voldoe, dus in mijn brief leg ik uit hoe ik van plan ben dit bij te gaan spijkeren. Ik ook geef aan dat ik bereid ben om extra hard te werken tijdens de master zelf, en dat ik dat juist leuk vind.

Als je een voorbeeld wil bekijken: hier staat mijn (engelse) brief. Ik heb gister een uitnodiging gekregen om op gesprek te komen, dus ik ben alweer een stap verder met mijn aanmelding :D duimen jullie mee? Ik vind het zelf trouwens ook leuk om dingen na te kijken, of het nou om taal of inhoud gaat, dus schroom niet om contact op te nemen als je iets hebt dat nagekeken moet worden!

En bij deze: Janneke, Suus, Merel, Tijl, Renee en Maaike, heel erg bedankt voor het helpen met mijn brief/cv.

Eén reactie »

Geef een reactie

