complimentjes

Standaard

Mijn gratitude journal heeft een klein broertje. Of zusje, mag ook, wat jij wil. Een klein notitieboekje waarin ik complimentjes die ik krijg opschrijf. Dit werd me bij een bijeenkomst van de self help summer school aangeraden door een van de andere meiden.

Het ‘probleem’ waar we het over hadden was omgaan met kritiek/nare opmerkingen. Nou zit daar een verschil tussen, kritiek is namelijk (hopelijk) constructief, maar ik bedoel eigenlijk gewoon alle opmerkingen die ik als vervelend ervaar. Ik heb de neiging om dit soort opmerkingen dan heel serieus te nemen. Ik kan er uren mee rondlopen en over piekeren. Terwijl degene die het zei het waarschijnlijk allang weer vergeten is. Sterker nog, in de meeste gevallen bedoelen mensen dingen helemaal niet naar, maar mijn onzekere/perfectionische deel is best goed in zich aangevallen voelen.

Een groot deel hiervan zat dus tussen mijn oren. Het gaat erom waar je op focust. Zijn dat de (vele) positieve dingen die mensen tegen je zeggen, of zijn dat de paar rottige opmerkingen? Helaas ken ik alsnog geen ‘tovertruc’ om zo’n opmerking uit je hoofd te krijgen, als hij daar eenmaal zit en je het je aantrekt. Het complimentjesboekje werkt meer op de lange termijn, door complimentjes bewust te onthouden en op te schrijven focus je daarop.  Het dwingt je ook om wat meer te letten op positieve dingen die anderen over je zeggen, je kunt het niet zomaar meer wegwuiven en vergeten. Trouwens, misschien helpt het ook wel op korte termijn, door gewoon het hele boekje door te gaan lezen op het moment dat je over een vervelende opmerking aan het overreacten bent.

Disclaimer: je hoeft je niet alles aan te trekken wat mensen zeggen. Het is veel mooier/handiger om een stabiele basis van zelfwaardering te hebben. Zodat je je niet te snel aangevallen voelt en kritiek kan gebruiken als een manier om te groeien. Voorlopig is zo’n boekje voor mijzelf een goede steun in de rug, het stuurt mijn aandacht op een goede manier.

Eén reactie »

Geef een reactie

