Inrichting

Standaard

Inmiddels wonen we al 4 maanden in ons nieuwe huisje. De vorige keer waren het nog vooral meubels en wel erg kale muren die ik liet zien. Nu dus een fotoblogje over de grappige details, de extraatjes, de dingen die ons huisje echt ons huisje maken.

kruidentuintje

Deze plantjes kregen we op de housewarming kado van de vriendengroep van Tijl. Zij noemen zich ‘De Eetclub’, dus alle planten die ze ons gaven zijn eetbaar. Heerlijk, de geur van verse basilicum. Alleen ’s nachts wel een beetje apart (dit is de vensterbank van de slaapkamer, en onze kittens vinden het af en toe leuk om met de basilicum te gaan spelen, waardoor je het opeens heel sterk ruikt).

Ik word zo blij van voorraadpotten gevuld met eten. Veel leuker dan een keukenkastje vol met pakjes en zakjes. Voor de nerds: de kooktijden van pasta e.d. geven we aan met een binaire kleurcode van elastiekjes. Welke kleur hoe lang is staat linksboven op een spiekbriefje.

Invisible bookshelf

Deze ‘boekenplank’ is nu nog in zijn eentje omdat we niet wisten of we hem konden ophangen in onze muur. Binnenkort hangen we er nog 2 op, zodat er 3 willekeurige stapels boeken aan de muur bij de bank hangen.

Boekenplankje t.o.v. de zithoek

Deze platenspeler stond vroeger al bij mijn vader op zijn studentenkamer (in hetzelfde gebouw waar mijn vorige kamer zat). Er zit ook een soort smeltplek in de kap, want hij heeft er toen een keer een kaarsje op gezet. Hoe hip is dat. Het grappige was dat Tijl en ik los van elkaar al een plaat hadden gekocht toen we nog geen platenspeler hadden, omdat we er wel een wilden. Hij Tubular Bells van Mike Oldfield en ik de Peer Gynt suites van Grieg. Inmiddels hebben we een overweldigende collectie van vier platen in huis.

Dit sterrenkundeboek uit 1660 is zo groot dat we moeite hadden om een boekenstandaard te vinden die het gewicht kon dragen. Mijn vriend had hem al jaren, maar nu is er eindelijk genoeg ruimte om hem mooi open neer te zetten. Het is vooral voor de sier, als we echt gaan sterrenkijken gebruiken we moderne boeken. Want ja, hij heeft ook een telescoop. We hebben trouwens geen antiek boek hoor, je kunt hem gewoon vinden bij De Slegte, maar het is geschreven/getekend in 1660.

Harmonia Macrocosmica van Andreas Cellarius

De piano was het housewarming-kado van de broer van Tijl. Zelf kan ik er niet op spelen, maar ik vind het heerlijk om te luisteren als mijn vriend speelt. En het staat natuurlijk leuk in de kamer, zo’n mooie oude piano.

Het bureau is denk ik een mooi voorbeeld van samenwonen en dat je dan compromissen moet sluiten. Eerst hadden we op de studeerkamer beide bureaus neergezet, maar dat was toch wel heel krap op een kamer van 3 bij 1.60. Uiteindelijk zat ik er nooit, omdat er weinig zitruimte was bij mijn bureau, en hebben we mijn bureau (twee ladenkastjes met een grote plank erop) eruit gegooid maar de kastjes ervan bewaard en onder zijn bureau (een zonder kastjes) neergezet. Het staat nu waar eerst mijn werkplek was, dus al mijn versieringen hangen er nog wel. Nu zitten we er allebei graag en is de kamer weer gewoon begaanbaar. Win-win! De boeddha is trouwens een print van een poster van Judith, je kunt hem hier vinden.

Bij mijn vriend thuis zijn ze niet alleen muzikaal maar ook technisch. Een resultaat daarvan is deze trombonelamp. Zijn vader, vroeger elektriciën en inmiddels basisschoolleraar, maakte hem van een kapotte trombone. Hiernaast komt de boekenkast te staan, maar die hebben we nog niet.

Oke, ik schreef er al eerder over, maar in een blogje met hippe dingen in ons huis mag ‘het meisje met de parel’ niet ontbreken.

De tafel liet ik ook al eerder zien, maar inmiddels hangt er een schilderijtje uit Fez boven. Het geeft de sfeer van Fez, met name de drukke Medina, erg mooi weer vind ik. Op tafel trouwens ons avondeten van vanavond: gnocchi met verse pesto, naar een recept van Suus.

Al met al ben ik erg gelukkig met ons huisje. Ik ben ontzettend dankbaar dat we nu hier wonen, met elkaar en twee lieve kittens. Met ruimte en rust en licht en natuur. Ik haal er nog steeds elke dag energie uit, waarschijnlijk ook door het grote contrast met mijn oude kamertje.

»

Geef een reactie

