Daily Self Love

Standaard

Vanaf vandaag begin ik mijn dag met het invullen van een self-love worksheet. Dat is een van de voornemens op mijn lijst in de categorie spiritueel. Vanochtend was de eerste keer en ik ben superenthousiast. Voor ik er meer over ga vertellen even een stukje achtergrond. Waarom wil ik mijn dag eigenlijk beginnen met redenen om van mezelf te houden? Sla het gerust over, maar voor mezelf wilde ik het toch even opschrijven. Om me eraan te herinneren waarom ik dit doe.

Achtergrond: onzekerheid

Afgelopen zomer volgde ik een soort studiekeuzetraject bij het Studiekeuze en Loopbaancentrum van mijn universiteit. Daarvoor vulde ik een interessetest in en een persoonlijkheidstest. Uiteindelijk lag bij het adviesgesprek wat ik naar aanleiding van de tests had de nadruk vooral op de interessetest, ik twijfelde immers over mijn studie en wat ik er dan naast wilde doen enzo. Op het einde stonden we ook even stil bij de persoonlijkheidstest. Die is bedoeld om je competenties in kaart te brengen (is leiding geven iets voor jou en dat soort dingen). Bij mij kwamen daar twee opvallende resultaten uit: Ik scoorde ontzettend hoog op zelfgeringschatting en ontzettend laag op assertiviteit.

Zelfgeringschatting is dat je dingen bij jezelf niet zo waardeert/bijzonder vindt en bij anderen juist wel. Dus zegmaar: dat ik een master natuurkunde doe vind ik heel normaal, dat is toch niet bijzonder of knap ofzo, ik verwacht eigenlijk niets anders van mezelf. Ik wuif het een beetje weg: ach, dat komt door mijn genen, ik heb een wiskundeknobbel geërfd. Ik ben helemaal niet goed in sport, tekenen of muziek. Wow, maar kun jij 5km hardlopen? Wat ontzettend knap. Jeetje, ik wou dat ik dat kon.

Oke, dat laatste gebrabbel was om een beetje te illustreren hoe het daadwerkelijk in mijn hoofd gaat. Ik was ook niet echt verbaasd door het testresultaat, maar wil wel heel graag aan de slag gaan daarmee. Sterker nog, dat ben ik al ongeveer een jaar aan het doen. En ik ben ook al lang niet meer zo onzeker als vorig jaar, ik voel me een stuk minder snel schuldig en ben niet zo vaak meer boos op mezelf. Toch ben ik ook nog niet echt heel zeker, vol zelfvertrouwen. En dat wil ik wel worden.

Het werkblad

Nu wilde ik al een tijdje deze ‘Daily Self Love’ worksheet van Jessica Mullen invullen, op aanraden van the self help hipster. De hierboven genoemde test gaf me (opnieuw) aanleiding om aan mijn zelfbeeld te werken, en dat is precies waar de worksheet voor bedoeld is. Gister heb ik dus een mooi stapeltje uitgeprint en vanochtend ben ik mijn dag begonnen met het invullen van een self-love worksheet.

Tien dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent lijkt veel, maar als je eenmaal aan het schrijven bent en in een flow van dankbaarheid zit komt er vanzelf meer. Het helpt denk ik ook wel dat ik al bijna een jaar elke avond een thank-you journal bijhoud. Tien redenen opschrijven waarom ik van mezelf hou vond ik een stuk moeilijker. Best wel confronterend zelfs. Dat is natuurlijk waarom deze worksheet goed voor mij is.

Verder schrijf je nog wat dingen op: 3 nieuwe dingen die je wil uitproberen, 3 gevoelens om de toon van de dag mee te zetten, 2 nieuwe dingen die je geleerd hebt, een complimentje aan jezelf, 2 manieren om jezelf vandaag een dienst te bewijzen en hoe je over jezelf wil denken. Ook is er ruimte om wat op te krabbelen/tekenen/droedelen. Bij ‘what I want’ was mijn eerste gedachte: ja, maar ik kan helemaal niet tekenen. Vervolgens heb ik lekker toch een juicer getekend, wat fruit en groente (en een zonnetje ^^) en gewoon een beetje het beeld ‘je dag vrolijk beginnen met een sapje’ proberen te illustreren.

Hij is trouwens wel een beetje groot om tijdens je ontbijt in te vullen. Tenminste, ik had net te weinig tijd om rustig tekeningetjes te maken. Vandaar dat ik maar gewoon Elise hartje Elise en wat random blije dingen heb neergekrabbeld. Ook prima, werd ik ook vrolijk van. Morgen ga ik er iets meer tijd voor nemen en mijn kleurpotloden erbij pakken.

Hoe het werkt

Deze worksheet, en volgens mij ook alle andere worksheets van Jessica Mullen, werken met ‘The law of attraction’. Voor wie daar niet bekend mee is: hier legt the self help hipster de basisgedachte uit. Voor wie er zeer sceptisch over is: hier legt ze uit waarom het in ieder geval werkt om ermee te werken. Sinds ik deze zomer bij haar de self help summer school heb gedaan werk ik er ook mee, het bevalt mij ontzettend goed. Ik geloof ook dat deze worksheets ‘werken’. Je begint je dag met een positieve toon, een positief gevoel over jezelf en de wereld.

Ik merkte het vandaag al een beetje: het eerste wat ik vanochtend deed was op vriendjelief mopperen. Toen heb ik tijdens mijn ontbijt de worksheet ingevuld (wat sowieso natuurlijk al beter voor je stemming is dan computeren, lijkt me). De rest van de dag ben ik echt heel vrolijk. Ik vond mijn college superinteressant, kon zowaar het conceptuele gedeelte ook volgen, loop met een brede glimlach rond. Nou kan dat natuurlijk ook door andere dingen komen, ik ben over het algemeen ook wel gewoon gelukkig met mijn leven, maar ik had wel het idee dat vandaag extra leuk is.

Om het effect een beetje te illustreren even een anekdote van vanmiddag op de fiets. Vriendlief sneed me af en ik wilde hem een snauw geven, toen ik opeens dacht: och, hij deed het vast niet express, en als hij iets bots zegt als ik iets onhandigs doe vind ik het ook niet leuk, dus laat ik me maar inhouden. Dat ligt wel in lijn met de gevoelens die ik vandaag wilde nastreven (liefde, vertrouwen en dankbaarheid).

»

  1. Wat een leuke worksheets! Misschien ook wat voor mij, ik herken me wel in dat verhaal over zelfgeringschatting. Ik vind mezelf ook niet bijzonder interessant en getalenteerd, terwijl ik bij anderen altijd positieve dingen zie. Best jammer eigenlijk ,want het is helemaal niet verkeerd om trots te zijn op dingen die je kunt!

  2. Jessica Mullen’s worksheets zijn echt heel erg fijn! Goed dat je hiermee aan de slag gaat, misschien print ik er binnenkort ook wel weer een paar uit.

Geef een reactie

