Meisje met de parel

Standaard

Met een kamer van 4.5m hoog en grote, witte, lege muren vonden we dat het tijd was voor wat kunst aan de muur. Maargoed, geen idee eigenlijk hoe je aan een schilderij komt. We dachten aan het goed, maar echt mooie schilderijtjes waren daar op dat moment niet. Een andere optie was de kunstuitleen. Dan moet je natuurlijk ook nog iets vinden wat je allebei aan de muur wil hebben hangen. Uiteindelijk is het iets heel anders geworden: zelf-maak-kunst.

Foto die in de viva stond

Ik had dit idee in januari al een keer in de viva zien staan, maar toen woonde ik nog op 12 vierkante meter met muren die zo vol hingen dat je meer posters etc. zag dan witte muur. Het werkt zo: je koopt een patroon, en volgens dat patroon sla je spijkertjes in de muur. Die verbind je dan met een touwtje (à la verbind de puntjes, uit puzzelboekjes van toen je nog klein was) et voilà. Met de kleur van je touw en het soort spijkertjes kun je het dan enigszins personaliseren. Tot mijn grote vreugde was vriendlief het wel eens met mijn lievelingskleur, paars.

Na wat zoek- en sjouwwerk hadden we alles in huis. Probeer trouwens voor de grap eens een plaat van 1 bij 1 op de fiets te vervoeren. We zijn lekker een avondje gaan knutselen (sorry voor de 311 spijkertjes, lieve onderburen). Het mooie is dat het best wel makkelijk is: het maakt niet zoveel uit als de spijkertjes schots en scheef staan en niet even diep erin geslagen zijn. Het ‘moeilijkste’ is denk ik om het goede patroon te volgen. Het patroon dat je koopt is namelijk voor 4 schilderijen (Meisje met de parel, de zonnebloemen, Feldhase, Liegender Hund im Schnee).

Als je klaar bent met de spijkertjes kun je ze gaan verbinden met touw. Na een tijdje kwamen we erachter dat buitenom en dan nog een rondje om elke spijker heen het handigst was. Ook kwamen we erachter dat ons touw (gewoon paars naaigaren) te dun was. Uiteindelijk hebben we het patroon dus heen-terug-heen gevolgd zodat de draad driedubbel zit. Ook dat maakt niet uit, ziet er nog steeds leuk uit. Als laatste scheur je het patroon onder de spijkertjes-en-draadjes uit. Het eindresultaat:

Anyway, ik heb weer een voornemen (in de categorie wonen) vervuld: zelf iets geknutseld voor in huis. Oh, en ter vergelijking nog even een foto van het echte schilderij.

ps. Waar haal je zo’n patroon nou? Bij hippe designwinkels met allemaal van dit soort grappige dingen. Hieronder staat een lijstje met winkels/steden die ik weet. Laat het me weten in de comments als je in een andere stad een winkel hebt gevonden die ze verkoopt, dan kan ik het hierbij zetten. Mensen komen namelijk vaak via google op dit artikel en dan kan ik ze verder helpen :)

  • Amersfoort, kunsthal KAdE, Smallepad 3
  • Nijmegen, Déjà Vu, Houtstraat 57
»

Geef een reactie

