Afwassen

Standaard

Afgelopen dinsdag at ik bij Suus – en maakten we samen een fijne-dingen-in-de-herfst-lijstje. Na het eten deden we de afwas, en tijdens die afwas kwam ik erachter hoe fijn afwassen eigenlijk is. Nouja, niet per se leuk om te doen, maar vooral fijn als je hem dan doet/gedaan hebt.

Op mijn oude kamer liet ik de afwas meestal staan. Als een echte student deed ik eens in de zoveel tijd een grote, en vooral ook vieze, afwas. Soms zaten er nog (beschimmelde?) etensresten bij. Blehh. Dan stond die afwas me de hele week aan te staren. En iedere keer als ik hem zag staan en wel tijd had, en iedere keer als ik er iets bijzette: Elise, ga nou eens verdomme die afwas doen. Maar het is zoveel. En zo vies. En ik heb er geen zin in. Ik doe het later wel. Ken je die mentale discussie? Erg vermoeiend. Vaak kwam het er op neer dat ik hem dan deed als ik bijvoorbeeld geen bestek meer had, of geen borden ofzo. Gelukkig (helaas…) had ik relatief veel servies voor een student en hield ik het dus best nog even uit. Ook voor gasten niet zo prettig – want als je dan na het eten samen de afwas gaat doen is daar ook nog de berg die er al stond.

Tegenwoordig, bedacht ik me dinsdag, gaat het wel anders. Na het eten sta ik automatisch op om de afwas te gaan doen. Ik denk er niet eens meer bij na. En dat scheelt heel veel. Het is geen optie om hem niet te doen – bij eten hoort afwassen, net zoals koken eigenlijk. Dat is veel fijner. Ik heb niet meer die hele mentale discussie, ik voel me niet schuldig omdat ik toch eerst ben gaan computeren (en dat het dan daarna te laat is/ik te moe ben om hem nog te doen). Ik voel me de rest van de avond ook prettiger als ik de afwas al gedaan heb, dan is er niet meer de hele tijd dat knagende gevoel dat je misschien toch nog maar moet opstaan. Dan zit ik niet rustig en komt het er meestal op neer dat ik eindeloos rondklik op facebook, kan ik niet aan iets ‘echts’ beginnen, bloggen bijvoorbeeld, om nog de schijn op te houden dat ik elk moment op kan staan om de afwas te doen.

Nou helpt het ook wel dat ik ben verhuisd. Hier hebben we een eigen keuken, en dus ook ruimte voor een afdruiprekje naast de wasbak. (Op mijn oude kamer schoof ik een bureaustoel in de deuropening, met een dienblad met een theedoek erop als plaats om de natte spullen neer te zetten. Want de algemene keuken vond ik te smerig, en ik ergerde me aan afwas van anderen en wilde dus niet mijne ook daar laten staan. Niet echt ideaal allemaal.) Als je ergens net gaat wonen is alles nog helemaal netjes en schoon, en is er dus ook veel motivatie om het zo te houden. Ook helpt de nieuwe omgeving met het vormen van nieuwe gewoontes: afwassen na het eten is een ‘huisregel’.

Goed, het is dus fijner om de afwas gedaan te hebben. Maar hoe zorg je nou dat je hem ook daadwerkelijk doet? Hiervoor gebruik ik een tip die ik van Lianne kreeg tijdens de Self Help Summerschool: Do it for your future self. Doe die afwas dus om een dienst te bewijzen aan jezelf, je future self heeft dan namelijk een super relaxte avond. Zo erg is de afwas ook niet als je eenmaal bezig bent, vind ik. Zeker wanneer je het elke dag doet is het niet vies en aangekoekt.

Iets anders wat helpt is door de dag heen mijn afwas spoelen. Dit heeft vriendlief ingevoerd, en ik word er heel blij van. Daardoor is de afwas ook echt niet vies, het is zo gedaan. Als je toch al opstaat om je ontbijtkommetje bij de afwas te zetten kun je ook wel even snel de afwasborstel erdoorheen halen. Wanneer je het gelijk doet gaan echt alle etensresten er makkelijk af/uit. Een ander voordeel hieraan is (bij mij thuis) dat er voor de katten niets te halen valt op het aanrecht.

Het mooie aan gewoontes is dat ze na een tijdje vanzelf gaan. In het begin kost het wat doorzettingsvermogen om de gewoonte te creëren, maar als je hem eenmaal aangeleerd hebt, zoals ik nu met de afwas, kost het opstaan (om de afwas te doen) geen moeite meer. Over opstaan gesproken… dat is een gewoonte waar ik even wat energie in moet gaan steken. Elke ochtend blijf ik na de wekker nog een half uur liggen – en daar wordt het begin van mijn dag niet soepeler van. Ook niet fijner, ik lig namelijk vrijwel dat hele halve uur met mezelf te discussiëren over het al dan niet uit bed stappen. Ik denk dat ik daar in oktober een 30-day trial van ga maken.

Oh, en vergeet na de afwas niet je past self even te bedanken voor de moeite.

 

 

»

  1. Gelukkig heb ik mezelf vanaf het begin aangeleerd gewoon steeds hetzelfde bord te gebruiken. Als ik eten ga koken was ik ondertussen het bord af dat ik gister gebruikt heb. Zelfde met alles eigenlijk, bekers, bestek, etc. Ik bedank mijn past self inderdaad maar even ^_^

    • hahaha, daar had ik niet bij stilgestaan, maar weinig afwas creëren helpt natuurlijk ontzettend :) als ik bij mijn ouders ben valt het me altijd zo op dat soms na het eten de glazen in de afwasmachine gezet worden, terwijl ik me ook aangewend heb heel lang met hetzelfde glas te doen :P

  2. Sparen voor een afwasmachine helpt ook ;) dan kun je ‘m gewoon lekker volladen en staart de afwas je ook niet meer zo boos aan vanaf het aanrechtblad!

Geef een reactie

