Zelfgemaakt!

Standaard

Een van de opdrachten van (het vervolg van) de self help school was om na te denken over wat je eet. Hoe wil je eten? Wat is je ideale dieet? Waar word je blij van? In eerste instantie kon ik niet heel veel met de opdracht, eten is niet echt heel belangrijk voor me. Later kwam ik erachter dat ik toch wel bepaalde idealen heb. Ik eet al een paar jaar af en aan vegetarisch. Sinds halverwege augustus is dat weer strikt vegetarisch. Een veel belangrijker ideaal voor mij is puur voedsel. Liefst zelfgemaakt. Eerlijk, biologisch voedsel zonder e-nummers en conserveringsmiddelen. Weinig toegevoegde suiker. Niet nep, zoals light-producten, maar gewoon echt eten.

Maargoed, het is niet heel haalbaar om dit in een keer te veranderen. Vegetarisch eten is best makkelijk: je stopt gewoon met vlees eten. Natuurlijk is wel gezonder om even na te denken over voedingsstoffen en vervangers, maar de verandering an sich was voor mij goed te doen. Zelf eten maken daarentegen kost tijd. Een pak cruesli in de supermarkt uitzoeken is makkelijker dan een recept opzoeken wat je lekker lijkt, alle losse ingrediënten kopen en vervolgens nog een uur in de keuken staan om het te maken. Inmiddels ben ik dus bezig om langzaam, stapje voor stapje, steeds meer over te stappen op zelfgemaakt eten.

Notenmuesli, vers uit de oven

Opzich was mijn oude eetpatroon voor een student al best gezond. Veel groente en fruit, bijna niets uit pakjes, weinig echt heel neppe dingen zoals roze koeken. De eerste verandering in mijn dieet was bovengenoemde muesli. Voorheen ontbeet ik met notencruesli van quaker, inmiddels maak ik een keer per week zelf een batch notenmuesli (recept van Vegadutchie). Zoveel lekkerder dan die uit een pak! En helemaal biologisch, dat voelt voor mij toch ook beter. De eerste keer vond ik het erg veel werk, maar recepten worden altijd makkelijker als je ze vaker uitvoert. Het voordeel is ook dat je het helemaal kan maken zoals je wil. Zo laat ik de kokosrasp uit het recept weg, want ik hou niet zo van kokos. Met name met het gedroogde fruit kun je ook lekker variëren. Ik gebruik altijd gewoon de gedroogde abrikoos uit het recept, maar ik heb gehoord dat gedroogde appeltjes ook heel lekker zijn, en wil het binnenkort zelf met cranberry’s proberen.

Muesli’reep’, nog niet gesneden

Inmiddels zit de muesli ‘in mijn systeem’ en ben ik met iets nieuws begonnen. Gisteravond maakte ik voor het eerst zelf mueslirepen (recept van Some-like-it-raw). Dit zodat ik gemakkelijk vullende tussendoortjes mee kan nemen naar de uni. Ik heb al even geproefd, en ze zijn heerlijk. Volgens vriendlief smaken ze naar appeltaart (ik heb de rozijnen in het recept vervangen door gedroogde appeltjes). Ik verwacht dat dit recept ook gaat ‘blijven hangen’. Het project voor daarna is zelf brood maken. Ik heb al een recept van Jamie Oliver voor walnoten-abrikozenbrood. Mocht ik voortaan altijd zelfgemaakt brood willen eten dan mag ik de broodbakmachine lenen die stof staat te vangen bij mijn ouders.

Mijn eerste groene monster ooit – juli dit jaar

Een andere gezonde toevoeging aan mijn ‘dieet’ zijn groene monsters (ik bedoel dus niet dat ik op dieet ben, maar versta onder dieet gewoon alles wat ik eet). Voor wie daar nog nooit van gehoord heeft: smoothies met niet alleen fruit maar ook groente. Ik vond het best een raar idee om groente in smoothies te stoppen, maar het is hartstikke lekker en (natuurlijk) heel gezond. Zelf hou ik het nog vooral bij neutrale groente, bijv. spinazie, veldsla of komkommer in combinatie met veel fruit. Ik heb een keer een smoothie gemaakt met meer groente dan fruit, maar dat was nog teveel van het goede. Iets anders waar ik benieuwd naar ben zijn green juices, qua ingrediënten lijkt dat op green monsters, maar in plaats van te blenden verwerk je het met een sapcentrifuge (juicer), zodat je alleen het sap en niet het vruchtvlees hebt.

American breakfast

Zelfgemaakt vind ik belangrijk, maar gezond hoeft niet altijd. Sowieso is zelfgemaakt eten vaak al gezonder dan het supermarkt-equivalent. Vanochtend ontbeten we met zelfgemaakte maple syrup pancakes (recept van Jamie Oliver). Niet bepaald gezond, wel superlekker. We aten ze buiten, de zon staat ’s ochtends op ons balkon. Buiten ontbijten is echt een heerlijke start van de dag, zeker in september voelt het als een cadeautje dat het nog kan.

»

    • ja, had ik op je blog zien staan :) kom je ook wel eens naar de meetings? (die zijn gemeenschappelijk voor level 1 en 2 toch?) ik wou woensdag weer gaan :)

  1. Haha, wat grappig, op aanetendenken en etenmaken-niveau zijn wij totaal tegenovergesteld: ik weet al tijden dat voedsel heel belangrijk voor me is en ik praat er de hele dag over, maar ik maak nooit iets. Dat kost tijd en gedoe en ik laat altijd alles aanbranden. :’) Salades zijn mijn specialiteit omdat je daar alleen maar hoeft te snijden. Jouw muesli ziet er wel jaloersmakend goed uit! Misschien ga ik het proberen als ik in de kerstvakantie bij mijn ouders ben (dan heb ik ook een over)… al mijn motivatie zo lang levend blijft, dan.

Geef een reactie

