Tips om je aandacht bij het college te houden

Standaard

Heb je dat ook wel eens, dat je jezelf er tijdens een college op betrapt ergens anders te zijn met je gedachtes? Ik heb het echt dagelijks. Meestal is het maar kort, maar soms zit ik hele colleges lang te dagdromen. Dan heb ik in mijn hoofd alweer hele verhalen geschreven voor op mijn blog, heb ik gesprekken met mensen in mijn hoofd, analyseer ik de dag (of de kleding van de docent…). Inmiddels heb ik ook al een aantal manieren om te voorkomen dat ik afgeleid word, of om mijn aandacht weer terug te brengen als het stiekem toch gebeurt.

  1. Volg leuke vakken. Ik kan mijn aandacht veel makkelijker bij het college houden als ik het oprecht interessant vind wat de docent vertelt. Daarom is het belangrijk om vakken te kiezen die je echt graag wil volgen. Nu snap ik dat bij elke studie leuke en minder leuke vakken horen, maar probeer in ieder geval in je keuzeruimte je interesse te volgen. Mocht je trouwens geen van je vakken echt interessant vinden dan is het tijd om eens kritisch na te gaan denken over je studiekeuze.
  2. Kies vakken van leuke docenten. Hoe interessant een onderwerp ook is, sommige docenten kunnen alles saai brengen. En andersom. Maak daar op een positieve manier gebruik van en kijk als je je studieprogramma samenstelt ook naar wie het vak geeft. Voor mijzelf geldt vaak ook dat leuke docenten interessante vakken geven. Toeval?
  3. Maak aantekeningen. Sowieso helpt dit je waarschijnlijk in je studie, doordat je dingen beter onthoudt als je ze opschrijft, maar het werkt ook goed om je aandacht erbij te houden. Doordat je meeschrijft zit je niet alleen maar lam naar het bord te staren maar heb je vanzelf een actievere houding. Wat ik zelf eigenlijk altijd doe is alles meeschrijven vanaf het schoolbord. Dit is  lastiger wanneer je college hebt van powerpoint slides, wat je dan zou kunnen doen is dingen opschrijven die de docent vertelt over de slides (het voelt zo nutteloos om slides over te schrijven). Dit meeschrijven heeft echt wel eens voorkomen dat ik in slaap viel tijdens een bepaald vak.
  4. Als je piekert over iets en daardoor je aandacht er niet bij kan houden: schrijf het op en leg het weg. Daarmee haal je het vaak ook weg uit je hoofd. Dit is vooral makkelijk als het bijvoorbeeld om een boodschappenlijstje gaat. Iets moeilijker is het wanneer je echt ergens mee zit, bijvoorbeeld een ruzie en het niet los kunt laten. In dat geval ligt het waarschijnlijk niet aan het college dat je je aandacht er niet bij kunt houden. Mocht iemand hier tips voor hebben dan zijn ze welkom!
  5. Mochten je gedachtes afdwalen: ga er als een boeddhist mee om. Dus constateer dat je afgeleid was, zonder te oordelen (ik ben te dom voor dit vak; wat slecht dat ik me niet kan concentreren; etc), haal een keer diep adem of neem een slok drinken of iets dergelijks en breng je aandacht terug naar de docent. Als je jezelf dit aanleert conditioneer je jezelf om bij elke slok drinken (of diepe ademhaling) weer goed op te letten, en gaat het andersom ook werken: bij een slok drinken ga je je vanzelf concentreren.
  6. Loop een rondje in de pauze. Ga bijvoorbeeld een kop thee halen om de vorige tip mee uit te voeren. Doordat je even wat beweging hebt kun je je daarna weer beter concentreren.
  7. Zet een deur of raam in het lokaal open. Wij zitten soms met heel veel mensen in een zaaltje zonder ventilatie en dat is echt dodelijk voor je concentratie. De meeste docenten vinden het geen probleem als je even opstaat om dit te doen, maar voor de zekerheid kun je het (evt in de pauze) even vragen. Meestal ben je namelijk niet de enige die hier last van heeft, en een docent heeft ook liever alerte studenten dan een stel apathische goudvissen en wordt zelf waarschijnlijk ook gaar als het lokaal muf en vol is.
  8. Stel vragen tijdens het college (of, als dat niet handig is: bedenk ze). Daarmee dwing je jezelf om over de stof na te denken en ben je er dus automatisch mee bezig. De meeste docenten vinden het ook leuk als mensen echt geïnteresseerd zijn in de stof en beantwoorden graag vragen. Verder kun je hiermee het college beter aan je eigen niveau aanpassen. Mocht het bijvoorbeeld veel te moeilijk zijn dan kun je een docent wat afremmen door om extra uitleg of tussenstappen te vragen. Kijk hier wel een beetje mee uit en maak een inschatting van hoe je medestudenten het vinden. Als iedereen het moeilijk vindt zullen ze je dankbaar zijn, maar ik ken bij mijn eigen studie ook een paar irritante vragenstellers. Bijvoorbeeld de jongen die bij analyse II niet wist wat een deelrijtje was (geïrriteerde docent: een deelrijtje is een deel van de rij). Of de jongen die zoveel irrelevante, kijk-mij-slim-zijn vragen stelde dat er op een gegeven moment een zucht door de zaal (incl. docent) heen ging wanneer hij zijn hand opstak.
  9. Geen laptop/smartphone/tablet op tafel. Mocht je hem nou echt nodig hebben, bijvoorbeeld omdat je het boek erop hebt staan, zet dat dan fullscreen en ga niet facebooken/surfen/twitteren/whatever. Voor je het weet ben je de hele draad kwijt en kun je het niet meer volgen. Als je echt liever andere dingen wil doen kun je beter niet naar het college gaan.
  10. Ga verder naar voren zitten. Dit is met name handig in grote en/of drukke groepen. Dan versta je de docent beter, zie je het bord beter en is er minder voor je om je af te leiden. Het is erg moeilijk om je te concentreren als je mee kan kijken op het laptopscherm van iemand voor je die plants vs zombies zit te spelen.
  11. Zorg dat de ‘randvoorwaarden’ goed zijn. Je kunt je beter focussen als je uitgerust bent, geen honger of dorst hebt en niet naar de wc hoeft. Niemand kan zich concentreren als zijn blaas op springen staat.

Het ironische aan dit verhaal is dat ik het bedacht tijdens mijn college Electrodynamics eerder vandaag. Braaf als ik ben volgde ik gelijk zelf tip nr. 4 op. Het werkte: ik schreef in steekwoorden een lijstje met tips op en kon me daarna weer veel beter op de docent concentreren.

Eén reactie »

  1. Dat opschrijven doe ik ook altijd! Werkt inderdaad heel fijn, ik heb altijd een klein boekje bij me om dat soort dingen in op te schrijven. Mijn beste tip zou zijn, in het geval van bijvoorbeeld een ruzie, proberen te accepteren dat je er op het moment zelf niks aan kunt doen. Dat betekent niet dat je het moet vergeten of wegstoppen, maar je kunt het wel even parkeren en laten op de dag een momentje proberen in te plannen om er eens over na te denken. Ik kreeg ooit als tip om, als je daar de behoefte aan hebt, een vast moment in te plannen waarop je mag piekeren, als je het de rest van de dag dan maar laat. Ik vond dat heel prettig!

Geef een reactie

