Paaldansen

Video

Ik besefte me laatst dat ik hier eigenlijk nog nooit iets geschreven heb over paaldansen, terwijl dat toch mijn favoriete sport is. Laatst liet ik een foto van paaldansen zien aan een groep meiden, en kwam ik erachter dat het toch niet helemaal alledaags was, zo bijzonder vond iedereen het. Komende zondag komen twee van hen hierheen om het ook een keer te proberen :)

Deze houding heet de cliffhanger

Laten we eerst maar het grote vooroordeel over paaldansen uit de weg helpen. Het is niet sletterig en heeft niets te maken met het clichébeeld van nachtclubdanseressen dat je in films vaak ziet. Ik zie het zelf meer als turnen, maar dan aan een verticale paal in plaats van aan de brug of op de balk. Het is een hartstikke zware sport, je wordt er sterk van en hebt veel techniek nodig. En ja, je kan er ook sexy omheenparaderen en dan met je billen schudden, maar dat is niet wat je leert tijdens een cursus paaldansen. Je hebt inderdaad een kort broekje aan (je hebt het grip nodig) en het is een showsport, maar dat maakt het niet heel anders dan turnen of kunstschaatsen.

Waar bestaat de sport verder uit? Je kunt het (grofweg) in 3 onderdelen verdelen. Draaien, klimmen/zitten/etc en hangen. Bij de cursus die ik volg begonnen we met verschillende draaien, omdat dat redelijk makkelijk is en er al gauw hip uitziet. Het volgende wat we leerden was in de paal klimmen en zitten. Dit is, met name in eerste instantie, best bikkelen! Daarnaast heb je nog het gedeelte wat ik ‘hangen’ noem, de cliffhanger op de foto is daar een voorbeeld van. Dit is mijn favoriete gedeelte, lekker op-zijn-kop trucjes doen in de paal. Het zijn soms echt staaltjes acrobatiek die je uitvoert om van de ene naar de andere houding te komen.

Paaldansen is geen sport voor watjes, ik kom elke week terug met blauwe plekken en een hoop spierpijn. Ik vind het heerlijk, daaraan voel je dat je goed gesport hebt. De blauwe plekken vond ik in het begin wel even wennen, maar het hoort erbij, en daardoor merk je ook hoe snel je vooruit gaat: dingen die de eerste keer heel veel pijn deden doe ik nu fluitend. En, bonus, je krijgt een mooi gespierd en lenig lichaam van paaldansen. Omdat je zoveel verschillende dingen doet gebruik je volgens mij echt al je spieren, ik heb regelmatig dat ik na een les spieren voel waarvan ik niet wist dat ik ze had.

In tegenstelling tot hardlopen, waar ik een beetje een knipperlichtrelatie mee heb, vind ik paaldansen altijd leuk om te doen en kost het me eigenlijk geen moeite om ‘vol te houden’. Sterker nog, ik stap met liefde op de fiets naar het sportcentrum, ook als het regent of als het vriest, en dat zegt echt veel bij mij. Deze zomervakantie heb ik ook een aantal keer getraind bij vriendinnen thuis, en stond ik soms zelf vroeg op om voor de hitte van de dag te kunnen sporten. Wat een vooruitgang, als je bedenkt dat ik tot een jaar geleden nauwelijks sportte!

Hopelijk heb je zo een beetje een beeld van wat paaldansen inhoudt. Als afsluiting een filmpje van een optreden van mijn docente, Hanka Venselaar. Dit is een optreden in samenwerking met een koor op een rustig nummer, supermooi. Als je wil zien hoe spectaculair paaldansen kan zijn raad ik dit filmpje aan, met dit optreden is ze Europees kampioen geworden.

»

  1. Ik heb ook een cursus paalfitness gedaan een paar maanden geleden en ik vond het zo leuk! Ik zou graag nog een keer opnieuw een cursus doen. Je voelt je er zo krachtig door en je krijgt echt een kick van dat op z’n kop hangen!

  2. Gaaf je stukje hierover! Een gedeelte vind ik wel herkenbaar, aangezien zelf kleren maken ook niet een alledaagse hobby is en nogal op wat vooroordelen kan stuiten bij mensen. Super gaaf dat je dit doet en ook dat je uiteindelijk dus toch een sport hebt gevonden waarmee het klikt!! Zelf wist ik nog niet zoveel over de sport, al was ik wel al wat verder dan het vooroordeel en zag het al als een onderdeel van turnen ;) Ik had ook gehoord dat ze de bond voor paaldansen zich sterk maakt om de sport Olympisch te maken, wat altijd goed is voor de populariteit van een sport!

Geef een reactie

