kikkers & duurzaamheid

Standaard

Ik ben er weer! Helemaal klaar met werken en nog niet helemaal klaar om weer te beginnen met studeren. Gelukkig heb ik nog een kleine week om verandering te brengen in dat laatste. Afgelopen vakantie ben ik niet echt aan bloggen toegekomen, maar ik wil er vanaf nu weer vol voor gaan.

Eat that frog!

Vandaag heb ik een hoop kikkers gegeten, letterlijk en figuurlijk. Ik las dit artikel, en het idee sprak me gelijk aan. In het kort: je ziet taken die je nog moet doen als kikkers die je moet eten. Daarbij zijn de taken met de hoogste prioriteit (en de naarste consequenties als je ze uitstelt) de lelijkste, grootste kikkers. Het idee komt uit een boek (Eat that frog), en houdt geloof ik veel meer in dan wat ik weet, maar voor mij hielp het al om gewoon te doen alsof het kikkers waren. Zaterdag haalde ik in de AH een zakje snoepkikkers. Die legde ik alvast bovenop de stapel ‘nog regelen’ op mijn eettafel. Het hele weekend riep ik vrolijk dat ik vandaag kikkers zou gaan eten, en het was ook echt best leuk.

Nog doen!

Het is ontzettend relaxed om zo’n stapel weg te werken. Als je er even goed voor gaat zitten vallen de meeste dingen ook erg mee. Als beloning snoepte ik (in het begin) na elke taak een kikker. Na een tijdje had ik zoveel geregeld dat ik geen kikker meer kon zien. Nu sta ik ingeschreven voor het volgende collegejaar, weet ik ongeveer welke vakken ik ga doen, is de gemeentelijke afvalheffing (net op tijd!) betaald en heb ik eindelijk een rekening bij Triodos. Dat geeft een heel rustig gevoel. Er zijn wel wat dingen blijven liggen, maar ik ben in ieder geval de stapel een keer langs geweest en weet zeker dat er niets dringends meer ligt.

in stapeltjes verdeeld

Eco-gadgets

Ik gebruik mijn blog normaal niet om shoplogs op te zetten, maar maak voor deze keer graag een uitzondering. Zaterdag ben ik naar de ‘Dit is WAAR’ winkel geweest. Ik vind de naam stom, wereldwinkel is duidelijker en praat makkelijker, maar dat is hoe hij nu heet. Los van de naam vind ik het een hele leuke winkel, je vindt er een hoop hippe hebbedingetjes, allemaal fair-trade en meestal geloof ik ook biologisch/ecologisch/gerecycled.

Bovenstaande lunchzakjes waren de reden voor mijn bezoek. Voortaan gebruik ik dus geen boterhamzakjes meer, maar neem ik mijn lunch mee in deze vrolijke lunchskins. Ik ben benieuwd hoe handig het is, maar volgens mijn collega in Leiden (waar ik het idee van heb) kun je ze gewoon in de afwas meenemen. Verder kocht ik groentezakjes, om in de supermarkt geen plastic zakjes meer te hoeven pakken voor groente en fruit. Wat ik de laatste tijd deed om mijn afval te verminderen was alles gewoon los in mijn mandje stoppen, maar dit is toch handiger. Ik heb er gelijk twee in mijn eigen tas gedaan en twee in de boodschappentas van mijn vriend, dus vandaag in de supermarkt rolden onze perziken hip in het groen over de band heen.

Toen ik er toch was heb ik ook maar gelijk een dopper gekocht. In eerste instantie vond ik het een beetje overdreven, een plastic flesje van ongeveer 10 euro. De afgelopen maanden heb ik erop gelet, en stiekem koop ik toch wel meerdere keren per maand een nieuw drinkflesje. En draag ik dus bij aan de plastic soep. Daarom heb ik er nu toch een gekocht. Doordat je hem in het midden open kunt maken is hij ook makkelijk af te wassen en schoon te houden (waterflesjes uit de supermarkt gaan na een tijdje zo stinken, dat was de reden dat ik steeds nieuwe kocht). Om maar even een beetje reclame te maken: je steunt er ook een goed doel mee. En (ook belangrijk!) hij is verkrijgbaar in verschillende mooie kleuren.

 

 

 

 

»

  1. Klinkt supergoed allemaal. =)
    Volgens mij moet ik binnenkort ook maar eens bij de “dit is WAAR” langs. (wereldwinkel bekt toch lekkerder..)

  2. Wauw, die lunchzakjes en groentetasjes zijn echt het idee van de eeuw! Ik moet zeker even langs WAAR(bekt wat lekkerder dan de hele zin) als ik weer in Utrecht bent.

      • Ze bevallen erg goed! Inderdaad heel makkelijk af te wassen (toch wel het belangrijkst voor mij). Ik raad je wel aan om de grote te nemen. Ik (ijdeltuit…) heb twee normale gekocht omdat ik de patroontjes van de grote minder hip vond, maar had er dus 2 nodig omdat mijn lunch er anders niet in past. Bijkomend voordeel is dat ze er interessant uitzien, dus mensen vragen ernaar en dan kun je ze vertellen over duurzaamheid enzo (wat jij al zei van die groentezakjes).

  3. Heej Elise, Vandaag je blog voor het eerst gelezen! Je schrijft over super interessante dingen! Raak er wel geïnspireerd van! (wat altijd goed is ;) Ben benieuwd naar je stukje over taalwetenschappen!!

Geef een reactie

