Uitdaging: bewust internetten

Standaard

Het idee van een uitdaging om een maand lang een nieuwe gewoonte uit te proberen is dat je kunt kijken of hij je bevalt. Als dat zo is heb je al geoefend en wordt het makkelijker om het daarna vol te blijven houden. Als het niet bevalt dan stop je er daarna gewoon mee. Doordat je van te voren met jezelf afspreekt dat het maar voor één maand is kun je jezelf er een stuk makkelijker toe zetten om het inderdaad elke dag strikt te blijven doen. Ruim twee weken geleden eindigde mijn eerste uitdaging: een maand bewust internetten. De afspraak die ik met mezelf maakte was om zowel mijn email als mijn facebook maar een keer per dag openen.

Hoe ging het?

Mijn vriend had het wachtwoord van mijn mail en ik vroeg hem een keer per dag om mij in te loggen. Dan las en beantwoordde ik al mijn mailtjes. Vervolgens logde ik braaf weer uit. Dat laatste is eigenlijk moeilijker dan dat het lijkt. Ik was namelijk gewend om mijn email altijd ingelogd te hebben staan. Als ik mijn browser opende klikte ik vaak automatisch naar gmail toe. Door bewust uit te loggen kwam ik dan gewoon op het lege inlogscherm terecht. In het begin was dat scherm, en vooral hoe vaak ik er onbewust heenklinkte, echt een eyeopener.

Natuurlijk was het vaak wel onhandig. Soms zijn er mailtjes met belangrijke info, en die kan je er dan niet zomaar even 5 keer per dag bijpakken. Als oplossing daarvoor heb ik een tweede emailadres aangemaakt, alleen voor mezelf, waar ik belangrijke dingen heen doorstuurde. Die mocht ik wel openen wanneer ik wilde. Omdat ik verder geen email ontvang daarop was dat gewoon een soort bewaarplaats voor info. Verder lagen er op mijn bureau vaak notities met wie ik zelf nog moest mailen en waarvoor. Ook kon ik voor ‘noodgevallen’ in de mail van mijn vriend inloggen om mijn wachtwoord op te zoeken. Dat heb ik 3 keer gedaan (dat was dan de enige keer die dag).

Met facebook had ik helemaal geen moeite, in de laatste week van de challenge waren er zelfs dagen dat ik dat helemaal niet opende. Daarvan had ik wel mijn eigen wachtwoord, maar ik ben nooit in de verleiding gekomen daar te vaak in te loggen. Ik klikte vaak vooral een beetje uit verveling wat rond, dus ik had ook niet het idee dat ik echt iets zou missen. Als je facebook minder vaak opent en je merkt dat het eigenlijk net zo saai/interessant is als daarvoor is dat een goede motivator het minder vaak te openen.

Al met al beviel het dus erg goed. Het is zo rustig om maar een keer per dag al die nutteloze info over je heen te krijgen (facebook) of bezig te zijn met wat mensen van jou willen (gmail). Door heel bewust maar een keer per dag tijd te maken hiervoor is het duidelijk dat het ook niet heel belangrijk is. Het is namelijk helemaal niet nodig om binnen een uur op je email te reageren. Na ongeveer 3 weken was ik van plan om het ook te blijven doen na de eerste maand. Om vast te wennen aan mijn eigen wachtwoord kennen en alsnog maar een keer per dag inloggen koos ik de laatste week zelf een wachtwoord, iets om me eraan te herinneren waarom ik ook al weer maar een keer per dag mijn mail wil openen.

Nu is de vraag natuurlijk: heb ik het volgehouden? Nee. Gek genoeg ging het op de een-na-laatste dag fout. Ik had een belangrijk mailtje gestuurd waarop ik graag antwoord wilde, en ‘vergat’ uit te loggen. Dus toen ik een uur later mijn laptop openklapte kwam mijn inbox weer tevoorschijn. In plaats van hem weg te klikken zonder te kijken zag ik dat ik al een antwoord had op het mailtje en kon ik het niet laten die te openen en vervolgens te beantwoorden.

Hoe gaat het nu?

Ik heb dus uiteindelijk niet een maand maar vier weken bewust op mijn internetgebruik gelet. De twee weken daarna is het weer toegenomen. In eerste instantie opende ik mijn mail gewoon iets vaker (3x op een dag, wat een luxe opeens!). In facebook was ik nog steeds niet heel geïnteresseerd. Ook dat is helaas niet blijven hangen. Inmiddels maakte ik vanochtend dus weer mijn vertrouwde rondje: email, reader, facebook. Als ik thuis zit te werken, zoals vandaag, maak ik dat rondje iedere keer als ik pauze of afleiding wil. Dat komt dus al gauw neer op minstens 7 keer per dag. Niet fijn.

Ik overweeg al twee weken (dus sinds ik het opgaf) de challenge weer opnieuw op te pakken, maar dan permanent. Eerlijk gezegd is dat ook de reden dat ik dit hele verhaal niet twee weken geleden al typte maar nu pas. Ik wist namelijk dat ik het weer zou willen oppakken als ik erover schreef, omdat ik me dan weer zou beseffen hoe goed het voor me was. Dat klopt helemaal. In feite is het dus wel een succes geweest: ik ben er in die vier weken echt achter gekomen hoe goed het voor me is om zo bewust met mijn email om te gaan. Ik zou iedereen die iets te veel tijd besteed aan facebook of email aanraden om dit ook te proberen.

De tweede keer dat ik het ga proberen weet ik iets beter waar de moeilijkheid zit. Het probleem is niet dat ik te vaak inlog, het probleem is dat ik nooit uitlog. Dit keer ga ik daar dus extra op letten. Verder illustreren de afgelopen paar weken een bepaalde valkuil van mij heel goed. Wanneer ik iets probeer en het gaat een keer mis geef ik het vaak daarna gelijk op. Ik had ook best na die ene dag dat ik mijn email twee keer opende gewoon weer verder kunnen gaan met bewust internetten. In plaats daarvan dacht ik: nu heb ik het toch niet volbracht, dan kan ik er net zo goed helemaal mee ophouden (perfectionisme!). En zo kreeg mijn mailverslaving de kans om langzaam weer terug te kruipen.

Om even op mijn stukje van gister over perfectionisme terug te komen: ik werd niet boos op mezelf dat het niet gelukt was. Het was namelijk gewoon een doel dat ik mezelf gesteld had, dus helemaal niet erg als het niet lukt, gewoon een probeersel. De enige consequentie is dat ik nu geen 50ct in het spaarpotje doe en dit voornemen (nog) niet van de lijst mag afstrepen. Nu ga ik het gewoon weer vol goede moed proberen, met een ander plan van aanpak.

Poging 2

Ik wil dit keer bewust rekening houden met de mogelijkheid dat het niet lukt. De uitdaging wordt nu dus net iets anders. Ik neem me voor om in juni mijn email en mijn facebook nog maar een keer per dag te openen. Mocht dit op een dag niet lukken dan schrijf ik dat ergens op. Aan het einde van de maand hou ik het nog een dag extra vol voor elke dag dat het niet lukte. Op die manier kan ik dus gewoon af en toe de mist in gaan zonder de uitdaging op te hoeven geven. Het gaat er namelijk niet om dat ik echt een maand lang strikt maar een keer per dag inlog. Het uiteindelijke doel, permanent bewuster internetten en mijn mail niet al te vaak openen, is veel belangrijker. Over een maand laat ik weten of het gelukt is (en hoeveel extra dagen ik ga heb opgelopen).

»

  1. Goed dat je zo met deze challenge bezig bent! Ik ben ook bezig om bewuster te internetten, maar ik vind het inderdaad wel moeilijk. Het is zo’n gewoonte om gewoon overal ingelogd te zijn en gewoon tien keer per dag facebook en je mail te checken. Maarja, voor het grootste deel is het gewoon zonde van je tijd.

    • Wat grappig dat je er ook mee bezig bent :) om het een beetje ‘leuk’ te houden doe ik dus wel dat ik mijn reader zo vaak mag checken als ik wil, omdat blogs eigenlijk net tijdschriften zijn ofzo, en geen zonde van mijn tijd

  2. Ik heb ook een periode mijn vriend mijn twitter en fb wachtwoord laten veranderen. Toen merkte ik hoe verschrikkelijk vaak ik er per dag op zat. Probeer het nu zelf binnen de perken te houden. Wanneer dit lukt voel ik me relaxter, maar soms verval ik ook in herhaling. Te vaak fb en twitter checken maakt me onrustig.

Geef een reactie

