Perfectionisme

Standaard

Stel, je doet iets ‘verkeerd’. In je eigen ogen, of in die van iemand anders (en daardoor ook die van jezelf?). Je had het in ieder geval beter anders kunnen doen. Daardoor word je boos op jezelf. Tenminste, ik soms wel. Dan kan ik het echt niet van me afzetten. “Jeetje, wat stom, hoe kon je dat nou doen, en nu dit en dat en dat en bla en erg en paniek en stress”. Dat helpt dus niet. Maar hoe kun je dan reageren?

Een tijd geleden hoorde ik een tip die echt supergoed werkte in die situatie: accepteer dat het nu zo gegaan is, ook al had je het achteraf liever anders gehad, en neem je voor om het de volgende keer wèl anders te doen. Eigenlijk een soort twee-stappen idee dus. Ik kan me trouwens voorstellen dat dit voor sommige mensen echt te logisch voor woorden klinkt, maar omdat ik er erg veel aan heb gehad ga ik het lekker toch helemaal uitpluizen en uitleggen waarom dit zo goed werkt.

Het eerste gedeelte gaat over loslaten. Dat is moeilijk, maar eigenlijk ook het enige wat je kunt doen in die situatie. Het is namelijk al gebeurd, je kunt er toch niets meer aan veranderen. Iets anders dan het maar gewoon accepteren heeft dus niet veel zin en kost je alleen maar energie. In sommige situaties kun je trouwens wel iets doen, bijvoorbeeld wanneer je iemand anders gekwetst hebt. In dat geval kun je natuurlijk je excuses aanbieden en proberen het goed te maken voor zover dat mogelijk is. Maar aangezien ik hier even aanneem dat je net als ik een piekertype bent had je dat vast allang gedaan.

Door je voor te nemen het de volgende keer anders aan te pakken maak je de situatie constructief in plaats van destructief. Een leermomentje dus. Je richt je energie op het positieve voornemen het de volgende keer anders te doen. Waarschijnlijk weet je nu namelijk precies waar het fout ging en hoe je het de volgende keer wèl aan wil pakken. Dit maakt voor mij het loslaten zoveel makkelijker.

O, en kijk uit voor de ‘boos-worden-op-jezelf-omdat-je-boos-was-op-jezelf-om-iets-terwijl-je-juist-lief-wilde-zijn-voor-jezelf’ gedachte. Toen ik bovenstaande tip net gehoord had en er mee bezig was kwam ik vaak in een soort vicieuze gedachtengang terecht. Uit automatisme was ik vrij streng voor mezelf, dus als ik iets ‘stoms’ deed ging ik me er daarna over opvreten, waarna ik me herinnerde dat ik liever wilde zijn voor mezelf en dat ik dat dus ook fout had gedaan. Aaargh.

Een goed begin als je in deze situatie zit is accepteren dat je gewend bent het jezelf kwalijk te nemen als je iets beter had kunnen doen. Dat is nou eenmaal zo en dat zit ingesleten, dus het gaat ook moeite kosten om dit nieuwe gedachtenpatroon in te slijten. Die moeite is het meer dan waard :) het helpt als je gewoon vertrouwen probeert te hebben in jezelf en je vermogen om je eigen gedachtes te bepalen.

 

Geef een reactie

