Schoonheid

Standaard

Wat is schoonheid? Wanneer is iemand echt mooi? Er zijn een hoop blogs die ogenschijnlijk over dit onderwerp gaan, maar dat valt in mijn ogen tegen. Onder beautyblog verstaan we blogs waar meiden foto’s plaatsen van jurkjes die ze (willen) hebben. Waar het ene na het andere ‘beautyproduct’ (make-up etc) besproken wordt. Nou is het niet dat ik iets tegen die blogs heb hoor :) begrijp me niet verkeerd. Als je dat soort dingen interessant vindt: hou je er vooral mee bezig en schrijf erover. Ik vind het niet interessant om te lezen, maar dat maakt niet uit. Wat me wel stoort is dat het woord ‘schoonheid/beauty’ blijkbaar haast synoniem is aan make-up en mooie (dure?) kleren. Voor mij voelt dat niet goed. Je voelt het cliché al in de lucht hangen: schoonheid zit van binnen.

Ken je dat meisje? Hartstikke mooi, echt prachtig om naar te kijken, je zou zo met haar ruilen. Alleen ze is zo onzeker over zichzelf. Negatief zelfs. Niet tevreden met hoe ze is. Door haar onzekerheid komt ze soms een beetje bitchy over, maar ze is gewoon verlegen. En ken je dat andere meisje? Op een foto ziet ze er niet echt opvallend uit. Waarschijnlijk heeft ze borstelige wenkbrauwen, of een buikje, of een kapsel dat echt niet meer kan. Niet dat ze ‘lelijk’ is, maar ze voldoet niet aan het schoonheidsideaal. Je kent haar in het echt, en ze heeft zo’n opvallende uitstraling. Ze straalt letterlijk zelfvertrouwen uit. Dat maakt haar veel interessanter en aantrekkelijker. Ze is heel sociaal en heeft altijd leuke mensen om zich heen. Andere meisjes kunnen daar best jaloers op worden. “Tsss, wie denkt ze wel niet dat ze is, met haar niet-perfecte-uiterlijk. En waarom vinden jongens haar zo interessant? Ze is echt niet knap.”

Als het eerste meisje elke dag in de spiegel kijkt en denkt ‘wat ben ik toch lelijk, waarom zou iemand mij aardig vinden, etc’, dan zie je dat. Daar wordt ze ook letterlijk lelijker van. Dat het tweede meisje zichzelf goed en mooi vindt zoals ze is zie je ook. Vaak is jaloezie een teken van ontevredenheid bij jezelf. Iemand die over het tweede meisje roddelt doet dat waarschijnlijk omdat ze het zichzelf niet gunt om gelukkig te zijn met haar lichaam, inclusief ‘inperfecties’, terwijl dat meisje het wel doet en er nog mee wegkomt ook.

De  bètafaculteit heeft wat dit onderwerp betreft denk ik een goede invloed op mij gehad. Ik heb docenten die in de winter op sandalen lopen met dikke wollen sokken erin. Het maakt mensen echt heel weinig uit hoe je eruit ziet. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het relatief lage aantal vrouwen. Doordat er weinig meiden zijn bij mijn studie ben je al gauw mooi. Keerzijde is dat er wel een cultuur is waar intelligentie uitmaakt en een beetje neergekeken wordt op ‘domme mensen’. Mijn studie en de mensen die er rondlopen hebben het strebertje in mij nog meer aangemoedigd, waardoor ik qua leren veel te perfectionistisch ben. Maar dat is een heel ander onderwerp (het vierde voornemen onder het kopje ‘studie’), waar ik nog flink mee aan de slag wil.

Ik vind mezelf mooi. Dat klinkt een beetje arrogant om zo op te schrijven. Het is echt niet zo dat ik hele dagen ijdel voor de spiegel doorbreng, in kattenzwijm met mijn eigen schoonheid. Ik bedoel er ook niet mee dat ik niet snap waarom ik nog steeds niet als fotomodel gescout ben. Maar ik vind mezelf lekker wel mooi. Ik accepteer mijn lichaam zoals het is. Dat is de enige manier. Who cares dat ik een kromme neus heb en een scheve glimlach. Knobbelige knieën, een gek bultje in mijn hals, ik zie er echt niet ‘perfect’ uit.

Om even mijn retorische vraag te beantwoorden: Elise van een paar jaar geleden. She cared about it, was worried about it. Sterker nog, af en toe is zij er nog steeds.Nu kun je ook denken: jij hebt makkelijk praten. Met je vriendje en je taille en je blonde haar en weet ik veel welk deel van mijn uiterlijk of mijn leven jij ook wel zou willen hebben. Wanneer je je vergelijkt met anderen (of in dit geval dus met mij), zegt het deel waar je op uitkomt waarschijnlijk vooral iets over een stukje van jou waar je onzeker over bent.

Geloof me, met wie ter wereld je je ook vergelijkt, je gaat iets vinden aan diegene dat mooier/leuker/beter is dan aan jou. Het mooie is: dat geldt andersom ook. Als je even nadenkt kun je vast iets verzinnen waar jij beter in bent etc. Dus stop alsjeblieft met vergelijken. Als dit een gewoonte van je is, iets wat je onbewust doet, probeer er dan op te letten. Dwing jezelf bij elke vergelijking waarbij je iemand anders of jezelf omlaaghaalt een tweede vergelijking te bedenken die de andere kant op werkt. Dat relativeert lekker. In het begin zal het best moeilijk zijn, maar het is de moeite waard!

Ik vind jou mooi. Ik weet niet wie je bent en of ik je ken, maar ik vind je per definitie mooi. Zoals je bent, nu, op dit moment. Met al je onzekerheden en sterke kanten en issues en je lichaam en je putjesbillen en alles wat je hebt meegemaakt. En ik hoop dat jij dat ook vindt. Ook al vond je dat vroeger misschien niet. Ook al heeft niemand het ooit openlijk tegen je gezegd. Volgens mij is jezelf accepteren zoals je bent de eerste stap, sterker nog, de eerste voorwaarde, om gelukkig te zijn. Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar geloof me: als je er eenmaal bent maakt het je leven wel een stuk makkelijker.

Stel het niet uit. Denk niet: ik ben al bijna tevreden met mezelf, alleen eerst nog even die laatste 3 kilo eraf, dat tentamen halen, een relatie krijgen, etc., dan ben ik goed genoeg. Het hele punt is dat je nu al goed genoeg bent, zoals je bent. Er is niets mis met streven naar al die andere dingen, maar verandering, groei, komt veel natuurlijker wanneer je eerst het punt in je leven accepteert (omhelst) waar je nu bent. Accepteer jezelf. Ga voor je spiegel staan en teken een mooi hartje om je weerspiegeling heen.

Tot ziens, schoonheid ;)

»

Geef een reactie

