Start running again

Standaard

Een maand geleden vertelde ik enthousiast over hardlopen. Wat ik niet verteld heb hier is dat ik een week later voor het eerst een les niet uitrende. En dat ik daarna zo druk en gedemotiveerd was dat ik niet meer ben gaan hardlopen. Wat ging er mis? Nou, die laatste les behoorlijk veel.

Hoe ik stopte met hardlopen

Ik zal mijn agenda van die twee dagen vertellen: vrijdagochtend Pools (9.00-13.00); vrijdagmiddag tentamen statistiek (14.00-17.00); vrijdagavond naar een concert in Tilburg (18.20-23.40); laatste trein naar huis gemist en toen maar de bus naar de ouders van mijn vriend gepakt; erachter komen dat ik met de eerste bus die gaat al 5 minuten te laat zou zijn voor Pools de volgende ochtend; slapen (01.30-07.00); mijn vriend brengt me met de auto zodat ik een trein eerder kan halen, maar door wegwerkzaamheden verdwalen we en mis ik mijn trein; Elise in paniek, want te laat voor Pools; Elise haalt, door heel hard te rennen, een bus eerder dan gepland en is een kwartier te vroeg bij Pools; Poolse les (10.00-14.00);

Vervolgens wilde ik gaan hardlopen, dat had ik zo gepland. Ik had wel honger, maar hardlopen op een volle maag is niet fijn, dus ik besloot eerst te gaan hardlopen en daarna te lunchen. Veel efficiënter. Daar was mijn lichaam het niet mee eens. Al bij de eerste minuten rennen kreeg ik vreselijke steken in mijn buik. Na een paar minuten wandelen waren ze nog niet weg, maar van Evy moest ik weer gaan hardlopen, dus ik besloot koppig dat ik (heel langzaam, vanwege de steken) toch ging rennen. Na een minuut kon ik echt niet meer. Toen besloot ik de start to run les te pauzeren en gewoon terug naar huis te wandelen.

Thuis ben ik helemaal ingestort. Niet gek, na zo’n belachelijk drukke/gestresste dagen. Ik ben echt geschrokken van hoe slecht ik naar mijn lichaam luisterde. Op dat moment dacht ik nog dat ik mijn volgende geplande training wel zou doen. Verderop in die week besloot ik dat mijn vakken volgen en ook nog halve dagen Pools doen een beetje veel van het goede was. Dat ik beter rustig aan kon doen en niet ook nog eens moest gaan hardlopen. Nouja, en als je er dan eenmaal een week uit bent is hardlopen niet meer vanzelfsprekend. En omdat beginnen voor mij het moeilijkste is pakte ik het ook niet meer op.

En weer begon…

Na drie weken niet hardlopen ben ik deze week weer begonnen. Ik was het eigenlijk niet van plan, maar ik hoorde van een vriendin dat zij deze week les 2 ging rennen. Dat leek me wel haalbaar, dus we zijn samen gegaan. Dat hielp wel, want daardoor keek ik uit naar samen iets gezelligs doen (in plaats van dat ik opzag tegen voor het eerst weer rennen en merken hoe erg mijn conditie weer was achteruit gegaan). De truc bij mij is dat ik er vooral niet te veel over moet gaan nadenken.

Het leuke is dat zij al woont in het gebouw waar ik over drie weken ook kom te wonen. De omgeving daar is echt prachtig. Dat wist ik wel ongeveer, maar ik was er nog nooit geweest. Nu heb ik nog meer zin om te verhuizen. En het rennen? Dat ging goed. Ik had behoorlijk moeite met het uitrennen van de les, maar het lukte wel. Dat ik überhaupt weer was gaan hardlopen voelde echt fantastisch. Morgen gaan we weer.

»

  1. Goed bezig Elise dat je het toch weer opgepakt hebt! =)
    Hoe laat gaan jullie morgen? Als het kan, mag ik dan ook meedoen?

Geef een reactie

