Mandalatekenen

Standaard

Deze week heb ik mijn maandelijkse piekerdagen, en gisteravond besloot ik daarom mijn tekenspullen erbij te pakken. Zoals elke mandala begon ik met een grote cirkel. Wat een verademing trouwens om een passer te hebben als je gewend bent de omtrek van een bord of kom te gebruiken als basiscirkel. Ik vond de passer zo leuk dat ik besloot als opzet voor mijn mandala een aantal cirkels met verschillende straal en hetzelfde middelpunt te gebruiken.

De kleurpotloden in de volgorde voor de mandala

Meestal teken ik een mandala door eerst met potlood een aantal vormen te tekenen en daarna, als ik er tevreden mee ben, alles in te kleuren. Gister echter lag een grote nog ongebruikte doos met 50 (!) verschillende kleuren mij aan te staren. Omdat ik verder toch niet zoveel inspiratie had besloot ik de rest in kleur te doen. Ik wilde mijn nieuwe kleurtjes testen en had een soort regenboog-idee in mijn hoofd. Uiteindelijk is het een soort lineaire-spiraal-regenboog geworden: ik verbond de cirkels mijn lijnstukken, en ging met mijn regenboog aan kleurpotloden de hele cirkel rond.

halverwege

Toen was het nog een vrij kale mandala, met in elke kleur een gebogen lijn naar het middelpunt toe. Eerst heb ik elke lijn wat dikker gemaakt naar buiten toe (zie foto). Daarna ben ik de randen van elke lijn langsgegaan met de twee kleuren die ernaast liggen, om een soort effect te krijgen dat de kleuren een beetje terugkomen en door elkaar heen lopen. Als laatste heb ik alle witte vlakken opgevuld.

De mandala

Ik vind het niet zo mooi dat je de potloodstrepen van de passer er nog doorheen ziet. Meestal teken ik ook alle potloodlijnen met kleur over, maar dit waren echt hulplijnen, ze horen niet bij de uiteindelijke mandala. Ik vind het wel best. Sterker nog, ik ben er wel een beetje trots op dat ik een niet-perfecte mandala gemaakt heb en gewoon lekker online zet. Het ging, zoals meestal met mandala’s, namelijk veel meer om het proces.

Het fijne aan mandalatekenen is de rust die het geeft. Na een half uurtje tekenen is mijn hoofd helemaal leeg en stil. Het is een soort meditatieve bezigheid. Er komen wel gedachten in me op, maar die drijven ook weer weg zonder dat ik er echt aandacht aan besteed. Eigenlijk geef je je ‘monkey mind’, je ego, iets om zich mee bezig te houden, waardoor het vergeet zich druk te maken. Ofzo.

Geef een reactie

