Bachelorscriptie

Standaard

Omdat verschillende mensen benieuwd waren naar mijn bachelorscriptie heb ik besloten hem hier online te zetten. Eerst even wat uitleg over hoe het verslag tot stand is gekomen.

Mijn bachelorscriptie

Over het onderwerp

Afgelopen jaar heb ik, als afsluiting van mijn dubbele bachelor wis- en natuurkunde, een bachelorstage gedaan. Het programma is zo opgezet dat je maar één stage doet die voor beide studies meetelt. Het wordt aangemoedigd om deze stage op het grensvlak van de wis- en natuurkunde te doen, maar dat is niet verplicht.

Zelf wilde ik wel graag mijn beide studies combineren in een stage. Omdat ik verder niet echt een onderwerp wist heb ik gewoon bedacht wat mijn favoriete vakken waren: kwantummechanica en symmetrie. Vervolgens ben ik naar een docent van mathematische fysica toegegaan om te vragen of hij iets wist wat met beide vakken te maken had. Zo kwamen we via de vlechtgroep uit bij knopentheorie.

Uiteindelijk is mijn stage een literatuuronderzoek geworden. Ik heb verschillende polynomen uit de knopentheorie en hun onderlinge verbanden bestudeerd. Het moeilijkste stuk is een vrij lang bewijs (12 blz + 5 blz met lemma’s in de appendix) van een stelling over een van deze polynomen. Het bewijs dat ik heb uitgeschreven is gebaseerd op dat uit een boek over knopentheorie. In dat boek stappen ze over een aantal details heen die ik zelf wel heb uitgezocht en uitgewerkt.

Het plan was eigenlijk dat ik het verband tussen bepaalde modellen uit de statistische mechanica en polynomen in de knopentheorie zou gaan bekijken. In eerste instantie heb ik daar wel wat overzichtsartikelen over gelezen, maar dat heeft het niet tot in de scriptie gehaald. Toen ik de polynomen helemaal begreep en hun benodigde eigenschappen bewezen had was er geen tijd meer om ook nog het verband met statistische mechanica te bekijken.

Over het doen van de stage

Ik vond het echt heel leuk om een bachelorstage te doen. Het fijne aan een theoretische stage is dat je zelf je tijd in kan delen. Verder heb je alleen een laptop of wat uitgeprintte artikelen nodig, en een pen en een kladblok om voor jezelf wat dingen uit te schrijven. Je kunt dus ook overal gaan zitten waar je wil. Als je een beetje zelfdiscipline hebt is dat ideaal.

Bij wiskunde op de afdeling waren geen plekken voor bachelorstudenten, dus de meesten werken thuis of in de bieb. Bij natuurkunde doen de meeste mensen een experimentele stage, waardoor ze rondlopen op een afdeling en betrokken zijn bij de onderzoeksgroep. Omdat bij een onderzoeksgroep zitten me wel gezellig leek, en ik toch de master theoretische hoge-energiefysica wil gaan doen, ben ik daar gaan vragen of ze een bureau vrij hadden. Beetje gek misschien om zo binnen te lopen en te vragen om een werkplaats op een afdeling waar je geen onderzoek doet, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. Ik kon aan het enige bureau zonder computer gaan zitten, waar ook alle thee en de waterkokers staan. Ideaal, want ik wilde toch op mijn eigen laptop werken.

Een bureautje, al is het eigenlijk de koffietafel, op een kamer waar ook andere mensen aan een scriptie zitten te werken was voor mij erg fijn. Als ik problemen had met LaTeX was er altijd wel iemand die wist hoe het moest, en als je even vastzit of het zat bent en gewoon lekker wil kletsen kan dat ook. Ook de package waarmee ik uiteindelijk een deel van de tekeningen gemaakt heb kreeg ik als tip van iemand die zelf diagrammen had moeten maken voor zijn bachelorstage.

een voorbeeld van een zelfgetekend plaatje voor mijn bachelorscriptie

Het resultaat

Hier vind je het eindresultaat, mijn bachelorscriptie. Als je enige wiskundige achtergrond hebt is hij goed te lezen, ook zonder voorkennis over knopentheorie. Als je geen wiskundige bent is het misschien leuk om eens een wiskundescriptie te zien.  Hij is in het nederlands geschreven. Omdat al mijn bronnen engels waren en het een literatuurscriptie was leek nederlands me makkelijker. Dat helpt je om dingen in je eigen woorden te herformuleren.

Ik heb er een negen voor gekregen. Dat had ik absoluut niet verwacht, omdat ik zelf niet echt nieuwe dingen bedacht heb. Blijkbaar is dat bij een bachelorstage heel normaal. Bij de eindbespreking gaven ze aan dat het was omdat ik zelfstandig gewerkt heb (voor mijn gevoel stond ik elke week met weinig te vertellen bij mijn begeleider, maar dat viel blijkbaar mee) en omdat ik alles helder heb uitgelegd. De tweede lezer, een natuurkundige, kon in één dag het hele verslag doorwerken en de bewijzen meeschrijven (= begrijpen).

Voor mijzelf is het, niet alleen qua wiskunde, een leerzame stage geweest. Ik weet nu dat ik theoretisch onderzoek doen leuk vind. Dat THEF me een leuke afdeling lijkt om mijn afstudeerstage (van een jaar) te doen. Dat ik schrijven en uitleggen leuk vind. Dat ik best wat meer vertrouwen in mijn eigen kunnen mag hebben.

Geef een reactie

