Bewust(er) internetten

Standaard

Sinds vanochtend heb ik niet meer zelf het wachtwoord van mijn email. Een keer per dag opent mijn vriend voor mij mijn mail en mag ik zelf alles beantwoorden en versturen wat ik wil. Daarna meld ik me weer af, dus alles wat er daarna nog binnenkomt lees ik de volgende dag pas weer. Mijn facebook open ik (als het goed is) vanaf vandaag ook nog maar een keer per dag.

Rond carnaval las ik op verschillende blogs dat mensen het plan hadden om tijdens de vastentijd hun internetgebruik te beperken, of eigenlijk vooral de tijd die ze ‘nutteloos’ rondklikken op sites zoals facebook. Het idee sprak me aan, maar ik was in die tijd al met teveel andere projecten bezig. Ook dit recente artikel van Suus kwam behoorlijk hard bij me aan, mocht je je nog afvragen wat het nou eigenlijk allemaal kwaad kan. Intussen groeide mijn internetgebruik steeds meer. Deze week ging het zover dat het niet meer alleen tijdverspilling was, maar zelfs een beetje ongezond werd.

Ik vind het soms moeilijk om dingen los te laten en daarom regel ik dingen het liefst gelijk. Nou is dat best positief, maar de oorzaak (dat ik het anders niet van me af kan zetten) is niet echt handig. Ik zal een voorbeeldje geven uit deze week dat (samen met nog wat dingen) voor mij de directe aanleiding waren om nu toch eindelijk maar eens te beginnen aan een ‘internet detox’.

Bij Pools maken we na de les computertestjes om onze vooruitgang met de taal in kaart te brengen. In de ‘dode tijd’ voordat we kunnen beginnen opende ik even mijn mail en las ik een mailtje over een groepsopdracht voor een wiskundevak. Toen was iedereen er en begonnen we aan de eerste test, herkennen of een woord wel of niet Pools was. Ik kon me helemaal niet concentreren en was alleen maar bezig met dat ik dan dus mijn groepsgenootje moest mailen, dat we er samen aan moesten gaan zitten deze week, welke momenten ik eigenlijk tijd had, dat ik dan nog een cdrom moest krijgen van een ander groepsgenootje, enz. Gelukkig kon je de test pauzeren, dus kon ik even op mijn hand schrijven wat ik allemaal moest regelen. Daarna ging het concentreren al iets beter, maar nog steeds speelde het mailtje ook wel in mijn hoofd.

Het stomme aan deze situatie was dat dat mailtje helemaal niet zo urgent was. Ik had toch pas later die dag tijd om het te beantwoorden, en op dat moment kan ik heus ook nog wel bedenken wie ik allemaal moet mailen en waarvoor. Verder zat er ook niet echt veel haast achter. Toch kon ik het absoluut niet loslaten. Dit soort dingen gebeuren me wel vaker. Dat ik bijvoorbeeld, in plaats van lunchen als ik honger heb, het belangrijker vind om eerst even een mailtje te beantwoorden (dat helemaal geen haast heeft) en waarvoor ik nog wat dingen moet uitzoeken. Uiteindelijk ben ik dan echt helemaal flauw van de honger tegen de tijd dat ik aan lunchen toekom.

Ik wil meer prioriteit leggen bij voor mezelf zorgen, in mijn lichaam aanwezig zijn, in het moment aanwezig zijn. Zeker nu ik het deze week druk heb en niet veel slaap is goed voor mezelf zorgen extra belangrijk. Daarom besloot ik gisteravond rigoureus om mijn mail de komende maand nog maar een keer per dag te lezen. En als ik dan toch bezig ben kan facebook daar ook wel bij. Omdat dat niet zo ongezond was maar gewoon vrij nutteloos heb ik daar nog wel zelf het wachtwoord van. Kijken of ik genoeg zelfdiscipline heb om het echt maar een keer per dag te openen. Verder laat ik mezelf vrij. Ik mag zoveel bloggen, blogs lezen en random andere sites bezoeken als ik wil.

Misschien wel leuk om alvast te weten: ik ben op het moment een lijst aan het maken ben met voornemens. Een maand lang bewuster internetten staat ook op die lijst, onder het kopje ‘Uitdagingen’. Ik heb de lijst nu bijna af, dus hij komt ergens dit weekend online, met een uitgebreide uitleg erbij. In het kader daarvan zal ik aan het einde van deze maand ook zeker laten weten hoe het internet-minderen was en of ik het heb volgehouden.

Om mee af te sluiten nog even een paar reminders voor mezelf, mocht ik het er de komende maand moeilijk mee gaan krijgen: als iemand me echt dringend moet bereiken heb ik altijd nog een telefoon. Ik krijg zelden mailtjes waarvan het erg is als ik ze pas een dag later lees. De post (email van vroeger…) komt ook maar één keer per dag en daar klaagt ook niemand over. In tegenstelling tot goed voor mezelf zorgen is snel je mail beantwoorden helemaal niet zo belangrijk.

 

»

  1. Herkenbaar – dat stukje van Suus vond ik ook supergoed en kwam goed binnen. Goed dat je goed voor jezelf zorgen meer de prioriteit maakt, dat is ook heel belangrijk. Take care, ik plaats dat artikel wat ik voor je schrijf later deze week maar ik doe er altijd even over om alles goed op een rijtje te zetten! <3

Geef een reactie

