leeslijstje

Standaard

Ik heb in mijn boekenkast een halve plank gereserveerd voor de volgende dingen: bladerboekjes, boeken die ik geleend heb en nog terug moet geven en boeken (geleend of van mezelf) die ik nog niet gelezen heb. Dit zijn trouwens ook de enige boeken in mijn ‘boekenkast’. Het grootste deel van mijn boeken staat op een plank boven mijn raam of ligt in dozen onder mijn bed. Door ruimtegebrek staan er vooral veel dingen in mijn kast waar ik makkelijk bij moet kunnen. Hopelijk verhuis ik binnenkort en is er dan ruimte voor een echte boekenkast.

Laatst was ik jarig en kreeg ik er weer een paar boeken bij. De afdeling ‘nog niet gelezen’ is daardoor gegroeid. Yeah! Omdat ik van lijstjes hou: dit is wat er op me staat te wachten.

Spirituele boeken:

  • Tao van Poeh – Benjamin Hoff

Ik heb veel over dit boek gehoord. Zoals ik het me voorstel is het een makkelijke uitleg van het Taoïsme. Ik heb hem van mijn broertje en zusje gekregen voor mijn verjaardag, dus het staat nog helemaal vers in de kast en is echt een stimulans om (eindelijk) ‘De kunst van het geluk’ uit te lezen zodat ik hierin kan beginnen.

  • De kracht van het nu – Eckhart Tolle
  • De stitle spreekt – Eckhart Tolle

Deze twee boeken heb ik van de vader van mijn vriend geleend. De schrijver schijnt een vrij bekende spirituele ‘guru’ te zijn. Ook hier heb ik veel (positieve) dingen over gehoord. De boeken zien er alleen nogal ouderwets en saai uit, waardoor ik steeds andere boeken voor deze schuif in mijn leeslijstje. Ik heb trouwens geen idee waarover hij schrijft, vanuit welke traditie, maar te zien aan de titels zal het over mindfullnes (bestond die term toen al?) en meditatie gaan.

Leesboeken:

  • Geschiedenis, sprookjes en andere (on)waarheden – Brigid Pasulka

Dit boek heb ik geleend van een vriend. Hij vond het ontzettend mooi, dat maakte me nieuwsgierig. Ik zou er het liefst vandaag nog aan beginnen, maar doordat er Pools in wordt gebruikt en ik meedoe aan een onderzoek naar Pools leren is het netter als ik het nog even laat liggen. De titel spreekt me in ieder geval erg aan. Ben benieuwd!

  • Le petit prince – Antoine de Saint-Exupéry

Deze heb ik voor mijn verjaardag gekregen van de ouders van mijn vriend. Ook bij deze is de cursus Pools de reden dat ik er nog niet aan begin: om nou twee moeilijke talen door elkaar heen te doen is een beetje veel van het goede. Ik ben benieuwd hoe moeilijk het wordt om dit te lezen. Ik geloof namelijk dat ik wel ingewikkeldere boeken heb gelezen in het Frans, maar dit wordt de eerste keer dat ik een boek in het Frans ga lezen dat ik niet eerder in het Nederlands/Engels gelezen heb.

  • Aleph – Paulo Coelho

Hier ben ik al een keer aan begonnen, maar ik kwam niet door het eerste hoofdstuk heen. Gek, want normaal lees ik zijn boeken zo weg. Ik denk dat ik gewoon nog niet aan dit boek toe was. Wellicht probeer ik het in de zomer nog eens, en dan niet in een drukke trein, maar lekker in een grasveldje in de zon.

Doeboeken:

  • Wreck this journal – Keri Smith

Het concept van dit boek is ontzettend grappig. Op elke bladzijde staat een opdracht, en die opdrachten leiden altijd tot vernieling van het boek/die bladzijde. Je kunt hem dus willekeurig ergens openslaan en uitvoeren wat er staat. De boekenliefhebber in mij kan het nog niet over haar hart verkrijgen om een boek te vernielen. Hij is dus ook nog helemaal netjes. Des te meer reden om het wèl te doen.

  • Handboek voor het bouwen van je eigen luchtkasteel – Barbara Sophia Tammes

Dit boek heb ik al wel gelezen, maar nog niet uitgevoerd. Het heet niet voor niets een handboek: elke kamer in het luchtkasteel is tegelijk een soort opdracht, meditatie of oefening. Ik geloof dat ik stiekem af en toe wel wat dingetjes hieruit toepas, maar het lijkt me zo nuttig om ze vaker en bewuster toe te passen.

Dus waar wacht ik nog op?

Ik ben nu al een paar maanden langzaam bezig met het boek van de Dalai Lama. Het is ontzettend mooi en inzichtelijk, maar niet bepaald licht leesvoer. Verder is het behoorlijk saai en Amerikaans geschreven. Daarom ben ik nu maar even niet begonnen aan een nieuwe roman. Hopelijk kom ik er dan wel doorheen en kan ik aan de andere boeken in het lijstje spiritueel beginnen. Ik wil heb boek namelijk wel graag uitlezen, ook al gaat het wat moeizaam.

Update: uiteindelijk heb ik het boek van de Dalai Lama maar aan de kant gelegd en ben ik aan andere spirituele boeken begonnen. Misschien pak ik hem ooit weer op en krijg ik hem dan wel uit.

Eén reactie »

Geef een reactie

