Pools leren

Standaard

Een paar maanden geleden was ik veel bezig met de vraag wat ik nou echt wil in het leven, wat mijn passie is. Een van de antwoorden die in me opkwam was leren. Ik word blij van nieuwe dingen leren. Op sommige dingen raak ik vrij snel uitgekeken als ik ze eenmaal kan, met anderen blijf ik doorgaan, verdergaan, meer willen leren.

Twee jaar geleden ben ik in Krakau geweest, en eigenlijk wil ik sindsdien al graag Pools leren. Het is een slavische taal, en lijkt dus nauwelijks op bijvoorbeeld Nederlands en Duits. Dat maakt het moeilijker voor mij om op te pikken dan de meeste talen die ik tot nu toe geleerd heb. Ik was er ook nog niet aan begonnen. Toevallig is er nu, onder andere aan mijn universiteit, een internationale studie bezig naar hoe mensen talen leren – met als onderzoekstaal Pools. Toen ik posters zag hangen dat ze proefpersonen zochten heb ik me dan ook gelijk aangemeld.

Wonder boven wonder bleek het onderzoek ook nog in mijn rooster te passen, dus sinds eergister ben ik Pools aan het leren. Het concept van de cursus is echt heel gaaf: de docente praat alleen maar Pools tijdens de les, vanaf de eerste minuut. Didactisch gezien is dat natuurlijk heel interessant. Ik denk zelf dat we de taal daardoor wel sneller (moeten) oppikken. Aan de andere kant is het uitleggen van grammaticaregels en structuren moeilijker: dat gebeurt ook zo goed of kwaad als het gaat in het Pools.

Anyway, ik kan inmiddels in het Pools zeggen dat ik een Braziliaanse brandweerman ben. En dat ik een Nederlandse studente ben, maar ja, dat is oud nieuws. De cursus is trouwens helemaal gericht op spreekvaardigheid. We hebben geen pen en papier, mogen geen aantekeningen maken. Het enige dat we de hele ochtend doen is Pools spreken en luisteren, geholpen door powerpointslides met plaatjes. Zelf leer ik een taal eigenlijk juist liever door te lezen, hoewel je meer aan spreken hebt. Het punt is denk ik dat het een onderzoek is naar hoe mensen talen leren, en in principe leer je het als baby ook doordat mensen het tegen je spreken. In verband met het onderzoek mag ik deze twee weken ook nog geen pools praten buiten de les of dingen opzoeken op internet.

Na de cursus ben ik wel van plan om ook een klein beetje Pools te leren lezen. Ik heb al een boek doorspekt met Poolse woorden in de kast staan: Geschiedenis, sprookjes en andere (on)waarheden van Brigid Pasulka. Daarna kan ik vast ergens een makkelijk Pools kinderboek opduikelen. Een van mijn beste vrienden spreekt vloeiend Pools, en we zijn allebei benieuwd voor hoeverre ik straks een gesprek met hem kan voeren. Helaas mag dat nu nog niet, omdat voor het onderzoek alle proefpersonen evenveel aan de taal moeten worden blootgesteld. Nog even geduld dus.

Wel heb ik het deze week behoorlijk druk. Elke ochtend heb ik eerst twee uur les en daarna nog ongeveer een uur lang (computer)testjes om te zien hoe ver ik ben. ’s Middags na het Pools stort ik me in de statistiek, omdat ik daar morgenmiddag een tentamen van heb. Dat breekt me wel een beetje op: de hele dag (soms zelfs ’s avonds nog) opperst geconcentreerd leren is zwaar. Gelukkig heb ik statistiek inmiddels wel aardig onder de knie. Na morgen ben ik er vanaf!

Eén reactie »

  1. Wat leuk! Ik zelf ben Italiaans gaan leren op ongeveer dezelfde manier als je Poolse lessen. Er was hier in Canberra, Australia waar ik woon, een Dante Alleghieri organisatie die Italiaanse conversatie avonden had en waar ik gewoon bij ben gaan zitten en iedere week ging ik meer verstaan. Antwoorden was nogal moeilijk en ging met een mengelmoes van Frans & Spaans & een beetje Italiaans. Ik spreek Frans, Spaans, Duits & Engels, dus ben gewend om met vreemde talen om te gaan en ben mezelf Italiaans met behulp van CD’s & boeken gaan leren, maar het meeste met CD’s en audio materiaal en concentreer me niet echt op geschreven taal. Ik doe het gewoon als hobby en heb er veel plezier in. In het begin had ik veel profijt van mijn Spaanse kennis maar nu ik wat verder ben is het vaak een handycap, ha ha en verwar ik veel woorden met Spaanse woorden. Hoe is het verder met de test gegaan? en met je pools?
    Ik ben heel benieuwd.

Geef een reactie

