Toetjes

Standaard

Dit zijn twee vergelijkbare recepten voor toetjes. Ik maak ze graag voor speciale gelegenheden. De ene kende ik al een jaar of vijf, de andere leerde ik dit jaar bij Judith maken. Toen ik mijn verjaardag bij mijn ouders vierde maakte ik een soort combinatie van de twee gerechten. Beide gerechtjes worden op losse bordjes bereid. Ik eet geen taart, dus dan zijn dit soort ‘gebakjes’ leuk om toch iets feestelijks aan je gasten aan te kunnen bieden.

Suikerbrood met slagroom en vruchtjes (voor 6-8 personen):

  • Snijd een suikerbrood in dikke plakken. Op elk bordje komt een plak.
  • klop twee bekertjes slagroom op met een beetje kaneel erdoorheen en schep het mengsel met een lepel op de plakken suikerbrood.
  • Versier de suikerbrood-gebakjes met vruchten, bijvoorbeeld een doosjevol zomerfruit uit de vriezer.

Bastognekoeken met mascarpone en aardbeien (voor 4 personen):

  • Breek ongeveer de helft van de koekjes uit een pak bastognekoeken in grove stukken en leg dit op de bordjes.
  • Klop een bekertje slagroom op en schep hier een bakje mascarpone doorheen. Schep het mengsel over de bastognekoekjes heen.
  • Maak het bordje op met verse aardbeien.

Variatie (voor beide recepten)

  • Met de vruchtjes kun je heel veel variëren. Op de foto heb ik bijvoorbeeld het suikerbroodrecept met aardbeien gemaakt. Verse meloen is ook erg lekker. Eigenlijk kun je gewoon je favoriete (verse) fruit gebruiken.
  • Het is leuk om de gebakjes te versieren door er wat cacaopoeder overheen te strooien.
  • Het is lekker om de bastognekoekjes met amaretto te besprenkelen. Zelf hou ik niet zo van drank, maar van anderen hoor ik dat het goed bevalt.
Geef een reactie

