Spelen met taal

Standaard

Ik hou niet zo heel erg van muziek, eigenlijk. Veel mensen hebben op de fiets oordopjes in of zetten gelijk muziek op zodra ze thuiskomen. Zelf vind ik stilte eigenlijk prettiger als ik in mijn eentje ben, dat leidt minder af. Als ik met anderen ben vind ik een muziekje soms wel leuk, maar aan de andere kant moet je daar dan ook weer overheen praten. Ik geloof dat het komt omdat ik vaak keelpijn heb, dat ik niet zo van veel geluid hou.

Maargoed, dit blogje gaat dus wel over muziek. Ik vind het wèl leuk om vrolijke muziek op te zetten en random in mijn eentje op de ene vierkante meter vrije vloer die mijn kamer heeft te dansen. Zo maar, midden op de dag. Verder hou ik ontzettend van ‘zelfgemaakte’ muziek. Daarmee bedoel ik eigenlijk vooral dat ik het mooi vind om te horen als mijn vriendje (of iemand anders die het goed kan) pianospeelt. Sinds ik een cursus stijldansen doe let ik iets meer op ritmes. Zou je geloven dat ik dus 2 jaar gitaarles en (vroeger) 3 of 4 jaar blokfluitles heb gehad zonder te weten wat het verschil tussen een driekwarts en een vierkwarts maat is?

Dat is trouwens nog steeds niet waar dit blogje over gaat. Nu jullie weten dat ik dus wel en niet van muziek hou zal ik beginnen met wat ik wilde zeggen. Dit stukje gaat over mooie woorden in muziek. Ik vind het leuk als je echt kan wegdromen bij de tekst in een nummer. Als de betekenis niet helemaal duidelijk is, waardoor je er je eigen invulling aan kunt geven. Als tekst onverwacht is, mooi klinkt, gek geformuleerd is. Nou is het natuurlijk moeilijk om zo los zinnetjes uit een songtekst te bekijken. Je hoort het zinnetje niet op de muziek en los van de rest van de tekst. Toch zijn er soms losse stukjes die mij raken, aan het denken zetten, ontroeren, inspireren. Of waar ik heel blij van wordt, of melancholisch, of…

Deze zinnetjes komen uit “Slaap lekker” van Diggy Dex en Eva de Roovere. Ik vind het taalgebruik in dit nummer grappig. Verder is het afwisselen van de vertellende rap met het (in zwoel vlaams) gezongen refrein mooi.

“De tijd trok zich vrij weinig aan van ons.”

“Geluk maak je zelf en jij mij gelukkig ook.”

Spinvis is denk ik het beste voorbeeld van mooi taalgebruik in Nederlandse muziek. Zijn muziek is mysterieus, ik vind het prachtig. Eigenlijk zijn de meeste van zijn liedjes een muzikaal gedicht. Dit zinnetje is begin van “Wespen op de appeltaart“, het eerste nummer dat ik hoorde van hem. Ik was gelijk verkocht.

“Het wordt een hele mooie dag vandaag.”

Kennen jullie zijn nieuwste album al? Het volgende zinnetje komt uit het nummer “Heel goed nieuws“.

“Neem afscheid van degene die je altijd wilde zijn.”

Als laatste nog een paar zinnetjes uit “Club insomnia” van hetzelfde album. Het nummer heeft een gek begin, met een soort hardcore baslijn (ja, echt!). Waar de titel op slaat begrijp ik ook niet. De tekst en de rest van het nummer vind ik wel heel mooi.

“Ik trek geen conclusie en ik antwoord lekker vaag.”

“In de stilte tussen woorden zit een klein gedicht.”

“Ze hadden oogcontact van het eenzaamste soort.”

Dit zinnetje (uit “Quelqu’on m’a dit” van Carla Bruni) hoort er eigenlijk niet bij. Ik heb namelijk net de lyrics opgezocht, en er staat ‘salaud’ (dat betekent zoiets als schoft). Ik verstond altijd ‘salut’. Wat het zinnetje dan precies betekende voor mij kan ik niet echt uitleggen, iets met dat de tijd die voorbijgaat een groet is. Ik vind het frans in ieder geval nog steeds mooi klinken.

“On me dit que le temps qui glisse est un salaud.”

Dat heb ik trouwens echt heel vaak, dat ik lyrics verkeerd versta en meezing, en daar dan pas na een paar jaar achterkom. Ik heb zelfs een keer bij een muziekquiz de titel van een liedje helemaal verkeerd opgeschreven. Ik dacht dat het nummer van de Bee Gees “Stay in the light” heette, maar dat bleek “Stayin’ alive” te zijn. Daar kregen we dus geen punten voor. Gelukkig vond de rest het ook gewoon grappig.

Geef een reactie

