Zoekmachines

Standaard

Dit is de eerste keer dat ik zelf een website heb. Een onderdeel van de site dat mij behoorlijk intrigeert zijn de statistieken. Het is natuurlijk sowieso leuk om te weten hoe vaak je blog bekeken wordt, en vanaf waar mensen dan hierheen klikken. Nog veel interessanter echter vind ik de zoekmachinetermen waarbij deze site (of een door mij gemaakte foto voor deze site) tevoorschijn komt. Sommige zijn heel logisch. Een van de eerste was bijvoorbeeld ‘wintergloed pickwick theine’. Het antwoord op die vraag kun je in principe in mijn blogje over thee wel vinden, dus bij die zoekopdracht was het nuttig dat mijn site in de lijst met hits stond.

Hoewel ik het bij sommige zoekopdrachten logisch vind dat mijn blog erbij staat, zijn er ook veel gevallen waarbij je echt niets aan mijn site hebt. Laatst bijvoorbeeld was ik aangeklikt via een search op ‘Berre vindt een papiertje’. Omdat ik dat een beetje raar vond heb ik er zelf ook maar op gegoogled. Het blijkt een boek te zijn. Het gekke is alleen dat als je op afbeeldingen zoekt, er een foto van mijn gratitude journal op de 4e pagina staat. Dat komt omdat ik ergens in het bijbehorende blogje het woord ‘vindt’ gebruik. Dan is er nog de zoekterm waarop deze site het vaakst is aangeklikt: ‘huis op de rots’. Deze heb ik nog niet kunnen reproduceren, geen idee op welk gedeelte van dit blog je dan terechtkomt.

Verder is meer dan de helft van de zoektermen waarmee mijn site wordt gevonden een greep uit ‘paars kapsel kinki kapper lengte kleur verven’. Het is ergens best logisch, aangezien mijn post over mijn nieuwe kapsel een van de meest gelezen berichten is. Dat klinkt een beetje oppervlakkig, want dit is zeker niet een blog over dingen zoals kapsels, maar het komt omdat ik mijn blog op facebook heb aangekondigd toen die post bovenaan stond. Het gevolg hiervan is wel dat als je afbeeldingen zoekt die iets met paars haar te maken hebben mijn foto er ook tussen staat.

Ik weet niet zo goed hoe fijn ik dat vind. Voordat ik een (herkenbare) foto van mezelf online zette had ik er natuurlijk wel over nagedacht dat mensen die dan ook kunnen zien, maar ik nam eigenlijk aan dat mijn blog vooral bezocht zou worden door mensen die ik (via via) ken. Via die zoekmachines klikken willekeurige mensen dus op mijn foto. Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd. Je kunt ook bij de instellingen van WordPress aangeven dat je liever niet door zoekmachines gevonden wil worden, maar dat leek me ook weer overdreven. Een andere optie zou nog zijn om de foto van mijn gezicht er weer af te halen, maar zo erg vind ik het ook niet.

Anyway, genoeg over het meta-gedeelte van mijn blog. Ik wilde deze ochtend eigenlijk aan mijn inleveropgaven statistiek besteden, niet aan kletsen over de statistiek van Fijn lezen. Aan andere mensen die zelf een blog hebben heb ik nog wel een vraag. Vermijden jullie ook expres het plaatsen van herkenbare foto’s of je volledige naam? Dat was ik zelf namelijk in het begin wel van plan, maar door het blogje over mijn kapsel, dat ik graag met een foto wilde verrijken, heb ik het maar laten gaan.

 

Geef een reactie

