“Trust creates peace”

Standaard

Ik heb een groen monster in mijn hoofd. Het groene monster zegt allemaal negatieve dingen over mij. Als ik onzeker ben geloof ik hem, en dat voedt hem. Daarna is hij groter, sterker, nog overtuigender. Hij probeert me ervan te overtuigen dat anderen leuker/beter/interessanter zijn dan ik. En dat mijn lief daar vanzelf achterkomt.

Soms weet ik dat het maar een monster is, dat ik hem niet moet geloven, dat het allemaal onzin is. Op andere momenten heb ik niet eens door dat het het monster is, denk ik dat ik dat allemaal zelf bedacht heb en dat het dus waar is. Ben ik boos op mezelf omdat ik mezelf zo de grond in boor. Boos op mezelf omdat ik zo jaloers kan zijn op anderen, die het heus allemaal niet zo slecht bedoelen, die heus niet zo leuk en interessant zijn alleen maar om mij minder te laten lijken.

Gelukkig heb ik het monster inmiddels op dieet gezet. In plaats van de negatieve, jaloerse gedachten probeer ik vanuit de andere kant te denken, vertrouwen te hebben in mijzelf. Vertrouwen in dat ik ook leuk en interessant ben. In mijn portemonnee zit, naast een foto van mijn lief, deze spreuk:

“Trust creates peace”

Het helpt voor mij ontzettend om dit te lezen als ik me weer eens ergens druk om maak. Heb vertrouwen. Vertrouwen dat het allemaal wel goed komt, dat het wel los zal lopen. Trouwens, ook als het toch misgaat of anders loopt dan dat ik wil heeft piekeren weinig zin. Het is veel relaxter om me niet druk te maken. Ook qua jaloezie helpt het om niet vanuit het ‘probleem’ (een of andere situatie waar ik me zorgen over maak) te denken, maar juist vanuit het vertrouwen dat ik in onze relatie heb. Dat stemt mij positiever, en daardoor ben ik ook daadwerkelijk een leuker persoon om bij in de buurt te zijn.

“Worrying is like praying for what you don’t want”

Als je veel energie in bepaalde gedachtes stopt, is de kans daardoor ook groter dat ze waar worden. Beetje zweverig, maar zoiets werkt volgens mij echt. Een zuurpruim heeft waarschijnlijk het gevoel dat hij weinig geluk heeft in het leven en dat het hem allemaal maar tegenzit. Met die insteek zit het je ook daadwerkelijk tegen. Wanneer je vooral negatief denkt – over jezelf en de wereld – zullen de negatieve dingen je ook meer opvallen, de mensen die bot tegen je doen, dat je in sommige situaties benadeeld wordt.

Als je vooral het positieve in de wereld ziet/wil zien dan haal je uit een tegenslag een levensles, dan valt een spelende hond op straat je op, dan zie je vooral hoe mooi het is. En als je dan een keer benadeeld wordt door iemand, overheerst vooral het vertrouwen dat je andere keren wel bevoordeeld zal worden en dat het allemaal wel in evenwicht blijft. Het gekke is dat zo’n positief persoon helemaal niet per se (objectief gezien) meer hoeft te hebben in het leven dan zo’n negatief persoon. De kunst is om dingen te accepteren zoals ze komen en er het goede van in te zien. Nou denkt natuurlijk niemand uitsluitend positief of negatief, maar het kan soms, als je in een negatieve bui bent, heel relativerend werken om je te beseffen dat er ook een andere insteek is, dat je het ook anders zou kunnen interpreteren.

Conclusie: het is niet zo dat wat er gebeurt in je leven bepalend is, veel belangrijker is hoe je er mee omgaat.

Eén reactie »

  1. Goede conclusie. Het is zo belangrijk om je gedachten een positieve draai te geven. Dan bereik je uiteindelijk veel meer. En dat groene monster zal dan uiteindelijk ook (deels) verdwijnen!

Geef een reactie

