Theemerk: Yogi Tea

Standaard

Ik drink eigenlijk pas sinds deze winter Yogi thee. Ik had eerder wel eens af en toe bij vriendinnen een kop geproefd, maar vond de smaak meestal te sterk en pittig. Ik heb mijn eerste doosje gekocht toen we in de biowinkel waren en hij in de aanbieding was. Ik wilde de licorice proberen, omdat hij theïnevrij was en ik dan ook ’s avonds zoethoutthee kon drinken. Zoethout is trouwens nog steeds mijn favoriete thee van dit merk.

  • Smaken

De meeste Yogi thee heeft een typische, kruidige smaak. Dit maakt dat je hem waarschijnlijk of lekker of echt vies vindt. Naast zoethout vind ik de Detox erg lekker. Ik heb het net even opgezocht, en het hoofdbestanddeel daarvan blijkt ook zoethout te zijn. Typisch. Hun originele thee, de Classic, is een pittig gekruide kaneelthee. Hij is ontzettend verwarmend. Om die reden drink ik wel eens een kop, hoewel ik hem meestal te sterk vind smaken.

 

Ze hebben ook een hele leuke probeerverpakking met van hun 12 bekendste smaken elk twee zakjes erin. De meest opvallende tot nu daaruit vond ik Jamaica. Dat is zwarte thee, maar het smaakt naar een soort kopje kruidige koffie. Niet helemaal mijn ding, maar zeker grappig om een keer te proberen. De Choco is trouwens ook bijzonder: je kopje thee ruikt naar warme chocolademelk. De thee smaakt helaas niet heel erg naar chocola, in ieder geval niet zo sterk als hij ruikt. De rooibos vind ik ook lekker. Voor hun doen een beetje een saaie thee, maar een stuk smaakvoller dan de meeste rooibos. Als je een keer een Yogi thee wil proberen maar niet weet welke is het leuk om deze theekiezer in te vullen.

De proefverpakking

  • Visie

Yogi thee zijn Indische ayurvedische melanges, dus je kunt uitzoeken wat voor type mens je volgens die leer bent en dan de goede thee drinken om je meer in balans te brengen. Speciaal voor dit stukje heb ik dat onderzocht, ik was namelijk al een tijdje benieuwd of zoethout ook goed is voor mij volgens die theorie. Uit verschillende formulieren, onder andere die van hun eigen website, blijkt dat ik heel erg pitta, een beetje vata en nauwelijks kapha ben. Ik weet niet of ik, als leek, gekwalificeerd ben om mezelf te diagnosticeren, maar laat ik er gewoon mee werken. De ayurvedische info op het theedoosje is als volgt: V-P0K-. Hier schiet mijn kennis tekort: betekent dit nou dat hij neutraal is voor mij als type pitta en slecht voor kapha en vata? Of, als je in termen van balans denkt, matigt dit je vata en kapha kanten en is het neutraal voor je pitta kant? Want in dat geval werkt heb misschien juist balans-verstorend om als pitta zoethoutthee te drinken. Jammer genoeg heb ik het antwoord hierop niet op de site kunnen vinden.

Naast het ayurvedische zijn er nog meer coole aspecten: de thee is helemaal biologisch, aan de zakjes hangt een inspirerende spreuk en als je het doosje leeg hebt vind je aan de binnenkant een makkelijke yoga oefening, die volgens mij zelfs overeenkomt met het ayurvedische effect van de thee. Al met al behoorlijk hip en verantwoord dus, en de doosjes vind ik ook wel sfeervol.

Uitgeknipte yoga oefening

Tot zover mijn eerste theemerk review. Hopelijk lijkt het niet al te veel op een reclamepraatje, ik ben nou eenmaal erg blij met dit merk. Is er iemand die de ayurvedische info wel snapt?

»

  1. Yogi Tea is echt heerlijk :) Ayurveda gaat ervan uit dat je bestaat uit 3 constituties, Vata, Pitta en Kapha. Als een of twee van de drie dosha’s (zo heten die constituties) overheerst, ben je uit balans en kun je volgens de Ayurveda makkelijker ziek worden of andere klachten krijgen. Een ideaal mens is ongeveer evenveel van alles. De ayurvedische info op de pakjes worden uitgedrukt in -, 0 en +. Als je erg oververtegenwoordigd bent in een constitutie moet je deze kalmeren en kun je dus het beste thee pakken met een – voor die constitutie. Een 0 betekent dat het niet kalmeert maar ook niet verhoogt en een + betekent dat het die constitutie verhoogt. Als Pitta zoethout drinken is dus helaas niet heel goed, maar omdat Yogi-tea vaak mixen van kruiden gebruikt kan dit deels geneutraliseerd worden. Gewoon op het pakje kijken dus! Deze theorie gaat trouwens verder dan alleen thee, je kunt zelfs je hele voedingspatroon en yoga-oefeningen erop afstemmen! Ik ken genoeg mensen die zeggen dat het werkt, wil het zelf ook gaan proberen maar het is zo’n studie…

    • Ah, oke, dus zoethoutthee werkt volgens deze theorie alleen maar extra de balans tegen. Jammer :P maar wel grappig om een keer proberen uit te zoeken. Mag ik dat kookboekje van jou een keer bekijken/lenen?

      • ja, tuurlijk! Ik neem het wel een keer mee. Erg interessant allemaal, maar voor mij (ik ben een pitta-vata mens) brengt het ook wel complicaties mee in wat wel en niet goed voor me is… Een hele hoop lekkere dingen kan ik beter niet eten!

Geef een reactie

