“The beauty of the heart cannot be stolen”

Standaard

‘Bij jezelf blijven’ is een vaak aan mij gegeven advies, maar eigenlijk snapte ik nooit echt wat daarmee bedoeld werd. In ieder geval een stukje integriteit, niets doen waar je niet achter staat. Inmiddels begrijp ik het een stuk beter, hoewel ik er af en toe nog steeds aan herinnerd moet worden. Deze theezakjes-quote heeft me geholpen het andere stukje te begrijpen:

“The beauty of the heart cannot be stolen”

Als jij weet dat je iets goed bedoeld hebt kan niemand dat van je afpakken. Dus wanneer iemand (onterecht) boos op je wordt hoef je het je ook niet aan te trekken. Je hoeft je ook niet te verdedigen. Kan wel, hoeft niet. Vooral niet te druk om maken. Jij weet dat je intentie goed was. Hier is trouwens wel wat zelfvertrouwen voor nodig. Vertrouwen in jezelf, dat jij het prima deed en dat die ander, die boos op je werd, misschien wel geen gelijk had. Dat je je er in ieder geval niet schuldig over hoeft te voelen. Dat het ook gewoon kan zijn dat hij toevallig een rotdag heeft. Dat je het niet nog dagenlang mee hoeft te nemen.

Iets anders waar ik wel vaker last van heb is dat ik bang ben dat iemand iets verkeerd opvat of zich beledigd voelt door iets dat ik doe of zeg. Daar laat ik me best vaak door leiden. Het stomme is dat dit meestal totaal niet nodig blijkt te zijn. En zelfs als iemand het zich wel aantrekt is dat nog geen ramp. Je kunt toch niet iedereen altijd maar blij proberen te houden, daar heb je niets aan, en bovendien lukt het nooit om iedereen tevreden te houden. Het is moeilijk om jezelf te zijn wanneer je probeert aan alle verwachtingen (die anderen in jouw hoofd van jou hebben) te voldoen.

“I don’t know the key to succes, but the key to failure is trying to please everybody.” – Bill Cosby

»

  1. Prachtig om te zien dat je bezig bent met boven je huidige zelf uitstijgen. Ik ben zelf een tijdje geleden na mijn overspannenheid ook hiermee begonnen en daardoor zie ik dat moment in mijn leven als iets waar ik ontzettend dankbaar voor ben, ook al was dat toen een nogal moeilijke tijd.
    Het is een doel waar je nooit “klaar” mee bent, maar die je langzaam brengt naar jouw pad: daar waar jij wilt zijn. Bij deze een beknopte samenvatting van mijn ‘overpeinzingen’ ;)

    Ik heb mijn eigen methode gevonden, misschien kun je er iets uit halen.

    Ik heb ongeveer een half jaar geleden een doelenlijstje gemaakt (in een mindmap), een soort 3-jarenplan waar ik alles op zet dat ik binnen 3 jaar bereikt wil hebben. In elk opzicht van mijn leven. Die heb ik gespecificeerd in subdoelen en die ook weer verder uitgespecificeerd, totdat ik geen kleiner stapje kon maken. Vervolgens kijk ik heel regelmatig (toch wel een paar keer per dag) hiernaar om te zien wat ik wil bereiken, hoe ik dat doe en hoe ver ik kom. Steeds als ik een klein item heb afgerond streep ik die door, zodat ik daadwerkelijk kan KIJKEN naar mijn voortgang, werkend van buiten naar het midden (zoals een mindmap). Dat ene streepje zetten geeft mij de meeste voldoening ooit, omdat ik dan iets heb afgerond dat me dichterbij mijn ideale leven brengt.

    Ik haal mijn motivatie uit het feit dat je alles hebt, en zoveel kunt bereiken. Zelfs als je bijna niets hebt, wat mij bij onderstaande filmpjes brengt (tranen in mijn ogen, elke keer weer).



    Verder heeft het boek “psycho cybernetics” mij heel veel geholpen, wat heel sterk lijkt op deze documantaire: http://www.youtube.com/watch?v=l1cfBX1gGzQ. Alleen is dat boek geschreven in de jaren 60, deze kennis is al best lang bekend en de onderliggende gedachte van “the secret”, wat dan wel weer onzin is.
    Dit verklaart waarom je juist wel of niet goed bent in iets. Waarom sommige mensen “alles kunnen”, etc.

    Veel succes! Hopelijk heb je er iets aan :)

  2. Bedankt voor je uitgebreide reactie :) die filmpjes zijn inderdaad van het ‘tranen in je ogen’ type.

    Wat ik heel erg herken uit je verhaal is het dankbaar en tevreden zijn met wat je nu allemaal al hebt. Pas als je echt accepteert waar je op het moment bent in je leven, en dat ook waardeert, kun je bezig met groeien. Verder kun je maar beter gewoon accepteren en dankbaar zijn voor je situatie nu, want het is nou eenmaal zo, dus is het goed zo. (Dat principe is heel moeilijk in een paar zinnen uit te leggen… iets met taoisme.)

    Zelf lijkt zo’n mindmap me een beetje te concreet, ik weet nu helemaal nog niet waar ik over 3 jaar wil zijn, en ik denk eigenlijk dat het voor mij te star zou aanvoelen om daar nu al mee bezig te zijn. Wat ik wel probeer is dingen vinden die ik echt leuk vind (zoals stijldansen) en daar dan bewust tijd aan te besteden. Ik geloof wel dat het inderdaad kan werken om jezelf af en toe aan ‘the bigger picture’ te herinneren, om los van je dagelijks leven ook bezig te zijn met grotere doelen.

    Bijzonder, maar ergens ook wel logisch, dat juist zoiets als overspannen worden je aan het denken kan zetten over je leven en waar je echt gelukkig van wordt. Een van de belangrijkste dingen voor mij blijkt bijvoorbeeld het inbouwen van ruimte in mijn agenda, tijd voor mezelf, maar ook tijd tussen verschillende afspraken zodat er ruimte is voor spontaniteit.

    Anyway, over dit onderwerp kan ik nog wel een paar duizend woorden schrijven (en dat zal ik uiteindelijk ook zeker doen op dit blog). Wat hip trouwens dat er blijkbaar (zelfs in reacties) youtube filmpjes kunnen.

    ps. Ik wil je echt al een hele tijd je NLP boek teruggeven, dus ik heb hem zojuist in mijn klapper voor subatomair gedaan, je hebt m volgende week!

Geef een reactie

