Loonsverhoging vragen

Standaard

Een deel van het doel van deze blog is optekenen hoe het gaat met ervaringen buiten mijn comfort zone. Vandaag de eerste post daarover: ik ga loonsverhoging vragen! Dat heb ik nog nooit gedaan, maar het lijkt me een bijzonder nuttige skill om te hebben in het leven. Ik vind het alleen doodeng. Echt dood- en doodeng. Des te meer reden dus om het gewoon te doen.

De aanleiding hiervoor is dat ik vorige week van mijn werk de vraag kreeg of ik deze zomer weer een paar weken op kantoor wil komen werken. Aanvankelijk had ik eigenlijk geen idee, ik vind keuzes maken zo moeilijk. Wil ik me nu al wel vastleggen voor de zomervakantie? Word ik eigenlijk wel gelukkig van dat werk? Heb ik het geld nodig? Kan ik niet beter low-budget een leuke lange vakantie nemen? Ik word echt een beetje zenuwachtig van het maken van dit soort keuzes, eigenlijk al van een mailtje met zo’n vraag. Wat wil ik? Wat is het beste voor me? Als dat werken echt een goed plan was zou ik dat ook wel aanvoelen, toch? Dan zou al die twijfel er toch niet zijn?

Daarin schuilt ook het probleem: ik wil per se de perfecte keuze maken. Daarmee leg ik te veel druk op mezelf. Je kunt het leven namelijk niet controleren. Iets wat nu een stom plan lijkt kan achteraf misschien heel goed uitpakken.

Midden in al die keuzestress kreeg ik opeens een idee. Wat nou als ik eens loonsverhoging vraag? Als het lukt dan ga ik gewoon dat werk doen, en verdien ik er ook nog eens meer mee dan vorig jaar. Voor meer geld is het me zeker de tijd wel waard. Het idee dat ik dan ook zelf voor die salarisverhoging gezorgd heb geeft me echt een kick. Als het niet lukt is er ook geen man over boord. Zo heel graag wil ik het werk ook niet doen, en het idee om mijn zomervakantie nog helemaal open te hebben staan is ook prettig. Ze hebben op kantoor toch altijd wel mensen nodig, dus mocht ik uiteindelijk toch graag wat bij willen verdienen in de zomer dan kan ik altijd op het laatste moment alsnog daar gaan werken, voor mijn oorspronkelijke loon. Dan hoef ik mezelf tenminste niet nu al vast te leggen.

Ik heb dus inmiddels een afspraak staan met mijn baas om over het zomerwerk te praten. Ik heb bedacht wat ik ongeveer wil zeggen en mijn argumenten op een papiertje gezet. Na het gesprek (beter gezegd: experiment) zal ik hier zeker laten weten hoe het gegaan is. Spannend!

Update: het is gelukt! Ik vond het wel spannend, maar het ging goed en ik ben erg tevreden met het resultaat :)

»

  1. Ik kende je blog nog helemaal niet maar heb nu wat berichtjes gelezen: superinspirerend! Echt tof dat je dit soort dingen doet, terwijl je ze eng vindt (logisch). Lijkt me dat het wel een fijn gevoel moet zijn, dat je nu je doel bereikt hebt :D

Geef een reactie

