Lief zijn voor jezelf

Standaard

Goed voor jezelf zorgen, zowel fysiek als mentaal, is een van de belangrijkste dingen die er is in het leven. Het is een soort basisvoorwaarde. Als je niet goed voor jezelf zorgt worden alle andere dingen moeilijker.

Als je mentaal niet goed voor jezelf zorgt heeft dat een negatief effect op je relaties met andere mensen. Stel dat iemand continu negatieve gedachten over zichzelf heeft. Hierdoor zal diegene er al snel vanuit gaan dat andere mensen ook wel zo over hem/haar zullen denken. Daardoor interpreteert diegene gedrag van anderen makkelijk als negatief. Dit wordt een vicieuze cirkel.

Als je lichamelijk niet goed voor jezelf zorgt kan je lichaam minder hebben, je hebt sneller een griepje te pakken. Ook kan je lichaam minder dan dat je ervan verwacht, je raakt bijvoorbeeld doodop van een uurtje sporten en hebt niets mee aan de rest van je avond. Ook je mentale capaciteiten gaan achteruit. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik veel gemakkelijker gefrustreerd raak met wat ik aan het doen ben als ik al te lang niets gegeten heb.

Meestal lukt het me wel om, zowel mentaal als fysiek, goed voor mezelf te zorgen. Het lastige is alleen om dit vol te houden op momenten dat het iets slechter gaat. Wanneer ik bijvoorbeeld hoofdpijn heb en opstaan pijn doet blijf ik het liefst de hele dag op de bank liggen met een boek. Uit ervaring weet ik wel dat ik me beter ga voelen als ik bijvoorbeeld naar buiten ga om wat frisse lucht binnen te krijgen, maar toch kan ik me daar dan niet toe zetten. Ik blijf op de bank liggen, zelfs te lam om drinken voor mezelf in te schenken. Daar wordt het natuurlijk niet beter van.

Ditzelfde geldt als ik een dag wat onzekerder ben over mezelf. Ik ben dan onzekerder en negatief, vind mezelf niet de moeite waard om goed voor te zorgen, terwijl het juist dan extra zou helpen om lief voor mezelf te zijn. De vraag hoe je dit soort dingen kunt voorkomen houdt me de laatste tijd bezig. Een idee dat ik heb is het maken van een ‘goed-voor-jezelf-zorgen’ lijstje met ideeën om te doen en positieve uitspraken. Dat geeft dan wat houvast als het slechter gaat. Ik hoef dan niet meer te bedenken hoe ik goed voor mezelf moet zorgen, maar kan gewoon een paar van de ideeën uitvoeren. Hopelijk verlaagt dit dan de drempelwaarde een beetje.

Goed-voor-jezelf-zorgen:

  • Als het niet lukt, even stoppen met wat ik aan het doen ben en ademhalen. Even afstand nemen en tot mezelf komen. Dit kan ook door even vijf minuten te wandelen, al is het maar binnenshuis. Naar mijn lichaam luisteren: ben ik moe, heb ik wel genoeg gegeten, hou ik genoeg pauze, heb ik dorst?
  • Accepteren dat het soms minder gaat, dat ik soms iets minder kan, dat is heel normaal. Vooral niet boos op mezelf worden dat het slecht gaat. Het is niet erg, het hoort erbij. Zonder slecht geen begrip van goed.
  • Dingen van mijn to-do list afhalen, eventueel een afspraak afzeggen. Accepteren dat de situatie zo is en dus ook even iets minder van mezelf verwachten.
  • Niet te lang achter elkaar computeren, maar minstens een keer per half uur even vijf minuten niet naar het beeldscherm kijken.
  • Een lekkere kop thee voor mezelf zetten.
  • Even wat gezelschap opzoeken, iemand een knuffel geven.
  • Proberen te bedenken waarom ik me slecht voel en of er iets aan te doen valt: is er iets waar ik tegenop zie (zo ja, kan ik dat afzeggen/prettiger maken voor mezelf)? Heb ik gewoon slaaptekort (zo ja, kan ik vanavond eerder naar bed)? Is er iets waar ik mee zit (zo ja, even met iemand erover praten)? Enzovoort..
  • Een wandeling maken door de buitenlucht. Ja, daar kan ik tijd voor maken. Het kost misschien een half uur en dat lijkt misschien veel, maar wanneer de dag daarna fijn wordt en het beter gaat is dat ruime compensatie voor dat halve uurtje.
Voor de positieve uitspraken wend ik me tot mijn spiegel. Daar hangen 6 inspirerende uitspraken op geplakt*. Ook heb ik, als reminder om lief te zijn voor mezelf, er met oogpotlood een groot hart op getekend, zodat je je gezicht in een hartje ziet staan.

Mijn "lief-zijn-voor-jezelf"-spiegel

Ik ben benieuwd, hoe houden jullie goed voor jezelf zorgen vol als het even iets minder gaat? En hebben jullie nog toevoegingen aan dit lijstje?

* Over elk van deze 6 (en degene in mijn portemonnee) ga ik nog een losse post schrijven, het zijn de eerder genoemde Yogi-thee-teksten.

Geef een reactie

