Niet omdat het moet, maar omdat ik het wil

Standaard

Ik ben dus gaan stijldansen, en omdat ik het echt leuk vond doe ik dat nog steeds elke week. Toen ben ik gaan paaldansen, en omdat ik dat ook echt leuk vond heb ik dat ook volgehouden. Dit kwartaal heb ik me, als derde sport, voor tai chi opgegeven. Ik wilde het al heel lang een keer proberen, omdat het een soort bewegingsmeditatie is. Ook had ik gehoord dat het een fijne sport is voor als je niet echt een sporter bent.

De eerste les vond ik jammer genoeg niet echt leuk. Wel oke, maar niet leuk genoeg om heen te gaan als ik bijvoorbeeld met vrienden was ofzo. Een week later zag ik een beetje op tegen de tweede les, ik had helemaal geen zin om te gaan, maar vond dat ik wel moest gaan. Toen kwam de realisatie dat, ondanks dat ik me had opgegeven, ik niet hoefde te gaan. Ik had me niet voor tai chi opgegeven omdat ik per se drie keer per week wilde sporten, ik had me opgegeven omdat het me leuk leek het een keer te proberen. Ik vond het niet leuk, dus heb ik me afgemeld.

Eerst stond dat idee me een beetje tegen, want ik had me er toch voor opgegeven? Ik ben een beetje onflexibel als het om plannen gaat: ik had al in mijn agenda gezet dat ik het komende kwartaal op donderdagavond tai chi zou doen, dus dan moet ik ook tai chi doen op donderdag. Het voelde bevrijdend om me te beseffen dat ik ook gewoon thuis kon blijven als ik het niet leuk vond.

Dit gebeurt me wel vaker. Ik begin aan iets omdat ik er benieuwd naar ben, maar vergeet vervolgens dat ik het dan niet per se hoef af te maken/ vol te houden. Als het niets voor mij blijkt te zijn mag ik er ook gewoon mee stoppen. Een boek waar je aan begint hoef je niet uit te lezen. Je hebt aan niemand beloofd dat je hem uit zou lezen, en waarom zou je in hemelsnaam een boek uitlezen als het je niet boeit? Oke, dit geldt niet voor alles natuurlijk. Studieboeken bijvoorbeeld. Maar in zo’n geval is er nog het grotere geheel van een interessante studie die je graag wil afmaken.

Toch geldt ook voor een studie: als je het echt niet meer leuk vindt en je bent pas halverwege, waarom dan jezelf dwingen hem af te maken, alleen omdat je er ooit aan begonnen bent? Natuurlijk spelen er ook andere argumenten mee en zijn dit soort keuzes gecompliceerd, maar het is goed om bewust te zijn van de mogelijkheid om te stoppen. Je hebt altijd de keuze om ermee te stoppen als je iets echt niet meer wil.

Ikzelf ga in het vervolg proberen beter tussendoor op te letten of ik gewoon mijn planning aan het volgen ben, of dat ik dingen doe omdat ik dat echt wil. Daar word ik namelijk veel gelukkiger van :)

 

Eén reactie »

Geef een reactie

